Verantwoordelijkheid technische staat van de motor

Wie is er verantwoordelijk voor de technische staat van een voertuig? De eigenaar of de bestuurder?

Mag ik weten waarom je dat vraagt? :?

Ik vind dat beide ervoor verantwoordelijk zijn. De eigenaar zou mijns inziens nooit zijn motor mogen uitlenen als hij ervan weet dat deze technische gebreken heeft.

Anderzijds is het wel handig van degene die de motor leent dat hij enige kennis van zaken heeft, en zo kan inzien of het veilig is om erop te gaan rijden.

Het is ook een beetje contekst-afhankelijk :Y
 
het begint met de verkoper en het eindigt met de automobiloot waar je hem TL op gereden hebt.


kortom, eigenlijk is altijd iemand anders verantwoordelijk voor de (technische) staat van je motor
 
Wie is er verantwoordelijk voor de technische staat van een voertuig? De eigenaar of de bestuurder?

Het lijkt mij de bestuurder, omdat er vast iets in de wegenverkeerswet staat dat je niet met een voertuig mag rijden als ie niet aan wettelijke technische eisen voldoet. Daarnaast kan je nog vanalles onderling middels overeenkomsten afspreken.

Bijvoorbeeld: Leasemaatschappijen hebben standaard contract met bestuurder dat de bestuurder als een goed huisvader voor het voertuig zorgt; op tijd olie peilt, beurtjes laat doen bij de dealer, terwijl de rekening rechtstreeks naar de leasemij kan.
 
volgens mij zit het zo maar hang me er niet aan op.

als je de eigenaar bent en rijdt in/op je eigen voertuig ben je zelf verantwoordelijk.

als je niet de eigenaar bent maar je mag hem wel altijd lenen (vruchtgebruik) ben je zelf als bestuurder verantwoordelijk.
(pa heeft de motor/auto op zijn naam maar jij mag hem voor onbepaalde tijd lenen en doet dat ook.)

lease meestal de lease maatschappij maar die hebben zich meestal goed ingedekt zodat je toch nog zelf verantwoordelijk bent.

als je hem heel soms leent dan is de eigenaar verantwoordelijk.

 
Het lijkt mij logisch (maar weten doe ik het niet) dat de bestuurder verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld;

- Ik rijd een lease-auto. Wanneer deze auto mankementen heeft zoals een defect remlicht of wanneer ik hier het dak vanaf knip kan de lease-maatschappij (eigenaar) dat niet weten. Ik rijd immers in het voertuig en kan constateren dat het remlicht defect is, of dat het dak eraf is. Maar dit kan natuurlijk contractueel afgedekt zijn.

- Wanneer ik iemand mijn motor uitleen, en de persoon in kwestie gaat met deze motor op vakantie. Vervolgens gaat de persoon in kwestie met het achterwiel rommelen, en dit valt er na verloop van tijd uit met alle gevolgen van dien, kan ik dat niet weten. De bestuurder echter wel.

Het is overigens wel weer zo dat de eigenaar verplicht is om het voertuig de verzekeren en (indien auto) APK te laten keuren. Maar volgens mij mag een bestuurder niet in/op een niet gekeurd of onverzekerd voertuig rijden...
 
Er zijn twee soorten recht in Nederland, het privaat recht (afspraken tussen burgers onderling, zoals een huurovereenkomst en huwelijk en koopovereenkomst en zo)
en het publiek recht. Dat refgelt de afspraekn tussen burgers en overheid. Denk aan dat je niet mag stelen, moorden, oplichten en zo.
Bij het publiek recht hebben we het eigenlijk over strafrecht.

Om nu terug te komen op je vraag:
Stel nu dat je een motor leent waarvan de remmen niet werken dan is:
Voor het privaat recht de eigenaar verantwoordelijk. (stel jij leent de motor en krijgt doordat de rem niet werkt een aanrijding met een overstekende stoeprand dan is de iegenaar verantwoordelijk voor het vergoeden van je schade)

maar voor het publiek recht is het zo dat als jij die motor geleend hebt en de politie constateert dat je geen goede remmen hebt dan zullen ze JOU als bestuurder een bekeuring geven. Want jij bent verantwoordelijk op het moment dat je er mee rijdt. Er zijn uiteraard wel weer uitzonderingen, maar dit si de hoofdregel.
Hopelijk heb je er iets aan.

By the way, volgens mij hoef je helemaal geen remmen te hebben, want je hebt tenslotte een rijbewijs en geen rembewijs.
 
Bedankt voor de reacties, nee ik probeer niets te verkopen :N

Wel ben ik laatst onderuit gegleden op de motor van een vriend van me doordat het blok vast liep. Weinig schade het blok wel stuk uiteraard en mijn gloednieuwe leren pak (net 2x mee gereden) helemaal beschadigd. Ik vroeg het me af of dit wellicht op zijn verzekering te verhalen viel, vandaar.
 
probeer je iets te verkopen of zoiets??? :X
A: hij wil een motor met een technisch mankement gaan besturen, waarvan iemand anders eigenaar is :X
B: hij wil iemand anders een motor met een technisch mankement laten besturen, waarvan hijzelf eigenaar is :X
C: hij is zelf bestuurder/eigenaar* en wil graag dat de eigenaar/bestuurder* de kosten van het onderhoud betaalt :Y

* doorstrepen wat niet van toepassing is ;)
 

A: hij wil een motor met een technisch mankement gaan besturen, waarvan iemand anders eigenaar is :X
B: hij wil iemand anders een motor met een technisch mankement laten besturen, waarvan hijzelf eigenaar is :X
C: hij is zelf bestuurder/eigenaar* en wil graag dat de eigenaar/bestuurder* de kosten van het onderhoud betaalt :Y


* doorstrepen wat niet van toepassing is ;)


:X
 
Bedankt voor de reacties, nee ik probeer niets te verkopen :N

Wel ben ik laatst onderuit gegleden op de motor van een vriend van me doordat het blok vast liep. Weinig schade het blok wel stuk uiteraard en mijn gloednieuwe leren pak (net 2x mee gereden) helemaal beschadigd. Ik vroeg het me af of dit wellicht op zijn verzekering te verhalen viel, vandaar.
Hmmm, een vastlopend blok komt misschien wel door slecht onderhoud, maar is niet echt iets dat je van tevoren ziet aankomen denk ik (tis niet zo dat hij je met een mankement de weg op heeft gestuurd). Gevalletje pech '(
Claimen bij de verzekering kun je natuurlijk altijd proberen; hij de schade aan de motor verhalen op jouw WA-verzekering en jij de schade aan jouw pak op de zijne! *O*
 
Je HOEFT niet met de kneus van een ander (de eigenaar) te rijden.
Dat bepaal je nog altijd zelf. Dus de verantwoordelijkheid is altijd bij de bestuurder.
 
Zowel de eigenaar of houder als de bestuurder zijn wettelijk aansprakelijk voor de technische staat van de motorfiets.
Die heeft wel heel snel een Ban te pakken 🤷‍♂️
Hij heeft 1 bericht geplaatst, waarin hij vlgs mij NIETS controversieels heeft gezegd. Zelfs 5 waarderingen hiervoor.
En dan toch direct al een ban.........................??
(of had ie al een eerdere ban met hetzelfde IP-adres??)
 
Waarderingen? Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe de reacties erop bedoeld zijn _O-
 
Je HOEFT niet met de kneus van een ander (de eigenaar) te rijden.
Dat bepaal je nog altijd zelf. Dus de verantwoordelijkheid is altijd bij de bestuurder.
Maar niet altijd is het makkelijk om een voertuig af te wijzen.
Ongeveer 2 jr terug zou ik voor het werk een bestelbus ophalen bij een autobedrijf.
Diegene die mij had gebracht zag dat ik instapte, en reed daarom direct weg.
Bedoeling was om deze bus weer rijklaar te maken in de bedrijfs-garage.

Ik stap in en bemerk direct dat dit werkelijk het barrel van de weg is.
Tsja, dan moet je toch naar huis. De remmen waren werkelijk helemaal NIX.
Al 500m voor de rotonde in de remmen. Gelukkig geen noodstop hoeven maken.
Als er dan toch een rotonde kwam leek het alsof ie uit de bocht ging vliegen. Stuurinrichting waardeloos!

Er klopte helemaal niets van.
Mij was verteld dat er voldoende brandstof in zou zitten. Ik was uiteindelijk blij dat ik laatste stuk niet heb hoeven lopen.
Alles bij elkaar 'kut met peren'. Dit barrel was geschikt voor een enkeltje Nigeria.

Gelukkig geen brokken gemaakt, en maar goed dat ik niet ben aangehouden door de blauwe petten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan