Verbetering wegligging door Hyperpro

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.265
112.228
Rèswèk
Omdat op twee van onze FZRren de voorvork ging lekken hebben we besloten de vorken niet alleen van nieuwe keerringen te voorzien maar ook gelijk alles door Hyperpro te gaan laten ondersteunen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Op de Website gekeken voor de onderdelen en inmiddels bij CMSNL alle keringen besteld. Daar ging het met mijn ongeduld al gelijk fout. Bij mijn bezoek in Alphen blijkt er ook een verbetering in de keerringen te zijn in de vorm van SKF-Ringen. De 60 euro extra maar geinversteerd. De SKF Stof en Keerringen moeten makkelijker glijden over de binnenpoten. Op mijn zoon zijn FZR600R wordt als eerste de Streetbox gemonteerd, te beginnen met de voorvork, juist omdat die lekt. Ik heb geen idee hoe het uit gaat pakken maar ben wel benieuwd naar de ervaringen met Hyperpro Ondersteuning en wat de wezenlijke ervaring en verbeteringen zijn.
 
Datzelfde probleem heb ik ook maar dat is "ontwikkeld" met een niet fijn sturende motorfiets welke het gevoel gaf weg te willen glijden in bochten. Daardoor is mijn stuurgedrag negatief beïnvloed. Geen idee hoe ik dat weer goed moet krijgen.

Ook nu op de motor, na vervangen balhoofdlager, voorvorken, vering en band nog steeds het gevoel dat de motor bij een scherpe bocht invalt of weg glijdt.
Heb je ook naar de vering achter gekeken? Motor moet om goed te sturen vooral ook in balans zijn.
 
Ben geen veringexpert maar wel een meelezer. Voor zal het zeker zo n verbetering zijn dat achter de afstelling zal moeten worden aangepast. Zie zo vaak fietsen met sportievere afgestelde voorvering en achter slappe meuk. Scherper sturen, van links op rechts gooien of andersom blijft de fiets stabiel, beter op je lijn blijven en dus een voorspelbaar rijgedrag krijg je ervoor terug. Voor de rest ga ik nu verder met mijn laswerkzaamheden/lees bak en braden
 
Ik heb eerst mijn toen 11 jaar oude Transalp van Hyperpro veren laten voorzien. Achter gewoon op de fabrieksdemper een nieuwe veer. En opeens voelde die oude pekelfiets aan als een echte motor. Veel beter wegcontact en weer een genot om op te rijden.

Later heb ik mijn toenmalige GSA (2007) van Hyperpro 3D shocks en veren laten voorzien. Dat was echt een enorme verbetering, banden gingen ook langer mee mede doordat ze minder gingen cuppen. De fabrieksdempers/veren zaten er toen al 60kkm onder dus dat zal ook mee hebben geholpen.

Het nadeel van de 3D shocks is dat ze volgens de specs elke 20kkm onderhoud nodig hebben. Bij gewoon weggebruik zeggen ze bij Hyperpro dat elke 40kkm goed genoeg is. Ik was zo eigenwijs door te rijden tot net over de 50kkm en toen klapte in één keer de keerring van de voordemper en loosde hij al zijn vloeistof. Netjes en snel afgehandeld door Hyperpro, maar wel iets om rekening mee te houden.
 
Datzelfde probleem heb ik ook maar dat is "ontwikkeld" met een niet fijn sturende motorfiets welke het gevoel gaf weg te willen glijden in bochten. Daardoor is mijn stuurgedrag negatief beïnvloed. Geen idee hoe ik dat weer goed moet krijgen.

Ook nu op de motor, na vervangen balhoofdlager, voorvorken, vering en band nog steeds het gevoel dat de motor bij een scherpe bocht invalt of weg glijdt.

Heb je hier al een eigen topic voor?
 
Ik ook. Ben niet zo moelijk over een topickaping
De hyperpro's, glijbussen en SKF keerringen zitten er voor in. Krijg de binnenschalen van het balhoofdlager er niet uit, daar gaan we volgende week een gleufje ik flexen zodat we ze er uit kunnen trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Jaar of 12 terug een K1100LT gekocht. Reed prima, maar op een gegeven moment wel het gevoel dat de vering en demping aan hun einde waren.
Nou was die fiets van 1995 en had na 12 jaar een 60K op de teller. Op zich niet veel voor een LT, maar leeftijd + kilometers ....
Dus naar de veringsspecialist. Nieuwe set van Wilbers er onder. Wat een verschil. :] was weer een *O*.
In 2013 een R1150R gekocht met echt weinig kilometers op de teller. Op zich geen verkeerd verend en sturend geheel.
2 Jaar terug mijzelf een voorjaarscadeau gegeven (toch jarig in maart).
Hyperpro voor- en achterveer op de originele set dempers, want die waren nog prima (ook volgens Hyperpro). Sturen maar.
Eind vorig jaar een lekke achterdemper. Shit happens.
Keuze was een nieuwe achterschokdemper en neem die voorste ook maar mee, want die is even oud en heeft ongeveer even veel klappen gehad.
Maar dat loopt al aardig in de papieren. Of (doe eens gek) compleet vervangen en gaan voor een complete streetbox set.
Want helaas de veren voor de oorspronkelijke dempers zijn weer niet de zelfde als van de streetbox set.
Ik heb mijzelf maar verwend en complete streetbox set er onder gegooid. Man, man, man, wat rijdt dat lekker. :}
 
Lekker bezig
IMG-20190511-WA0012.jpeg
 
gewoon voor mijn beeldvorming
maar wat moet je met een zinkschaar 🤔
de monteurs op het werk hebben deze ook
en ze hebben niks met motoren :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik dat goed? Lekker sleutelen in de woonkamer, met een kartonnetje op de vloer voor olievlekken. Wow, das nog eens lekker ontspannen sleutelen!
Toen ik nog alleen woonde was ik de enige die daar over mocht beslissen. Nu is dat anders. Ik klaag niet hoor, heb een prima sleutelplek. Maar het ziet er gewoon zo huiselijk en gezellig uit! Doe je goed
 
Niet dat ik twijfel aan je sleutelkunde maar staat de fiets alleen op de zijstandaard en de krik? die weer afsteunt op de onderkuip :?
Of zie ik nog een stukje van een wiel vd paddockstand?
Bij mij ging dat ooit bijna fout aangezien de schotel van de krik kan kantelen, daarna zo'n klein motor schaarkrikje aangeschaft, staat stuk stabieler.
Oh om on-topic te blijven, paar weken geleden een setje ohlins voorveren in mijn gpz900 gestoken, de veren zijn stuk dikker materiaal maar gewoon lineair.
Wereld van verschil ja :t, nu de achterkant nog.
 
Ja man. Gewoon in de huiskamer. :t . Het is vanwege de lagerschalen niet af en dan blijft het gewoon een week zo staan. Vaak zitten we met een man of 4, 5 heerlijk een zaterdagje met hamburgers, bbq, koffie of gelijkwaardig een chilldag te sleutelen. Dit is mijn zoon zijn 600. Die is niet klaar en dan pakt hij lekker een andere uit de voorraad om verder mee te rijden. Das in dit geval de Ex-Dizono 600. Mijn vriendin hoort gewoon bij de motorvriendengroep en doet hier in mee... ik heb een leven als een god. Motor staat achter op een paddockstand. Ook met het lostrekken van het balhoofd blijft hij gewoon stabiel. Het krikje zit onder de uitlaatbochten. Onderkuip is open aan de onderkant. Dir is voor de FZRren in ieder geval een beproefde methode
 
Laatst bewerkt:
Als j een lasrupsje in de lagerschaal legt vallen ze er bijna vanzelf uit. maar of dat in de woonkamer een goed idee is :P
Als je een touw vast maakt aan je frame bij het balhoofd en dan weer aan de hanglamp dan ontlast je de uitlaatbochten een beetje ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik heb ook een oude vork voorzien van die SKF spulletjes. Bevalt prima! Zit een set lineaire veren bij met wat dikkere olie. Doet het prima (alleen circuit)

Moest alleen de onderpoten uitdraaien om de seals passend te krijgen. Dat is wel een K-klusje. Heb nog eenzelfde oude vork die ook aan revisie toe is. En nou ga ik eens op mijn gemak kijken naar cartridges. Kijken of ik dat een beetje passend kan krijgen voor een schappelijk budget....

Maar SKF is de shit voor je ouwe vork 😉 of had ik dat al gezegd?

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan