Verbruik/accelleratie Kawa zzr600

Eire

Rookie
29 jan 2005
6
0
Dublin, Ierland
Ik heb een vraag over bovenstaande motor en zou graag jouw/jullie mening hierover willen weten.

Mijn vriendin (zij is franse vandaar dat ik maar even mail) bezit een zzr 600 en die heeft het volgende probleem.
Machine verbruikt in haar ogen veel te veel benzine (1 op 11/12) Ik moet daar wel bij zeggen dat het overgrote deel van de kilometers woon/werk verkeer is van +/- 20 minuten stadsverkeer. Ik heb niet de indruk dat de motor echt goed warm wordt op deze stukjes.

Ook is de accelleratie beneden pijl (volgens haar, ik rijd niet, zit alleen maar achterop en kan dus niet echt oordelen). Vwb de accelleratie wordt dit opgelost door de carburateur te reinigen maar dat helpt voor hooguit 2 weken. daarna is het weer alsof de motor verzuipt als het gas flink wordt opengedraaid.
Wat mij hier opvalt is dat deze problemen na het vervangen van de "normale" zzr uitlaten door 1 Micron uitlaat zijn begonnen (hoogstwaarschijnlijk) omdat ze hier achter kwam tijdens een rit van Ierland (waar wij wonen) naar Grenoble in Frankrijk. Veel tanken en weinig snelheid maakte dat niet haar plezierigste rit ooit.
De fiets is van 98 en heeft inmiddels 70.000 km op de teller. Heeft naar mijn weten gewoon zijn beurtjes gehad wanneer dat nodig was.

Kan er verband zijn tussen de uitlaat en deze klachten of is er iets anders aan de hand?

Ik hoor graag jullie mening hierover.
 
Ja, dat verband kan er zijn. Een motor kán slechter gaan lopen door het monteren van een open demper.
Laat de carburateurs eens afstellen bij de dealer, of ga naar een motor-tuner. Zij hebben veel ervaring met het afstellen van de carbs met een testbank.
 
Zal ik nog even kort reageren op het verbruik :) - Als je voorzichtig met de gashendel omgaat (en dan bedoel ik gewoon niet meer gas dan nodig is om uberhaubt te accelereren heh) is 1:20 haalbaar, ik denk dat je de 1:11 alleen zou mogen halen als je alleen maar volgas rijd. Laag in toeren + weinig gas = een hele zuinige ZZR600
 
Voorop gesteld dat ik niet rij lijkt komt het op mij over dat ze vrijwel nooit echt hard doortrekt.
Het stuk van huis naar het werk telt een stuk weg van +/- 2km waar het mogelijk is even het gas open te trekken. Helaas is het daar meestal redelijk druk dus zelfs daar is het geen kwestie van te veel gas.
Heb ook de indruk dat ze zo nu en dan zelfs te vroeg over schakelt.

Ik heb opmerkingen gehoord dat bij het vervangen van een uitlaat ook nog wel andere onderdelen vervangen moeten worden zoals sproeiers.
Nu is de vervanging door een garage gedaan aar ze stuk voor stuk racen. Kan me haast niet voorstellen dat die gasten de afstelling niet hebben gedaan al hoewel je hier in Ierland nooit weet. Of het nou huizen zijn of wat anders, de finishing touch ontbreekt.
Punt is dan ook nog eens dat er hier zeer weinig Kawasaki's zijn en dus ook geen echte specialist. Het is hier voornamelijk Honda wat de klok slaat.
 
Wat dat verbruik betreft, dat lijkt me redelijk normaal als ze alleen maar korte stukjes rijdt, tel ook even de kilometers mee waarbij de choke dan gebruikt wordt.
En de manier van afstellen van een Honda, Kawasaki, of welke andere willekeurige vier in lijn Jap is niet veel verschillend, dus dat moeten ze daar toch ook wel kunnen lijkt me?
 
Dat verbruik is niet normaal. 1:15 is makkelijk haalbaar bij woon werk verkeer. Ik heb een ZZR600 uit 1994 gehad, met woon werk verkeer liep dat ding ruim 1:15.
Als er een vervangingsuitlaat op komt, zeker een 4 in 1, dan moet je hem laten dynojetten. Sproeiers worden dan aangepast en een gaatje wordt er geboord in een een of ander klepje van de carbs.
Scheelde op mijn fiets ongeveer 15 pk in het middengebied, dat verklaarde bij mij ook het trage oppakken.
Het verbruik is er niet van opgeknapt, origineel lopen de kawa's erg zuinig. Ze zijn echter gevoelig voor vervangings uitlaten, zeker als je van een 4 in 1 in 2 naar een 4 in 1 of 4 in 2 in 1 systeem gaat.

succes,tlh.
 
De choke gaat vrijwel meteen na het starten dicht. In elk geval op het moment dat er weggereden wordt.
Het is hier vrijwel nooit echt koud dus de choke hoef je niet echt te gebruiken.
Nogmaals, ik rij niet, dus het gebruik van de choke zie ik dan maar voor het gemak als hetzelfde voor een auto.
 
hadden die kawa's niet 'altijd' een probleem als je naar een 4-in-1 uitlaat ging ?
1:10, zzr1100 misschien maar 600 toch zeker niet normaal, zelfs in stadsverkeer.
of ze is het nichtje van de black prince :+

anyway, die brommer moet op de bank nagekeken worden.
 
Ik haalde op mijn ZZR toch echt wel een 1/18 1/20 op lange afstanden.

Als je zegt dat het probleem begon nadat ze die Microns erop heeft gezet, lijkt het dat dat het probleem is. Zet hem eens op een dyno bank, kan weet je bijna meteen wat er mee is.

Trouwens zo slecht klinken die originele ZZR-uitlaten toch niet?
Vraag het ook eens op het ZZR-forum.
 
Zelf met korte stukjes moet 1:15 inderdaad haalbaar zijn. Ik reed zo'n 1:17 over drempelgeinfecteerde wegen (dus veel remmen en weer hard optrekken). Continu 170km/u op de Autobahn met 2 personen en bagage leverde 1:14 op.

Ik denk dat de boel veel te rijk staat. Snelle test: bel een autobedrijf op, en vraag eens of ze de uitlaatgasanalyzer even in je uitlaat willen hangen.
 
Rijd ook een ZZR600 wel uit 92. Mijn dubbel demper heeft ook plaats gemaakt voor een enkele demper (sebring)en ik rijd nog steeds 1:19, met flink doorgassen wordt dat 1:16 maar lager niet. KM stand is 108000, wellicht toch het korte woonwerk verkeer en het afstellen van de motor die de problemen geven.
 
Dank nogmaals voor de reatie.
De garage heeft er nogmaals naar gekeken en het lijkt na wat aanpassingen aan luchtonderdelen (sorry ... ze noemden de engelse naam uiteraard en weet nu dus de nederlandse term niet) een stuk beter te gaan. Verbruik is lastig te meten want de kilometerteller heeft nu de geest gegeven.....
Accelleratie is echter stukken beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan