Verbouwen GS1000E

seabird

Die hard MF'er
6 okt 2004
990
525
steenbergen
Op veler verzoek vanuit het Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9 heb ik een start gemaakt met een verslag van mijn GS1000E project.
Het begon allemaal met de aankoop van een GS1000E uit 1980.

GS1000E.jpg

Na US cleanen van de carbs reed het prima en ik had me voorgenomen om deze origineel te houden. (echt waar)
Maar helaas bleken de uitlaatpijpen rot te zijn en deze moesten vervangen worden. Bij demontage bleken er ook 2 bouten afgebroken te zijn in het blok. En deze zaten dusdanig achter de framebuizen dat ik ze er niet uit kon krijgen. '(
Dus het blok moest er uit!

Tja, dan ga je denken..het blok moet er uit, die kan ik dan ook wel gelijk weer echt mooi maken. En het frame kan ik dan ook wel gelijk aanpakken en spuiten of poedercoaten.
En...als ik dan ook al zoveel moet doen kan ik net zo goed de motor een klein beetje verbouwen. Origineel was het toch al niet meer met die lekke pijpen. O-)

Dus ik heb het plan opgevat om een Yoshimura GS1000 te gaan bouwen. De KNARF oldskoolsuzuki GS1000 is mijn voorbeeld en voor de forumleden die hier geen beeld bij hebben, heb ik een plaatje toegevoegd.

Knarf.jpg

Ik heb het blok weggebracht want de afgebroken bouten in het blok kreeg ik er niet zelf uit. Later bleek dat er ook nog een tap in zat.
Gelijk de cilinders laten opmeten en flex-honen. Ik kreeg het advies om geen overmaat zuigers er in te zetten omdat het er allemaal nog goed uitzag. Alleen de zuigerveren vervangen was het advies. Kleppen zijn geslepen en nu ligt alles nog uit elkaar in de garage. Het blok is wel al compleet zwart gespoten met 2k lak. Wachtend op de winter want dan ga ik pas starten met het blok.

1631555377925.png


Het frame is stijver gemaakt door op diverse punten verstevigingen te laten lassen. Niet zelf gedaan want dat kan ik niet helaas. Wel door een hobbyist en groot motorliefhebber.

1631555445727.png

1631555476511.png


Ik heb inmiddels GSXR1100 vorkpoten en voor/achterwiel. Ook nog een verstevigde achterbrug van een Bandit 1200 op de kop kunnen tikken.
Nog zat te doen! Beetje passen en meten...

1631555751617.png


1631555855698.png


1631556078393.png



1631556121172.png


Tot zover.
En het is een winterproject, dus een update kan best even duren.

Grt
Bert
 
Laatst bewerkt:
Zeker een heel leuk project, het voorbeeld is gewoon heel erg goed, dat scheelt alvast een slok op een borrel. Altijd fijn als zo'n blok gewoon helemaal uit elkaar gaat :t
 
Dat die kl**e JIS schroefjes gaar beginnen te raken en is dit het oliepomp tandwieltje?? dan heb je misschien een grotere gemonteerd zodat die net iets sneller draait. Ik weet dat dat kan maar heb nooit zo'n blok in elkaar gezet.
 
Dat die kl**e JIS schroefjes gaar beginnen te raken en is dit het oliepomp tandwieltje?? dan heb je misschien een grotere gemonteerd zodat die net iets sneller draait. Ik weet dat dat kan maar heb nooit zo'n blok in elkaar gezet.
Ja inderdaad kl**e schroefjes! Ik zit er aan te denken om ze toch maar te vervangen voor inbus.
Nee precies andersom, dus een kleiner tandwiel. Het effect klopt wel weer. *O*
 
Ik help wel eens met sleutelen aan een gs1150 blok. Daar kan dat kunstje ook. Puzzelt lekker weg dat Suzuki spul ;)
Zoals wel meer van dat oude spul van andere merken ook doet.
 
Voor die schroefjes moet je passende bitjes/schroevendraaiers kopen of wegmikken die dingen. Ik ben voor de laatste optie gegaan. Gewoon binnenzeskant erin. In het blok fijn zwarte schroefjes van een wat hogere sterkteklasse
 
Ik was even vergeten dat er nog een remcilinder moest komen. Even dremelen dus.
 

Bijlagen

  • _20210918_152743.JPG
    _20210918_152743.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 85
Vandaag weer wat verder gegaan. De krukas ligt in de bovenste carterhelft en is voorzien van verse keerringen.

Het schroefdraad van de secondaire as, waar de tandwielmoer op vastgezet wordt, is slecht. Ik kon 2 dingen doen, of op zoek gaan naar een goede, of met een snijmoer aan de gang. Ik heb gekozen voor het eerste en op Ebay een goede gevonden en gelukkig niet al te duur. Het zal niet de eerste keer zijn dat de tandwielmoer losraakt en het enige wat dan losraken van het tandwiel tegenhoudt is de ring die je om de moer klemt. En nu heb ik de kans om het gelijk goed te doen.

Plaatjes!

1632668530480.png


1632668608177.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan