verblind door de zon

Heerlijk, echt nederlands soepkippen-weer. Al dat zon-gedoe zijn we hier ook niet gewend.
@lionofjudah, jouw tips werkten wel voor mij in het verleden wel maar nu niet meer. Met het stijgen van de jaren (en het toenemen van staar) wordt het er niet beter op. Ik heb helaas een hoge sterkte en de kans op staar op jongere leeftijd is dan veel hoger. Helaas zijn de normen voor eens staar-operatie (geloof iets van 50% visus) meer gericht op de normale staar-patienten dwz 70 - 80 jarigen. Die hoeven (hopelijk) niet meer te werken of veel onderweg te zijn. Ik wel dus ik baal ervan dat ik al 2 jaar op een wachtlijst sta omdat ik er nog niet 'slecht' genoeg aan toe ben. Laagstaande zon blijft voor mij voorlopig nog een groot probleem. Zo erg dat ik liever niet de weg op ga bij laagstaande zon. In ieder geval niet met de motor. De auto gaat nog wel; zonneklep helpt aardig. Misschien toch maar eens naar zo'n spleetjes bril kijken. Die waren in het verleden ook populair bij de hip-hoppers wegens cool.....

Je hoeft niet speciaal te wachten……je kan t ook zelf regelen en betalen als je budget t toelaat.
Paar jaar geleden had ik t helemaal gehad met mijn multi focale bril (regen, beslaan, van stoepjes donderen omdat je voeten niet in beeld zijn🤬) en ben op een vrijblijvend informatie bezoek geweest.
Daar kwam aan t licht dat ik in een aantal jaren toch ook aan een staar operatie moest gaan denken, maar ook dat een RLE al meteen kon….al mijn condities waren in orde.
Was 3 weken later al aan 1 oog geholpen, en er ging letterlijk weer een stukje wereld open, 3 weken later t andere oog, en ben superblij dat ik een RLE heb laten doen.
Paar duizend € armer, maar afgezet tegen elke paar jaar een dure MF bril, totaal geen spijt, en vooral veel gemak ervan.
Heb nu alleen een goedkoop leesbrilletje nodig als er niet al te veel licht is, maar auto, motor, fiets rijden, TV kijken, normaal “leven” zonder bril…..geweldig.

https://www.oogziekenhuis.nl/lensimplantatie-en-lenswissel#
 
Helaas, zo simpel (nou ja, simpel?) is het bij mij niet anders had ik het geld er graag voor over gehad. Zeker om ook van die jampotten af te komen nu ik mijn lenzen niet meer kan gebruiken.
Bij de staaroperatie moet namelijk ook gelijk een glasvochtoperatie gedaan worden vanwege het grote risico op netvliesloslating en daar heeft de prive kliniek (FYEO) nog geen toestemming voor gekregen van de zorgverzekeraars. Is namelijk een heel stuk kostbaarder dan alleen een lensvervanging. De oogarts van FYEO voert notabene dezelfde operaties ook uit in het MMC. Helaas is daar de wachtlijst nog langer en moet de operatie per oog in twee keer. Moet ik dus voor twee ogen 4x onder het mes. Bij de kliniek doen ze de staar en glasvochtoperatie gelijktijdig per oog. Ben ik dus in 2x klaar. Heb al wat alternatieven bekeken: MMC+ in Maastricht; wachten tot het netvlies scheurt voordat ze ingrijpen. Oogziekenhuis Eindhoven; niet aankomen want de uitkomst van opereren is onzeker. Tja, wachten maar en hopen dat de boel heel blijft. En de ongemakken zoals laagstaande zon en last bij het beeldschermwerk maar voor lief nemen. Dus wachten geblazen en wat schipperen met rijden tot die tijd. Vandaag is het wel een goede dag om te rijden. Alleen een beetje nat en koud.
 
Ca. 9 jaar geleden had ik het probleem dat bij de opticien geen goede bril aangemeten kon krijgen => lichte staar.
Ik kon het zo laten, maar de staaroperatie werd vergoed (toen iig) door de verzekering. (Ziekenhuis Eindhoven)
Beide ogen op oneindig laten zetten (je mag kiezen wat je voorkeur is)
Operatie was snel, aan de lopende band, wachtkamer vol - productie werk :-)
Wel 1 oog per keer, andere oog een paar weken later.
Nu nog steeds pret van, kan rijden zonder bril (lezen niet natuurlijk).
Een glasvocht operatie is mij onbekend, vermoedelijk alleen nodig bij bepaalde oogcondities?
 
Mouches volante, maar dan wordt het vocht vervangen door stikstof
 
Yep, bij een glasvochtoperatie of vitrectomie wordt de vloeistof uit het oog gehaald en vervangen door gas of olie. Het lichaam vervangt dat dan in een aantal weken weer door gewoon oogvocht. In die tijd is het zicht vrijwel nihil. In mijn geval is het oogvocht troebel en moet ook aan het netvlies (achterkant) gelaserd worden. De boel is aan het rafelen (atrofie). Met het verwijderen van het vocht is ook de spanning van de aanhechting van de zenuw. Maar gelukkig rook ik niet :)
 
Afgelopen week dit ding besteld bij MDI:

Vizier sticker tegen zon donker getint Baas - MDI-online.nl

Zowaar, samen met het ingebouwde zonnevier, werkt het als een zonneklep in de auto. Een zeer donker getinte, enigzins doorzichtige, zonneklep.

Een probleem; het ding is niet bepaald rekbaar en op een 3D vizier kun je het nooit zonder kreukels plakken. Ziet er niet uit. Desondanks heb ik het laten zitten omdat ik wilde weten of het met mijn lichtgevoelige ogen zou werken. Dat dus wel. Nu misschien opnieuw bestellen en eerst goed warm maken. Maar het plakken zal een crime blijven met dat spul.
 
Voor die prijs kan je een rol soepele zwarte tape kopen waaruit je 100 stickers kan snijden,en die buigt probleemloos mee met een 3D vizier..
 
ja, stel je voor dat je 6 euro uitgeeft :N
Minstens het dubbelle want hij geeft al aan dat hij vol plooien zit omdat hij niet soepel is,de kans is dan heel groot dat dat later terug komt of nog erger wordt.
Dat zie je ook veel bij mensen die zelf hun autoruiten tinten met folie uit de autoshop.
Die is ook niet soepel en dan zit de hele achterruit vol plooien.

Maar als op een website staat dat het er "speciaal" voor gemaakt is,is het natuurlijk altijd veel beter en duurder dan op een simpele,goede en goedkope manier.8)7
 
Yep, tape was achteraf beter geweest. Ik had alleen geen zwarte tape meer liggen. Moest dus toch iets kopen en dan maar gelijk voor het spul gegaan dat er voor bedoeld zou moeten zijn. Niet dus... Maar het idee werkt in ieder geval voor mij en dat doet het ingebouwde zonnevier zeker niet bij laagstaande zon. Maar dat zal mogelijk per helm anders zijn. Bij Nolan en Skorpion is het zonnevier, voor mij, niet afdoende bij laagstaande zon.
 
Ik heb bij jarenlangs met blinderingsfolie als bovenste rand van mijn vizier gereden, ideaal. Kun je daar redelijk makkelijk aankomen, gewoon een bedrijf zoeken wat ramen blindeerd, een stukje restfolie voldoet.
Waarom het er nu niet meer opzit, het beschadigde redelijk snel, en daarna te lui om weer om zo'n stukje te gaan. 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan