verblind door de zon

Of je de enigste bent kan ik niet beoordelen, aangezien we niet weten hoe enig je bent. Maar wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn is glasvochtloslating in de oogbol. Dat is een proces wat plaatsvindt boven de 50 jaar, waar het glasachtig lichaam begint te krimpen. Vrijwel iedereen gaat hiermee te maken krijgen. Of je krijgt last van (een lichte vorm van) staar. Tja, ouderdom komt met gebreken.

Staar is zeker een mogelijk oorzaak hiervan. Ik bleek er op mijn 40e al las van te hebben gehad en nadat ik daar aan geopereerd ben was mijn zicht bij laagstaande zon echt stukken beter dan daarvoor.
 
Voor de ductape oplossing die ik had voorgesteld nog een ingeving. Wellicht van die folie gebruiken waarmee ze autoramen verduisteren. Een randje van die folie icm een duister vizier, zal waarschijnlijk de zon zowat volledig blokken, maar je kan nog wel er doorheen kijken. Stukje stickervel of tape is wel makkelijker te vinden natuurlijk 🤔
 
Kwam net deze tegen Custom viziersticker . Even geïnformeerd en ze kunnen deze ook maken met een volledig zwarte achtergrond.

Zal trouwens voor het circuitrijden minder goed werken omdat je dan het volledige blikveld gebruikt. Maar op circuit heb ik er ook nooit last van dus zou voor het touren een vizier kunnen bijkopen en bestickeren.
 
Laatst bewerkt:
1667922565709.png


Zoiets kan je in de bovenste link dan ontwerpen. ga alles opmeten en er eentje proberen. Ze kunnen helpen met ontwerp dus ben benieuwd. Oh ja, en verwacht niet over 3 dagen hoe het geworden is, ik weet zulke dingen meestal weken te laten voortslepen 😅
 
Is een stuk electro tape in het zwart aan de binnenkant dan niet goedkoper/sneller ?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Zoiets had ik vroeger op m’n brommer-helm, werkt eigenlijk perfect.
M’n brommertje ging alleen niet harder dan zo’n 85 a 90, hoe dat het doet met snelweg-snelheden durf ik zo dus niet te zeggen.
Is mij wel eens overkomen. Op de brommer geen probleem, met de motor effe snel een helm gepakt (die met die klep dus) en een windvlaag op het viaduct deed de rest. Floepens weg..
Die klep had ik er op zitten om koplamplicht van tegenliggers bij een fietspad met aan de rechterkant auto's af te schermen (dus een fietspad aan de linker kant) inderdaad. Koppie iets naar beneden bij vooral van die fijne Xenon en LED lampen.
 
Voor de ductape oplossing die ik had voorgesteld nog een ingeving. Wellicht van die folie gebruiken waarmee ze autoramen verduisteren. Een randje van die folie icm een duister vizier, zal waarschijnlijk de zon zowat volledig blokken, maar je kan nog wel er doorheen kijken. Stukje stickervel of tape is wel makkelijker te vinden natuurlijk 🤔
Dat is wat ik heb. Ducttape zie je niets, dit is nog deels doorzichtig. Had nog restje van auto liggen. Werkt goed en anders nog ingebouwde donker vizier naar beneden.
 

Ik rij met een helm met "peak", een
NEXX X.Vilijord (met extender er op)
en afgelopen zomervakantie 180Km/u over de Autobahn in Duitsland ermee gedaan, nergens last van.
(alleen dat er wel veel lawaai vanaf komt)

Die van jouw filmpje rijd met een offroad helm, open viziergedeelte, waar je een bril bij moet dragen....
Dus de helmschaal vangt daar ook nog eens extra wind....

Als ik met mijn Schuberth C4 met de kinbak open rij dan vang ik ook veel meer wind dan de "peak" van mijn Vilijord doet.
 
Laatst bewerkt:
Maar jij had waarschijnlijk geen camera formaat schoenendoos aan je helm getaped.. ;)

Als je filmpje kijkt, tegen het einde wanneer hij z'n hoofd omhoog doet, komt zelfs z'n bril los....
Alleen dat geeft al aan hoeveel lucht er via z'n vizieropening "opgevangen word"
 
En dat grote scherm zal ook niet echt helpen.. als je daarin gevangen wordt met je helm uit het niets.
 
Ook voor mij herkenbaar met dat tegenlicht. Ikzelf plak altijd tijdelijk zwarte tape langs de rand van het vizier, is voor mij goed te doen. (In het verleden heb ik ooit hierdoor met de auto een slagboom op mijn werk eruit gereden na de nachtdienst).
Door die zwarte tape?
 
Is mij wel eens overkomen. Op de brommer geen probleem, met de motor effe snel een helm gepakt (die met die klep dus) en een windvlaag op het viaduct deed de rest. Floepens weg..
Die klep had ik er op zitten om koplamplicht van tegenliggers bij een fietspad met aan de rechterkant auto's af te schermen (dus een fietspad aan de linker kant) inderdaad. Koppie iets naar beneden bij vooral van die fijne Xenon en LED lampen.
Dat led en xenon moest in 1990 volgens mij nog worden uitgevonden, ik had het meer omdat ik zo’n klep wel mooi vond bij m’n TSX 50.
 
Oke een heleboel adviezen waar ik blij mee ben vooral dat van tapen , en ja zwarte tape ja ?? wordt dan mijn blikveld niet kleiner ik kan proberen met schilders tape crepe daar komt misschien toch nog een beetje licht door , zal ook eens naar mijn dokter gaan controleren op staar , ga wel met de ideeën van jullie aan de slag , WORDT VERVOLGD !!!!
 
Oke daar ben ik weer , Heb vanmorgen mijn vizier afgeplakt zoals bij max met crepe schilders tape dat laat toch een beetje licht door dus helm opgezet , garage open , motor staren , jas dicht ritsen en naar buiten , daar 1e tegenslag de zon ging langzaamerhand weg toch gaan rijden , ging redelijk goed was wel even wennen , sta ik bij het stoplicht komt er een auto naast mij staan en claxoneerd en draaid zijn raam open de bijrijder vraagt aan mij :: BENT U DE WINTER SCHILDER ja leuk hoor en rijd lachend weg maar eigenlijk ging het goed , Nu ben ik op internet gaan kijken bij LOUIS .NL in Tilburg daar heb ik een jethelm gevonden met zonnevizier en zo een klep op de helm zelf Prijs nog geen € 50,00 Ja wel een jethlm zou zoiets kunnen er mag toch niet sneller gereden worden dan 100 KM ?? Het is een Jet Sun jethelm met zonnevizier prijs € 49,99 .
 
Laatst bewerkt:
Oke daar ben ik weer , Heb vanmorgen mijn vizier afgeplakt zoals bij max met crepe schilders tape dat laat toch een beetje licht door dus helm opgezet , garage open , motor staren , jas dicht ritsen en naar buiten , daar 1e tegenslag de zon ging langzaamerhand weg toch gaan rijden , ging redelijk goed was wel even wennen , sta ik bij het stoplicht komt er een auto naast mij staan en claxoneerd en draaid zijn raam open de bijrijder vraagt aan mij :: BENT U DE WINTER SCHILDER ja leuk hoor en rijd lachend weg maar eigenlijk ging het goed , Nu ben ik op internet gaan kijken bij LOUIS .NL in Tilburg daar heb ik een jethelm gevonden met zonnevizier en zo een klep op de helm zelf Prijs nog geen € 50,00 Ja wel een jethlm zou zoiets kunnen er mag toch niet sneller gereden worden dan 100 KM ??

Persoonlijk zou ik wat meer uitgeven en naar een (normale, niet motorcross) systeem of integraal met 'peak'.
Dan is je kin ook beschermd, even los van het feit dat een duurdere helm niet wat luxer is uitgevoerd van binnen (uitneembare en wasbare voering bijvoorbeeld)

-edit:
Als het dan toch goedkoop moet...

Kan je de beak er ook af schroeven, dus hoef je er niet altijd mee te rijden....
 
Laatst bewerkt:
Ook voor mij herkenbaar met dat tegenlicht. Ikzelf plak altijd tijdelijk zwarte tape langs de rand van het vizier, is voor mij goed te doen. (In het verleden heb ik ooit hierdoor met de auto een slagboom op mijn werk eruit gereden na de nachtdienst).
Rij jij auto met je helm op? 🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan