Verbod op tweetakt motoren dreigt?

Vind de motivatie een beetje stom. Je kunt toch beter een uitstoot eis ergens aanhangen. Stel nu dat er een merk zin heeft om een tweetakt serieus 'schoon' te krijgen, wat in mijn ogen redelijk moet gaan icm fatsoenlijke injectie, dan zou dat dus niet mogen, omdat het een tweetakt is..
Feit is wel dat er geen merk is wat serieus de mogelijkheden met hedendaagse techniek gebruikt op een tweetakt, maar goed. Alle tweetakten die er rijden zijn idd zeer vervuilend.

Valt mee hoor, de standaard brommers rijden behoorlijk zuinig!
En voor zover ik weet is er nu een am6 power-up blok (am6 ligt standaard onder de helft van de schakelbrommers, het oude , met carb blok dan he ;) )
Dat power-up blok was met injectie en schijnt een stuk schoner te werken :)
Dat moeten ze stimuleren en uitbreiden!
Niet gelijk verbieden. Onderzoeken en eraan werken, dat moeten ze!!!!
 
Valt mee hoor, de standaard brommers rijden behoorlijk zuinig!
En voor zover ik weet is er nu een am6 power-up blok (am6 ligt standaard onder de helft van de schakelbrommers, het oude , met carb blok dan he ;) )
Dat power-up blok was met injectie en schijnt een stuk schoner te werken :)
Dat moeten ze stimuleren en uitbreiden!
Niet gelijk verbieden. Onderzoeken en eraan werken, dat moeten ze!!!!

2takt met directie injectie kán zuiniger zijn dan 4takt heb ik veel gelezen.
 
2takt met directie injectie kán zuiniger zijn dan 4takt heb ik veel gelezen.

Daar is idd wat voor te zeggen.
Iedere krachtpuls hoeft het motorblok maar één maal rond te jagen waar dit bij een viertakt het dubbele is.
= ruwweg tweemaal zoveel wrijving.

Tweetakt verbieden slaat iig nergens op.
 
"Ze" kunnen wel een 2T motor overwegen te gaan verbieden, maar ik denk (weet) zeker dat je meer bereikt met verandering van mentaliteit bij al die Lease-rijders. Die stompen bij ieder stoplicht vol op het gas, met als gevolg een mega verbruik en dito uitstoot. Maar het interesseert ze toch geen ruk, want de zaak betaalt toch?
 
Ja natuurlijk iets niet doen is milieuvriendelijker dan iets wel doen...maar dan valt alles stil. En zeker de opkomende landen zoals China en India, dat kun je niet afremmen zonder een wereldoorlog of -crisis.
Kent er iemand de geschiedenis van Israel, Irak of Afghanistan in de twintigste eeuw ? Daar hebben 'wij' ook ingegrepen, met de bekende gevolgen van terrorisme, oorlog en crisis over de hele wereld...en het breidt uit, je mag gerust zijn.
Weet je wat een goede oplossing is ? Minder kinderen maken...maar dat is ofwel persoonlijk engagement...ofwel heb je een dictator nodig...ofwel gaat het via de aloude weg met wapens.
Bij deze ben ik off-topic, maar je moet ook eens verder kijken dan je neus lang is.

Dat lijkt me een goed plan.
Het gaat om het milieu, right? En het verschil tussen 2- en 4-takt.
Dan kijken we dus naar de schade die beide motoren aan het milieu toebrengen, tijdens hun gehele 'leven'. Ik bedoel, alleen naar uitstoot kijken is dan een 'beetje' bekrompen.

Een 4-takt bevat veel méér (draaiende) onderdelen. Kost meer om te produceren (materiaal en geld).
Een 4-takt vraagt méér onderhoud (meer/vaker onderdelen, meer olie, meer geld).
Een 4-takt heeft ca. 1.75 (?) x het aantal cc's nodig voor 'hetzelfde' vermogen. Staat dan wel tegenover dat 'ie maar eens in de 2 slagen vonkt.

Volgens mij komt hier zo'n beetje hetzelfde verhaal uit als van de Prius vs de Hummer. De produktie van de eerste brengt zo allemachtig veel schade toe aan het milieu (die batterijen worden 2 x de hele wereld rond vervoerd) dat, over het gehele leven van beide auto's, de Hummer beter voor het milieu is (want die heb een 'iets' langere levensduur) (ja, die accu's gaan een keer stuk...). En toch krijgt je bij de Prius 7000 (?) pleurie's overheids-korting...

Dat KLOPT toch NIET? :?
 
Dat lijkt me een goed plan.
Het gaat om het milieu, right? En het verschil tussen 2- en 4-takt.
Dan kijken we dus naar de schade die beide motoren aan het milieu toebrengen, tijdens hun gehele 'leven'. Ik bedoel, alleen naar uitstoot kijken is dan een 'beetje' bekrompen.

Een 4-takt bevat veel méér (draaiende) onderdelen. Kost meer om te produceren (materiaal en geld).
Een 4-takt vraagt méér onderhoud (meer/vaker onderdelen, meer olie, meer geld).
Een 4-takt heeft ca. 1.75 (?) x het aantal cc's nodig voor 'hetzelfde' vermogen. Staat dan wel tegenover dat 'ie maar eens in de 2 slagen vonkt.

Volgens mij komt hier zo'n beetje hetzelfde verhaal uit als van de Prius vs de Hummer. De produktie van de eerste brengt zo allemachtig veel schade toe aan het milieu (die batterijen worden 2 x de hele wereld rond vervoerd) dat, over het gehele leven van beide auto's, de Hummer beter voor het milieu is (want die heb een 'iets' langere levensduur) (ja, die accu's gaan een keer stuk...). En toch krijgt je bij de Prius 7000 (?) pleurie's overheids-korting...

Dat KLOPT toch NIET? :?


Klopt allemaal, maar ik snap niet waarom je mij citeert...
Met verder kijken dan je neus lang is reageerde ik op de posts over China en India...dat was namelijk bijna pure discriminatie...
 
Veel 2t worden in 2008 niet meer nieuw gemaakt, wat de stap op dit moment klein zou maken, zeker omdat de VS het ook lijkt te willen.

Alleen zou het niet helpen inderdaad, zowel omdat die 2t wel 20 jaar meekunnen, als vanwege de productienadelen van 4t.

Bovendien zou het nogal haaks staan op wat de knmv in 2010 wil, de 250 2t bij de mx2 zetten, waardoor die weer aantrekkelijk wordt.

En de eenvoudigere en goedkopere 2t geeft nieuw talent veel meer kansen, wat ook voor de knmv de reden zal zijn om de mx2 aan te passen.

Maar ik vraag me ook af hoeveel er nog verbeterd is de laatste jaren aan de 2t, dus of een iets betere rijder op een keurige 2t van 2000 (bijvoorbeeld cr250) niet van een 2008 2t (bijvoorbeeld 250sx) zou winnen. En als gevolg daarvan of er nog wel zoveel vraag naar nieuwe 2t is.
 
Er worden nog genoeg 2ten gemaakt hoor alleen niet meer door honda. En met de komst van de 144 als dit een beetje aan gaat slaan kon het welles terug komen. Heb namelijk filmpjes gezien van de van de laar yz 144 en die kerel gaat HARD.
 
YESYES hopelijk gaan ze weer door met de 2takt.En als er 1 schaap over de dam is volgt de rest vanzelf :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan