Verbouwen van een motor door een leek?

Mass

Rookie
28 jan 2010
12
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, en ik denk dat deze het best kunnen beantwoord worden door de ervaringsdeskundigen.

Ik zit nou best al een tijd rond te kijken voor een motor, en nu de winter er straks weer aan zit te komen leek het mij misschien ook wel leuk zelf iets op te knappen/knutselen.

Nu heb ik 0,0 ervaring met het sleutelen aan motors, en een heel klein beetje met auto's, ik ben niet onhandig en leer ook wel snel dingen aan.

Is het voor mij een te grote uitdaging om zelf iets in elkaar proberen te flansen? Ik zou heel graag een dergelijke (van iemand hier op MF prachtding!) fiets bouwen/bezitten. Zeg maar een wat ouder model, maar wel redelijk up-to-date qua techniek.

Dus als basis een oldtimer en allerlei 'moderne' spullen toevoegen/vervangen, of juist andersom een moderne fiets oldtimer looks geven?

Is dit enigszins te doen voor iemand zonder verdere technische opleiding (wel beschikking over mensen met :P) of moet ik gewoon een oud sleutelbrikkie kopen en me daar eerst maar eens wijs uit worden?

Er zijn hier vast mensen die met iets dergelijks zijn begonnen zonder enige ervaring, of het juist anders gedaan hebben, alstublieft deel uw kennis en ervaringen!
 
als je kijkt bij de street-fighter projecten kun je absoluut veel inspiratie op doen. Wat ik zou doen, als je een moderne fiets wilt met oldschool uitstraling, is een redelijk moderne fiets kopen, en er dan een cafe racer van bouwen.

Geen ervaring is geen probleem als je een beetje handig bent, zo ben ik ook begonnen ( kan nog steeds niks zonder MF, maargoed :P )
 
als je kijkt bij de street-fighter projecten kun je absoluut veel inspiratie op doen. Wat ik zou doen, als je een moderne fiets wilt met oldschool uitstraling, is een redelijk moderne fiets kopen, en er dan een cafe racer van bouwen.

Geen ervaring is geen probleem als je een beetje handig bent, zo ben ik ook begonnen ( kan nog steeds niks zonder MF, maargoed :P )

haha daarom zitten we hier toch ;)

en idd dan zou ik beter een modernere motor kunnen kopen en daar een café-racer van maken, hoewel ik wel een sbk stuur wil :) maar goed je kunt het zo gek maken als je wilt.

dank voor je reactie!
 
ik ben ook begonnen met mijn eerste motor te verbouwen en zie wel waar het schip strand _O-
ik moet er wel bij zeggen dat ik enige kennis heb van metaalbewerking en electrotechniek *O*
 
:^

Dito als hierboven (qua techniek ook) en dit is tot nu toe het resultaat.

Fotostelefoon002.jpg

Fotostelefoon001.jpg


Dus met andere woorden is goed te doen en ik zou gewoon beginnen als ik jou was.

Dit was ie origineel:

DSCN3810.jpg
 
Laatst bewerkt:
Idd gewoon doen. Van schade en schande wordt je wijs. Op het forum en op het internet is zat informatie beschikbaar. Ik moet zeggen dat het bezig zijn en het rijden een leuke hobby is. Ben zelf 50 en geniet ervan omdat je de bovenkamer even leeg kunt maken.
 
:^

Dito als hierboven (qua techniek ook) en dit is tot nu toe het resultaat.

<snip foto's>

Dus met andere woorden is goed te doen en ik zou gewoon beginnen als ik jou was.

Dit was ie origineel:

<snip again>

Ziet er goed uit! Een bol word er zo nog een stukje stoerder!

Wat heb je er allemaal aan gedaan om bijv die achtervork er in te passen? (lamaar topic gevonden }) )


Ik heb er eens over nagedacht en stel dat ik dan met een moderne motor zou beginnen lijkt het me wel mooi om daar een trx 850 (mooi frame :) ) voor te pakken en daar de kuip af te slopen en een mooie dubbele/enkele koplamp er op zetten, en dan een poging doen tot het vervangen van het kontje voor bijv. die van een XS. Ook zou ik er best spaakwielen op willen hebben.

Zijn dit een beetje realistische ideeën? Of is een trx daar niet geschikt voor/zonde/te duur voor zoiets?

Andere suggesties zijn welkom, ik heb nog geen idee waar ik mee ga beginnen, en houd er van om me goed te oriënteren voordat ik ook maar iets koop.
 
Laatst bewerkt:
Zoek inderdaad eens naar wat er met zo'n type gedaan word secu verbouwd word.
Dan weet je wat er ongeveer mogelijk is.

En in het streetfighter gedeelte is veel info te vinden, en zoals ze daar zeggen, alles is te verbouwen en pas te maken.
Het heeft alleen de ene keer wat meer aanpassing nodig dan de andere keer.

Je moet iets zoeken wat je zelf in de basis al een mooie fiets vind en dan kijken wat voor mogelijkheden je hier mee ziet.
Zo kwam ik bij de bol, vond ik al een mooie fiets en er zijn een hele boel voorbeelden van wat er mee mogelijk is.
Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je het maakt zoals jezelf wilt en dan word hij ook helemaal uniek.
Zo is die van mij nog lang niet af maar kijk ik er elke keer weer met veel plezier en bewondering naar.
Al zou het alleen maar zijn omdat ik trots ben dat ik het zelf gemaakt heb.
En dat moet je zien te bereiken.
 
Jep, prutsen en nieuwe dingen leren is juist de charme vind ik!
Die cb900 is trouwens wel :9~
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ben geen super techneut maar ben wel met iets bezig. Ik ben met een oude yamaha RD 200 DX bezig aan het ombouwen tot Kenny Robberts replica racer. En ik moet zeggen dat ik er wel content mee ben. Heb nu de kuip tank en race zitje gespoten en gemonteerd. De striping komt er over 14 dagen op
 
Jep, prutsen en nieuwe dingen leren is juist de charme vind ik!
Die cb900 is trouwens wel :9~~

Bedankt voor het compliment maar hij is nog lang niet af he.
Deze is af en zoiets heb ik in gedachten en daar werken we langzaam naartoe:

4708628229_abb0d7e80e.jpg


Zo kun je in ieder geval zien wat er met een oude motor mogelijk is, je ziet het oude er niet meer aan af.
Zou zo de fabriek uitgerold kunnen zijn.
 
Links en rechts in andere topics inspiratie opdoen, en mooi aan de slag gaan...

Ondertussen veel foto's plaatsen natuurlijk, en waar nodig... vragen stellen, er is hier genoeg kennis op het forum om je verder te helpen.

Er valt idd veel eer te halen aan wat noeste arbied met je eigen visie voor ogen.
 
Oke teamheronsuzuki er zijn een paar fotos geplaats. Ik kijk regelmatig naar jouw giga mooie GT 750. Ben er jaloers op zo een mooie GT Ik heb zelf een standaard GT 750 gehad van BJ 76 en heb nog steeds spijt van dat ik hem heb moeten verkopen.

Thanks! Is mijn eerste motor, ik heb hem dus niet weggedaan, ik heb inmiddels als 23 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan