verblind door de zon

Ha, dank voor de uitleg. Ik heb me sinds ik dat verhaal hoorde altijd al afgevraagd of dat niet een ding was (want ik probeerde het zelf wel eens maar merkte niet echt een sterk effect). Wel altijd te lui geweest om erop te googlen, maar blijkt inderdaad onwaarschijnlijk. Mythbusters schijnt er ook al eens iets mee getest te hebben (hoewel je dat natuurlijk ook weer niet te serieus moet nemen).

Anyway, dank voor deze uitbreiding van mijn vocabulair.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Denk dat ik ook aan de slag moet met mijn vizier. Vandaag een lekker stukje gereden en uiteraard last gehad van de laagstaande zon. Het ging nog wel. Maar op de terugweg rond 16:00 ging het bijna mis. Ik had al een paar stukken met mijn hand boven mijn ogen gereden maar toen ik het dorp binnen kwam pakte ik een afslag op een rotonde en was op slag volkomen verblind. Ik zag alleen wit en verder niets. Ook de hand boven mijn ogen (moet je eens proberen bij het verlaten van een krappe rotonde) hielp niets. Gas er af en sturen naar waar ik dacht dat het midden van de weg was. Ik kreeg gelukkig nog net op tijd zicht omdat een huis de zon blokkeerde maar het was even een hachelijk momentje. Het is wel gerelateerd aan mijn leeftijd, vroeger had ik dat nooit zo extreem. Maar toen had ik ook redelijk sportieve motoren. Nu zit ik vrij rechtop. Denk dat het een combinatie van factoren is.
 
Vandaag ook een ritje gemaakt, dacht dat het zonnevizier in de helm wel voldoende was, niet dus.
Een paar keer ervaren dat ik dacht, dit is link met zo weinig zicht.
Ik rijd normaal gesproken niet in november, ivm de pekel die er dan vaak al ligt, het is inderdaad uitzonderlijk mooi weer.
 
1668364350393.png
 
Right, maar dat is toch niet zozeer tegen het zonlicht als wel om doorheen te kunnen kijken en/of schieten terwijl je lichaam beschermd blijft? Want anders kun je ook net zo goed kanteelmuren noemen.
Ik zei toch ook dat het achteraf er op lijkt qua werking?
Toch vond ik mijn kijkspleetje wel enorm efficiënt en daarom deelde ik dat idee hier. En kanteel uren? Dat is net als de bovenkant van je helm zagen..
 
Voor de zon? Dan moet echt een belachelijk groot vizier zijn. :+
ik klap het een kleinstukje naar beneden zodat ik als ik richting zon kijk deze door dat vizier heen zien en de weg voor me kijk ik onder het vizier door. UIteraard helpt dat niet als de zon echt net boven de weg staat. Dan denki ik dat er weinig meer kan helpen natuurlijk.
Dan zou je een vizier met een een logaritmische doorlaat kromme moeten hebben maar of dat bestaat?
 
Een i.m.o. gestoorde gek die waar het maar even (en ook waar het eigenlijk niet) kan het gas er op zet. Getuige een ander filmpje waar hij z.g. "filtert", maar wel het snelheidsmetertje af en toe selectief blurt.

Verblinding? Gewoon het gas erop, zal vast goed komen. :P
Dat filteren gaat idd veel te hard, denk dat het een beginner was in die video's. Hij gaat er met omgerekend 50-64 km/u tussendoor, dat is echt te hard. Al heb je nog grotere gekken, die er echt nog veel harder tussendoor rijden.

Deze gaat er op stukjes met 120 km/u tussendoor, dan verbleekt AlexRider.
 
Iemand hier die ervaring heeft met zo'n meekleurend (photochromic) vizier? Het transparante vizier wat ik nu heb is eigenlijk geen rijden met deze lage zon, en om constant met een donker vizier te rijden lijkt me ook niks..
 
Iemand hier die ervaring heeft met zo'n meekleurend (photochromic) vizier? Het transparante vizier wat ik nu heb is eigenlijk geen rijden met deze lage zon, en om constant met een donker vizier te rijden lijkt me ook niks..
Geen ervaring met een meekleurend vizier op zich maar wel met een meekleurende pinlock binnenvizier. Kleurt weliswaar bij zonlicht er op, maar niet meer dan "smoke", dus een lichtgetint resultaat. Net voldoende om fel licht te dempen, en bij volle zon op de giechel schuif ik dan mijn ingebouwde zonnevizier er bij naar beneden, waardoor samen niet te donker en prima te doen. Dat is dan weer het voordeel.
 
Een skill dat altijd kan helpen: leer langs licht objecten zoals de zon of koplampen van voetuigen te kijken. Zolang je focus punt net naast de lichtpunt is, kan je blijven kijken. Dat kan je helpen, omdat jij dit trukje sneller kan gebruiken dan, vizier naar beneden....of stoppen en bril opzetten.
Soms kan je niet stoppen of vizier omlaag zetten....

Maar ik heb een HJC en nolan neerklap vizier gepobeerd, beiden werken goed voor mij....
 
Heerlijk, echt nederlands soepkippen-weer. Al dat zon-gedoe zijn we hier ook niet gewend.
@lionofjudah, jouw tips werkten wel voor mij in het verleden wel maar nu niet meer. Met het stijgen van de jaren (en het toenemen van staar) wordt het er niet beter op. Ik heb helaas een hoge sterkte en de kans op staar op jongere leeftijd is dan veel hoger. Helaas zijn de normen voor eens staar-operatie (geloof iets van 50% visus) meer gericht op de normale staar-patienten dwz 70 - 80 jarigen. Die hoeven (hopelijk) niet meer te werken of veel onderweg te zijn. Ik wel dus ik baal ervan dat ik al 2 jaar op een wachtlijst sta omdat ik er nog niet 'slecht' genoeg aan toe ben. Laagstaande zon blijft voor mij voorlopig nog een groot probleem. Zo erg dat ik liever niet de weg op ga bij laagstaande zon. In ieder geval niet met de motor. De auto gaat nog wel; zonneklep helpt aardig. Misschien toch maar eens naar zo'n spleetjes bril kijken. Die waren in het verleden ook populair bij de hip-hoppers wegens cool.....
 
"...70 - 80 jarigen. Die hoeven (hopelijk) niet meer te werken of veel onderweg te zijn..."
Kom ze anders bij bosjes tegen, in kuddes van 2, elektrisch aangedreven, vrouwtje voorop, beiden met identieke doorgestikte gewatteerde ANWB jas, mannetje met bijpassende baseballcap en handschoenen er vaak half schuin achter zodat-ie goed kan horen welke kant het span op gaat (want hand uitsteken is er niet meer bij), angstig bijtrappend als madam nog net door oranje of vrolijk doortrappend een afslag neemt (en denk maar niet dat er even gestopt wordt met stampen, want "de gang zit er net zo lekker in") *D .
 
Interessant, aan de onderkant van het vizier een strip die je als 'auto-zonneklep gebruikt'. Het is te proberen, moet ik wel mijn systeemhelm weer van stal halen. Mijn jethelm heeft wel een heel lang vizier. Voordeel van een strip aan de onderkant ipv de bovenkant is dat je nog wat kunt spelen met de hoogte. Nadeel is dat je vizier open moet maar aangezien ik een bril heb valt dat nog wel mee.
 
Strip zwart isolatietape bovenop vizier van integraal (die kan ik dan door hoofdstandaanpassing net boven de horizon houden = geen zon in gezicht)
En een kleine strip onderop het vizier. Zo kan ik met opgeklapt vizier een stoplicht zien tegen de zon in.
Ik woon in Breda, werk in Z'bommel: zowel heen als terug volcontinue de zon recht voor. 2x per jaar een periode vlak boven de horizon.
Zo los ik het dus al jaren op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan