verblind door de zon

Ik heb laatst, omdat er niets anders was, zo'n vizier gekocht wat lijkt op een Spiegel. Geen idee hoe dat heet.
Had ik jaren eerder moeten doen.
Waar ik woon is de zon altijd heel fel, en zelfs als ie recht in mn smoel schijnt kan ik nog prima zien.
Iets waar ik de laatste tijd last van heb is de lage zonstand in de lente en de herfst , ik wordt zo verblind door de lage zon dat het echt moeilijk en gevaarlijk voor mij en mede weggebruikers wordt om nog door te rijden , ik heb speciaal daarvoor een zonnebril op sterkte aangeschaft maar dat werkt niet echt , ik ben wezen kijken en uitgeprobeerd een andere helm met een zonnevizier maar dat is het ook niet , dus dan maar in de lente en in de herfst niet maar rijden ?? vroeger had ik er geen last van of komt het omdat de zon in alle jaren sterker is gaan schijnen , wie heeft hier een oplossing voor lijkt mij niet dat ik de enigste ben die dit probleem heeft
 
Oke daar ben ik weer , Heb vanmorgen mijn vizier afgeplakt zoals bij max met crepe schilders tape dat laat toch een beetje licht door dus helm opgezet , garage open , motor staren , jas dicht ritsen en naar buiten , daar 1e tegenslag de zon ging langzaamerhand weg toch gaan rijden , ging redelijk goed was wel even wennen , sta ik bij het stoplicht komt er een auto naast mij staan en claxoneerd en draaid zijn raam open de bijrijder vraagt aan mij :: BENT U DE WINTER SCHILDER ja leuk hoor en rijd lachend weg maar eigenlijk ging het goed , Nu ben ik op internet gaan kijken bij LOUIS .NL in Tilburg daar heb ik een jethelm gevonden met zonnevizier en zo een klep op de helm zelf Prijs nog geen € 50,00 Ja wel een jethlm zou zoiets kunnen er mag toch niet sneller gereden worden dan 100 KM ?? Het is een Jet Sun jethelm met zonnevizier prijs € 49,99 .

Rustig adem blijven halen. Af en toe een nieuwe zin beginnen. Ik ben kapot na het lezen van deze post 😮‍💨

Maar ik snap het niet. Als het nou goed ging met die schilderstape, waarom zou je dan een nieuwe helm kopen?

Verder weet ik niks van een maximum snelheid bij bepaalde types helmen, maar ik ben met Okami. Als je toch een nieuwe helm gaat kopen voor dit doel, liever even doorsparen voor een wat veiliger (en luxer) modelletje, dan heb je ook wat meer keus. Zeker als de schilderstape tijdelijk voldoet.
 
Rij jij auto met je helm op? 🤔
Nou, dat niet. :) Maar het ging over het verschijnsel verblind worden. Het zou trouwens niet verkeerd zijn geweest op dat moment. Het was nogal een bloederig zooitje geworden door al die ingeschoten glassplinters.
 
Oke daar ben ik weer ,even een antwoord op okami xci die helm van € 49,99 was even een voorbeeld , maar wat jij als voorbeeld gaf , ja dat is meer een off the road helm , zou wel kunnen de meeste motorrijders rijden toch achter mij , maar wat ik afgeplakt hebt is op m,n reserve helm , meer een uitprobeersel ga zondag weer eens proberen met zwart plakband , Wat ik wel gemerkt hebt is dat ik met het afgeplakte nog voldoende zicht heb naar boven , beneden, links en rechts DAT TERZIJDE .
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Persoonlijk vind ik
1668101440929.png
1668101571620.png

eerder een "offroad" helm....


Dan de systeem helm met "peak"... (de "adventure" categorie)
1668101486463.png
1668101516255.png

Zelf de overstap gemaakt van gewone systeemhelm naar een met "peak" omdat ik met laagstaande zon het toch wel irritant vond om op een haarspeldbocht af te rijden en niks te kunnen zien... of 1 hand als "zonneklep" moest gebruiken maar daardoor dus niet kon koppelen.


--Edit:
Wat je eventueel zou kunnen doen is de tape op je zonnevizier doen ipv je gewone.
Dan zie je het niet meteen van buiten... en alleen als je je zonnevizier naar beneden doet.
 
Laatst bewerkt:
Is een stuk electro tape in het zwart aan de binnenkant dan niet goedkoper/sneller ?
Inderdaad,dat gebruik ik al jaren,maar dan wel langs de buitenkant.
Maar dan wel aan de buitenkant,want hoewel dat dun is sloot mijn vizier niet goed meer door klemmen op het afsluitrubber.
Het kost bijna niets,en het is soepel dus makkelijk een beetje mee te buigen/rekken.
En je kan makkelijk experimenteren met een paar verschillende hoogtes,tot je de juiste gevonden hebt.
 
Mijn mazzel is dat ik nog nooit een zonnebrilletje heb opgehad en mijn ogen dus tegen dat felle licht kunnen, tot een bepaalde grens. Behalve een rand op je visier plakken kan je ook een klein vierkantje er op plakken. dat ken je tussen de zon en je oog kalibreren, je andere oog dichthouden. Die zon is altijd maar een paar minuten heh. Dan istie op of weg. Op de lange afstand duik ik bij tegenlicht de parkeerplaats op en wacht tot die zon niet meer hinderlijk is. Mijn schietbril, geel, werkt ook goed
 
Een laskap zal vast wel helpen, misschien te veel, maar ik heb hier een paar keer een helm met klep (of peak) voorbij zien komen. Dat helpt toch helemaal niets? Ik heb wel eens zo'n klep geprobeerd maar die dingen zitten veel te hoog boven de ogen om verblinding te voorkomen. Misschien helpt zo'n jethelm die ze in de rallysport (auto) gebruiken? Tegenwoordig helpt mij alleen als ik in auto ga zitten met de zonneklep omlaag als de de zon laag staat. De motor kan ik dan wel vergeten. Mijn ogen werken niet meer zo goed mee als in het verleden.
 
Tegenwoordig helpt mij alleen als ik in auto ga zitten met de zonneklep omlaag als de de zon laag staat. De motor kan ik dan wel vergeten. Mijn ogen werken niet meer zo goed mee als in het verleden.
Een stuk tape op de juiste hoogte op je vizier,doet net hetzelfde als de zonneklep in de auto.
Bij mij werkt het in elk geval perfect.
Zaken als een laskap of te donker vizier werken niet,want dan wordt heel je zicht donker.
Door een zonneklep vermijd je dat de zon recht in je ogen schijnt,de rest van je zicht blijft hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Die tape wil ik best geloven. Alleen komt de juiste hoogte nogal nauw. Dat hangt dan ook nog af van je zithouding. Die mag niet veranderen. Donkere vizieren en zonnebrillen helpen ook niet goed want dat heeft veel invloed op contrast. Ik heb daarom ook een tijd gereden met het zonnevizier gedeeltelijk omlaag. Kon ik er nog onderdoor kijken. Maar de problemen met mijn ogen (atrofie en staar) maken het steeds lastiger met laagstaande zon en duisternis. Ik heb alleen de drempel voor de operatie nog niet bereikt.
 
Een laskap zal vast wel helpen, misschien te veel, maar ik heb hier een paar keer een helm met klep (of peak) voorbij zien komen. Dat helpt toch helemaal niets? Ik heb wel eens zo'n klep geprobeerd maar die dingen zitten veel te hoog boven de ogen om verblinding te voorkomen.

De truc is dat je je hoofd iets "naar beneden kantelt" (net als bij de kapper) zodat de klep wel de zon blokkeerd maar niet je volledige zicht.
 
Ik ben wel benieuwd of de zonnebrildragers er werkelijk meer moeite mee hebben
 
Ook last van ondanks het donkere vizier van HJC. Ik wil als test nog eens met m'n oude helm met spiegelend vizier rijden, maar volgens mij had ik er daar net zo veel last van. Ook al zitten denken om tape/stickervel of iets dergelijks aan de bovenkant van m'n vizier te plakken zodat de bovenkant nog net iets meer de zon weghoudt.
Dat werkt inderdaad, tape erop en je word minder snel verblind. In het midden heb ik een uitsparing gemaakt van een halve cm om nog ook de verkeerslichten te kunnen zien.
Je kijkt dan door de spleet naar het rode licht en de zon die er omheen schijnt word door de tape geblokkeerd. Bij mij zie je het niet eens omdat de tape aan de binnenkant zit.
 
Damn. Zo simpel en zo doeltreffend. Waarom heb ik dat nooit bedacht?
En achteraf besefte ik dat het al heel lang bestond. Je bent vast slim genoeg om te bedenken waar ik mogelijk het idee vandaan had? Maar toen ik het bedacht had ik nog geen idee. Moet toegeven dat je me in twee prachtige woorden treffend omschreven hebt. Simpel & doeltreffend.
 
En achteraf besefte ik dat het al heel lang bestond. Je bent vast slim genoeg om te bedenken waar ik mogelijk het idee vandaan had? Maar toen ik het bedacht had ik nog geen idee. Moet toegeven dat je me in twee prachtige woorden treffend omschreven hebt. Simpel & doeltreffend.
Waar heb je het van?
 
En achteraf besefte ik dat het al heel lang bestond. Je bent vast slim genoeg om te bedenken waar ik mogelijk het idee vandaan had?

Nou, het eerste waar het me aan doet denken is het double slit experiment voor wave particle duality. Maar ik weet niet of dat is waar je op doelt :) (het is in dit geval ook maar één slit natuurlijk)

Zelf had ik dit ook allang bedacht, maar gebruikte ik er mijn vingers voor. Bij wapenvizieren zie je een vergelijkbaar effect, al is dat niet zozeer tegen het zonlicht. Verder doe ik het in de auto ook altijd met de spleet tussen de zonneklep en het donkere spiegelstuk. Dus ja, het idee is natuurlijk simpel, en waarschijnlijk al veel ouder dan het bestaan van de mens, want dieren gebruiken dit natuurlijk net zo goed.

Het slimme aan dit idee vind ik om het toe te passen op die strip schilderstape.

Maar waar doel jij op?
 
Right, maar dat is toch niet zozeer tegen het zonlicht als wel om doorheen te kunnen kijken en/of schieten terwijl je lichaam beschermd blijft? Want anders kun je ook net zo goed kanteelmuren noemen.

Waar ik ook nog aan moest denken was de ooglapjes van piraten, die ze gebruikten om één oog niet aan het licht te laten wennen zodat ze met dat oog direct in het donker met een kanon aan de slag konden.
 
Right, maar dat is toch niet zozeer tegen het zonlicht als wel om doorheen te kunnen kijken en/of schieten terwijl je lichaam beschermd blijft? Want anders kun je ook net zo goed kanteelmuren noemen.

Waar ik ook nog aan moest denken was de ooglapjes van piraten, die ze gebruikten om één oog niet aan het licht te laten wennen zodat ze met dat oog direct in het donker met een kanon aan de slag konden.
Die piraten waren zeker zo dom dan ze nog nooit van de consensuele pupilreflex hadden gehoord.
Waarschijnlijker is dat ze een lapje over hun eerder uitgestoken oog droegen. Die ooglapjes zijn nog steeds te vinden in de scheepsapotheek, bij een Neptunusfeest haalde ik ze altijd tevoorschijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan