Verbeteren remkracht Cb650SC(82)/CBX650E

Sierra November

MF veteraan
Donateur
3 okt 2013
7.342
5.718
Vakantiepark Behrloo
Goedemorgen,

Ik wil graag de remkracht van mijn CB wat vergroten. Er zitten al stalen remleidingen op, de remhendel is goed ontlucht en de schijven zijn origineel en zien er netjes uit. Ik verwacht vooral bij de remblokken winst te kunnen halen. Zo goed remmen als mijn K doen er maar weinig dus dat verwacht ik niet, maar een beetje meer bite zou welkom zijn.
Toen ik hem kocht was het helemaal een drama maar na wat remmenreiniger en een schoonmaakbeurt is de boel al flink opgeknapt. De remmerij haal ik binnenkort ook even uit elkaar.

Nu vind ik dit normaal een beetje beun de haas maar kan ik de blokken nog schuren en de remschijven? Zou dat nog nut hebben?
En kan ik een setje sintered blokken op deze motor doen?

Ik kon helaas geen CB650 groep vinden in de motoren sectie.

20230926_190450.jpg


Correctie: Het is uiteraard een motor uit 1983 en geen 82 maar ik kan de titel niet meer aanpassen
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik wil graag de remkracht van mijn CB wat vergroten. Er zitten al stalen remleidingen op, de remhendel is goed ontlucht en de schijven zijn origineel en zien er netjes uit. Ik verwacht vooral bij de remblokken winst te kunnen halen. Zo goed remmen als mijn K doen er maar weinig dus dat verwacht ik niet, maar een beetje meer bite zou welkom zijn.
Toen ik hem kocht was het helemaal een drama maar na wat remmenreiniger en een schoonmaakbeurt is de boel al flink opgeknapt. De remmerij haal ik binnenkort ook even uit elkaar.

Nu vind ik dit normaal een beetje beun de haas maar kan ik de blokken nog schuren en de remschijven? Zou dat nog nut hebben?
En kan ik een setje sintered blokken op deze motor doen?

Ik kon helaas geen CB650 groep vinden in de motoren sectie.

Bekijk bijlage 1929953

Jij wel:t
 
Serieus antwoorden is weer te moeilijk voor je gok ik. Ik rij normaal geen motor uit 1983. Misschien fijn dat je dan uitlegt waarom ipv dit soort opmerkingen.
Nee hoor,voor zo wat elke remklauw zijn gesinterde remblokken te krijgen..
Die zijn veelal standaard.heeft weinig met bouwjaar te malen
Ik zal eens voor je googelen.een beetje moeite doen :t
 
waarom denk je dat gesinterde remblokken beter zijn?

Gezien de aanwezige groeven in de schijf schiet je er weinig mee op.
Ik heb nu gewoon geen idee wat erop zit qua blokken en remschijven vervangen is makkelijk. Ik heb op al mijn motoren gesintered en dat was altijd een hele verbetering t.o.v. wat er meestal tweedehands op zat. Of het ligt aan het gesinterde of door het feit dat sommige mensen amper remmen en ze verglaast waren dat weet ik niet, maar de kans dat het flink opknapt is goed aanwezig. Overigens vallen die groeven wel mee in het echt, de foto maakt het wat erger omdat zo'n Samsung telefoon het contrast flink verhoogd.
 
Je zegt zelf dat de remschijven er goed uit zien. Ik kan natuurlijk alleen maar op je oordeel af gaan, maar het lijkt op de foto wel dat er behoorlijke groeven in zitten. Wat is de dikte, het lijkt ook wel dat er aan de buitenkant een rand zit? Probeer dat ook even uit te sluiten, want dat heeft zeker effect op het contactoppervlakte.
 
Geen voelbare groeven in de remschijven. Ook geen voelbare rand. Op de foto lijkt het heel erg maar dat is door de Samsung foto verbeter meuk.
Ik heb de linker klauw eraf gehad. Remblokken zijn echt als nieuw, ik denk niet dat daaraan ligt bij nader inzien.

Het probleem is dat de cillenders niet goed gangbaar zijn. 1 komt makkelijker naar buiten dan de ander (de een pas nadat de ander tegen de klauw aan zit) en er zit wat troep. Hij is niet lek, maar ik meende een stukje rubber ergens te zien. Ik ga dus even een revisie voor beide remklauwen kopen, dan de hele boel uit elkaar en gangbaar maken en dan alles weer testen. Durf te wedden dat het probleem dan opgelost is.
 
Remblokken moeten hier wel even op inlopen.
Maar inderdaad eerst de klauw reviseren of een vers exemplaar scoren met dezelfde steek.
Slijtage van de remschijven al opgemeten. :?
Screenshot_2023-09-28-16-47-28-67_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Vooral onder de rubberen ringen goed schoonkrabben.
Daar begint de ellende.
Ja, daar kan je al een flinke tijd mee bezig zijn.
Centerpunt en haaks tooltje met punt wel handig.
Geen kracht zetten ter voorkoming van groeven in het aluminium, maar je kan wel lekker krabben.
Zo wat uren gespeeld met een vergelijkbare klauw
Er bleef troep uitkomen.

[Foto mist dankzij Photobucket $$]
 
Terug
Bovenaan Onderaan