Verbruik Aprilia Pegaso 650??

Bazzler

MF'er
5 aug 2006
131
0
Heerlen
Hallo,

Ik heb sinds 2 weken mn eerste motor gekocht,
een Aprilia Pegaso 650 uit 1997.
Het is een één-pitter en ik dacht dat die redelijk zuinig waren maar mijn motor verbruikt na 2 tankbeurten gemiddeld 1 op 12,5.

Als ik de motor niet gebruik zet ik altijd mn benzine-kraan op OFF en hij lekt ook nergens benzine, ook stinkt de schuur nooit naar benzine als ik hem weggezet heb. Dus daar vertrouw ik dus maar op. Verder is de motor-olie zo goed als nieuw en de luchtfitler is brandschoon.

Ik weet niet wanneer voor het laatst de kleppen gesteld zijn en of die nog goed staan.
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft maar ik meld het toch maar even. De motor loopt verder naar mijn idee goed.

Is dit verbruik voor deze motor normaal of moet ik hem eens laten nakijken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg Remco
 
Controleer of de bougie en uitlaat-opening veel roet afgeven; als dat zo is dan staat de motor te rijk. Dat kan het gevolg zijn vlotter-niveau , "plakkerige" choke, versleten naald / sproeier, lekkend uitlaat-rubber of carb-diafragma: In dat laatste geval loopt de motor meestal ook sterk wisselende stationaire toerentallen. Ik zou zelf de choke eerst controleren. Een Pegaso moet zeker 1:18 a 1:20 kunnen halen als je niet al te hard gas geeft. Succes!
 
Als je constant vol vermogen gebruikt (50 pk dacht ik) dan zou je een verbruik kunnen halen van 12,5 liter per uur want een 4-takt geeft 4 pk uit een liter per uur.

Als je daarmee in dat uur 100 km aflegt dan zou dat 1:8 betekenen dus misschien doe je nog niet genoeg je best.

O-)
 
Willem, je maakt een denkfoutje
Bij volvermogen 50Pk, haal je wel 170km/u als het een beetje meezit. Dus leg je in dat uur 170km af. En das bij 12.5liter aan 4pk per liter per uur, ongeveer 1:13, wat weer heel normaal lijkt voor een ritje aan 170km/u.
Voor 25pk ofte 100km/u heb je in dat uur = 100km de helft zoveel benzine nodig = 6.25liter/100km, want dan weer 1:16 wordt in verbruik. Ook een redelijk verbruikscijfer.
Met 10pk, goed voor 60km/u rij je de 60km met 2.5liter in dat uur, das dan 1:24 in verbruik, wat best wel eens zou kunnen in het echt.
 
Als je alleen in de stad rijdt en veel voor verkeerslichten staat, is 1 op 12 best mogelijk.
Als het ook gebeurt bij 100/120 op de snelweg, dan is er iets mis.

Op mijn Ducati zit een verbruiksmeter, en die geeft bij stapvoets rijden in de 1e versnelling 1 op 8 aan.
Gemiddeld loopt hij 1 op 15.
 
Willem, je maakt een denkfoutje
Bij volvermogen 50Pk, haal je wel 170km/u als het een beetje meezit. Dus leg je in dat uur 170km af. En das bij 12.5liter aan 4pk per liter per uur, ongeveer 1:13, wat weer heel normaal lijkt voor een ritje aan 170km/u.
Voor 25pk ofte 100km/u heb je in dat uur = 100km de helft zoveel benzine nodig = 6.25liter/100km, want dan weer 1:16 wordt in verbruik. Ook een redelijk verbruikscijfer.
Met 10pk, goed voor 60km/u rij je de 60km met 2.5liter in dat uur, das dan 1:24 in verbruik, wat best wel eens zou kunnen in het echt.
Tuurlijk; maar als iemand in een lagere versnelling veel gas blijft geven kan-ie er flink wat méér doorheen jagen.
 
Controleer of de bougie en uitlaat-opening veel roet afgeven; als dat zo is dan staat de motor te rijk. Dat kan het gevolg zijn vlotter-niveau , "plakkerige" choke, versleten naald / sproeier, lekkend uitlaat-rubber of carb-diafragma: In dat laatste geval loopt de motor meestal ook sterk wisselende stationaire toerentallen. Ik zou zelf de choke eerst controleren. Een Pegaso moet zeker 1:18 a 1:20 kunnen halen als je niet al te hard gas geeft. Succes!

Ik heb nog niet kunnen controleren of de bougie zwart is van de roet, had geen tijd.
Maar ik merk wel dat als ik de choke erop zet, dat dan de ene keer het toerental tegen de 2.500 toeren ligt en de andere x lijkt het alsof de choke amper erop zit.
Ook wil hij als hij net koud gestart is(met choke), als ik dan wegrijd en 200 meter verderop moet stoppen. Dat hij dan wel eens wilt afslaan als ik de koppeling intrek.
Hij start dan ook heel verschillend, de ene x meteen als ik op het knopje duw, de andere x duurt het toch wel een 10seconden ofzo.

Ik denk dat ik hem maar eens goed laat nakijken en eventueel afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan