Verbruik Blackbird

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
12.046
2.012
www.tracesofwar.nl
Misschien dat dit bij "toermotoren" hoort... ;)

Goed... FJR is nogal buiten het budget (ik vind niet dat mijn motor nog niet eens de helft waard is van een FJR, dan blijf ik net zo goed de Pan rijden), BB blijft dus een optie (eerst proefrijden, ja ik weet het wel...). Recensies en rijverslagen zijn erg tevreden, maar ik heb toch nog een vraag over het benzineverbruik, wat echt behoorlijk is. Hangt ook af van de rijstijl en een BB zorgt er wel voor dat dat niet te relaxed is maar toch...

Carb-versie 1:14
Injectieversie 1:12

Kloppen deze bedragen een beetje? Bij welke rijstijl? En wat is het eventuele voordeel (en wat kost het) van een powercommander?

Benzine zou me normaal niet zoveel schelen, maar van 1:19/1:20 (terwijl ik toch niet echt rustig rij) naar 1:13 is wel effe slikken.

Ook andere meningen/ervaringen over BB zijn welkom uiteraard.
 

MrMarcus

MF veteraan
11 nov 2001
1.770
3
48
Rotterdam
Op de 3500 km heb ik gemiddeld 1:14,2 gereden dus valt mij mee.
Ik rij niet zo heel erg hard, de VFR8 die reed 1:17 dus ik ben iets duurder gaan rijden maar kep wel 42 pk meer. :} :}
 

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
12.046
2.012
www.tracesofwar.nl
Op de 3500 km heb ik gemiddeld 1:14,2 gereden dus valt mij mee.
Ik rij niet zo heel erg hard, de VFR8 die reed 1:17 dus ik ben iets duurder gaan rijden maar kep wel 42 pk meer. :} :}
Injectie? Dacht zelf gewoon aan carbs: net zoveel vermogen maar minder verbruik en niet een te extreme gasresponse (misschien wel handig voor een beginner... (wel ruim 50000 km met FJ1200-130 pk gereden overigens).
 

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
12.046
2.012
www.tracesofwar.nl
Da's niet zo gek met een 28 liter tank en zo'n verbruik. ;)
Een van de redenen voor een BB te kiezen is dan ook zijn ruime tankinhoud, maar daar heb je niet veel aan als je elke 200 km moet tanken.

Maar goed, ik ben benieuwd. FJ wist er trouwens ook wel raad mee, maar onder de 1:14 ben ik nog niet gekomen (nooit ellenlange snelwegstukken gereden aan topsnelheid), en bij "rustig" rijden 1:17.
Kijk dat scheelt al.
 

Jeroen12

MF veteraan
14 jun 2001
5.256
219
59
Nieuwegein
Bezoek site
Een van de redenen voor een BB te kiezen is dan ook zijn ruime tankinhoud, maar daar heb je niet veel aan als je elke 200 km moet tanken.

Maar goed, ik ben benieuwd. FJ wist er trouwens ook wel raad mee, maar onder de 1:14 ben ik nog niet gekomen (nooit ellenlange snelwegstukken gereden aan topsnelheid), en bij "rustig" rijden 1:17.
Kijk dat scheelt al.
Een ZZR1100 is 'out of the question'?
Je kan er wel 1:20 mee rijden als je het rustig aan doet en heeft een 24l tank.
 

MrMarcus

MF veteraan
11 nov 2001
1.770
3
48
Rotterdam
Ik tank bij 250 km op de dagteller en dan knippert het laatste blokkie niet, dus de volle reserve zit er zeker nog in.
Dat zijn dus ook veel stad kilometers ik ben nog niet veel wezen toeren dus dat zal ik binnekort wel merken.
 

Jaro

MF veteraan
23 jun 2001
2.322
0
48
Almere
Ik tank ook na ongeveer 250 KM. Dan brandt meestal het LEDje wel weer, maar heb ik nog reserve....

Mijn rijstijl is over het algemeen relatief rustig, met hier en daar een uitschieter. Zit op de snelweg meestal gewoon in z'n zes bij 120 (=4000 tpm).

Was voor mij ook wel fff schriken na mijn VFR met z'n 1 op 17 a 1 op 18!
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.711
47
45
A.
als ik sportief rijd... tussen 1 op 10 en 1 op 11....maar dan ga je er echt voor...

als ik normaal woon-werk rijd..zit ik rond de 1 op 13 / 1 op 14...

de me gemmiddelde zal wel 1 op 12,5 zijn...
injectie is sneller als carbs niet in vermogen maar wel in koppel in het middengebied...

een powercommander II scheelt inderdaad in het verbruik...maar kost ook een paar duiten.

450 euro voor de unit...en het afstellen van dat ding incl dynorun bij mobu is 150 eurootjes.
€600,- in totaal dus...vermogens toename met standaard uitlaten heeeeel weinig wel mooier koppelafgifte...
 

Jaro

MF veteraan
23 jun 2001
2.322
0
48
Almere
ken jij dan iemand die zo'n powercommander heeft ingebouwd in zijn BB? Of heb jij er zelf een?

Op zich betaalt zo'n ding zich wel terug als je i.p.v. 1:12 1:14 gaat rijden. Ik rijd zo'n 25.000 km per jaar, dan heb je hem in anderhalf jaar terugverdiend.
 

Jaro

MF veteraan
23 jun 2001
2.322
0
48
Almere
Ja nappie, wat ga je doen???? Ik wil eigenlijk het verschil wel eens voelen / zien......

misschien doe ik het zelf wel
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.711
47
45
A.
ennuh...alle blackbird rijders van het forum rijd ik toch zoek :) (daar heb ik die pijpen niet voor nodig..hahaha!! :P

zolang ik lees dat ik de enige ben die met mijn steppen en knijen over de grond rij...
:) :) :) :)
 

SilverGixx

MF veteraan
2 feb 2002
1.945
0
Delft
ennuh...alle blackbird rijders van het forum rijd ik toch zoek :) (daar heb ik die pijpen niet voor nodig..hahaha!! :P

zolang ik lees dat ik de enige ben die met mijn steppen en knijen over de grond rij...
:) :) :) :)

Jij hebt mijn Blackbird gezien hé??? Een gewaarschuwd mens............ :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.711
47
45
A.
ik doe voorzichtig...
als ik mijn stepje ff toucheer...dan weet ik dat aan me max zit...
 

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.711
47
45
A.
en zoals ik het goed kan zien heb jij tourbanden eronder zitten...
dus dat plat gaan door de bocht ken je wel gevoegelijk op je buik schrijven...(steppen over de grond...)


ik tel voor 2 dus, vind mijn limiet wel ver genoeg gaan.