verbruik Cb 550

Bauke

Rookie
25 feb 2004
13
0
Nijmegen
Was ik weer eens een keertje. Heb inmiddels een cb 550 uit 74. de fiets verdient nog wat aandacht, maar rijdt ondertussen heerlijk. Het verbruik valt me alleen een beetje tegen. Ter illustratie: op een tank (rijdt bijna nooit ver door als ie eenmaal op de reserve moet) rijdt ik ongeveer 110 kilometer. Bij lang ritten en snelweggebruik loopt dit op tot 120/130 kilometer. Is dit verbruik van (snel omgerekend) 1 op 10/1 op 11 normaal? of licht het toch aan die ietwat gare klepdeksel en schroefdraad (compressieverlies?) van de meest linkse cilinder?

Dus een wie verbruikt wat vraag en gelijk wat technisch.

Gemiddeld lopen ze op 1:17, dus zal wel een afstelling zijn van van alles. Check 1st eens je luchtfilter of ie wel schoon genoeg is, scheelt vaak behoorlijk.

Ken 2 mannen (broers) met cb750's en zij halen 1:20 (vind het ook een prestatie hoor). Mijn cb400f'je haalde de vorige keer zelfs 1:23, stond ik ook wel van te kijken.

Mijne verbruikt normaliter ongeveer 1 op 21 a 22! Hier is dus iets ernstigs aan de hand! Heb je kleppen, ontsteking en carbs goed afgesteld? Aan je klepdeksel kan het niet echt liggen volgens mij (compressie verlies :? ), als je koppakking lekt dan heb je compressie verlies.

Hey Bauke! Kom jou ook overal tegen... gezellig al die fora :)
Ik rij op een tank (op de bok afgetankt) 150-160 km. Dat vind ik ook al redelijk vors in het verbruik. Dat van jou is wel extreem..

Nou, deze berichten geven me wel de aanleiding toch eens grondig nar de afstelling, het luchtfilter en mijn koppakking te kijken. Maar eerst nog even de renault 4 uit het slop halen. Ik zal nog wel laten weten hoe het verder verloopt.

En Japser, idd ik stond gisteren ook al te kijken toen ik je naam voorbij zag komen. Wanneer gaan we samen rijden? Ik ben woensdag inDen haag, maar dan wel met het gratis ov waatschijnlijk...

Sja, op die manier komt er natuurlijk nooit wat van!
Het wordt weer mooi weer volgende week, dus ik pleit toch voor een tripje op de motor naar D-H! Na m'n werk rij ik altijd wel een stukkie (A'dam > D-H) maar dat zijn meestal saaie snelwegkilometers... Een stukje knallen over de bochtige bergweggetjes in het achterland spreekt me wel aan! Ik kan Frank ook wel vragen oftie ook kan met de 500 en we hebben ook nog een GL1000 en een ZXR750 om mee te vragen.

Heb nu wel redelijk wat tijd en het is mooi weer dus 'k denk dat het niet zo lang op zich laat wachten. maareh, wat is de volgorde van waarschijnlijkheid van oorzaken? M.A.W. Waar kan ik het beste eerst naar kijken (de tijd die het kost telt natuurlijk ook mee) Dacht zelf
eerst ff de bougies te bekijken om te kijken om het brandstofmengsel wel okee is, daarna carb (als nodig na 1)
daarna kleppen/contact punten stellen
daarna koppakking controleren/vervangen.

Of heb ik de dingen nie op een rijtje? Ik kan me haast niet voorstellen dat de afstelling echt slecht is, want hij rijdt verder prima.

Die Cb550's uit 1974/1978 liepen altijd 1:17 bij redelijk pittig sturen en 1:19 bij rustig solo rijden op de snelweg.
Afstellen die handel (en een schoon luchtfilter! ). afstellen kan je zelf doen mits je weet wat je doet....heb ze hier echt wel zien binnen komen met kompleet weg gesleten tuimelaars door verkeerde klepspeling enz (opletten dus).

succes

Terug
Bovenaan Onderaan