Verbrande bedrading

Renschoen

Rookie
8 nov 2019
4
0
een aantal weken geleden werd ik verrast door flinke rookpluim die onder mijn buddie en tank vandaan kwam met een plastic brandlucht. Meteen afgeslagen, mijn dasboard lichtjes gingen om en om knipperen en alles sloeg uit.
Resultaat hagelnieuwe accu kapot, bij de grote stekker van de cdu bedrading gesmolten en onder de zekeringkast.
Het gekke is dat er geen zekering kapot is. Heeft iemand dit eerder gehad?
 
lekker afgezekerd dan..
stekkers en bedrading kunnen ook gewoon smelten door corrosie. corrosie is weerstand en als daar stroom doorheen gaat wordt het warm en als er dan niet genoeg koeling is wordt het zo heet dat het smelt of verbrand. en daar is helemaal geen hoge stroom voor nodig die een zekering laat springen.
 
stekkers en bedrading kunnen ook gewoon smelten door corrosie. corrosie is weerstand en als daar stroom doorheen gaat wordt het warm en als er dan niet genoeg koeling is wordt het zo heet dat het smelt of verbrand. en daar is helemaal geen hoge stroom voor nodig die een zekering laat springen.
En dan vooral de stekkerverbinding van de spanningsregelaar. Veel overgangsweerstand zorgt hier voor veel warmte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan