Verbruik Diversion 900S

Yeung

Rookie
4 aug 2009
10
0
Apeldoorn
Hoi

Ik heb van het weekend m'n eerste motor (een Diversion 900S uit 1996) gekocht. Nu ben ik benieuwd wat het verbruik van jullie is met die motor.

Ikzelf heb nu namelijk 250km gereden en heb iets minder dan een kwart over. De tankinhoud is (na googlen) 17 liter. Kom ik rond de 1 op 16/17.

Volgens mij is hij iets te 'gul' afgesteld namelijk.
 
wacht eerst maar eens tot je getankt hebt en weet hoeveel liter je erin hebt gegooid voordat je conclusies gaat trekken over hoeveel je motor verbruikt :]
 
wacht eerst maar eens tot je getankt hebt en weet hoeveel liter je erin hebt gegooid voordat je conclusies gaat trekken over hoeveel je motor verbruikt :]

Nou ik kan wel een gok maken. Op de meter hoef ik het niet te weten anders had ik ook gevraagd waar je tankt, snelweg of zelfbediening in Lutjebroek verschilt behoorlijk.

Maar 1:17 in de handjes klappen? Geldt dat voor een ieder?
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Ik heb van het weekend m'n eerste motor (een Diversion 900S uit 1996) gekocht. Nu ben ik benieuwd wat het verbruik van jullie is met die motor.

Ikzelf heb nu namelijk 250km gereden en heb iets minder dan een kwart over. De tankinhoud is (na googlen) 17 liter. Kom ik rond de 1 op 16/17.

Volgens mij is hij iets te 'gul' afgesteld namelijk.

Google nog maar eens want de tankinhoud is 24 liter. :9
Het verbruik kan enorm variëren. 1 op 9 krijg ik voorelkaar, maar ook 1 op 20. Als je constant tussen de 80 en 90 rijdt dan verbruik je het minst.
 
Nou ik kan wel een gok maken. Op de meter hoef ik het niet te weten anders had ik ook gevraagd waar je tankt, snelweg of zelfbediening in Lutjebroek verschilt behoorlijk.

Maar 1:17 in de handjes klappen? Geldt dat voor een ieder?
Ik volg je niet helemaal. Bedoel je dat het een verschil maakt omdat je bij de ene pomp meer in je tank zou gooien dan de andere? Of bedoel je dat de ene pomp benzine geeft waar je motor minder van slurpt dan de benzine van een andere pomp?

Hoe dan ook, als je de kilometerstand op je bonnetje schrijft en die bewaart, weet je altijd 100% zeker hoeveel je motor verbruikt..
 
Laatst bewerkt:
Als je rechten wilt studeren zul je je toch wat exacter uit moeten drukken en je bij de feiten moeten houden:
Een simpel deelsommetje van kilometers per liter moet zelfs voor een HBO student niet al te veel moeilijkheden opleveren. :z
 
Als je rechten wilt studeren zul je je toch wat exacter uit moeten drukken en je bij de feiten moeten houden:
Een simpel deelsommetje van kilometers per liter moet zelfs voor een HBO student niet al te veel moeilijkheden opleveren. :z

Aantal gereden km / verbruikte liters = gemiddeld verbruik

Heb ik het sommetje niet begrepen dan? Volgens mij is die goed. Ik wilde enkel weten wat voor verbruik anderen hebben. In de Rechten ben ik gelukkig bijna afgestudeerd... Nog twee weken...
 
Aantal gereden km / verbruikte liters = gemiddeld verbruik

Heb ik het sommetje niet begrepen dan? Volgens mij is die goed. Ik wilde enkel weten wat voor verbruik anderen hebben. In de Rechten ben ik gelukkig bijna afgestudeerd... Nog twee weken...

Prima, misschien was mijn reactie wat cru, maar je openingspost was ook weinig exact. O-)
 
17 liter??? dat zal wellicht een Div 600 zijn, een 900 heeft een 24-liter tank, het reservelampje begint te branden bij 17.5 liter verbruikt.
ik hoop niet dat je aan de hand van de brandstofmeter icm kilometerteller je verbruik hebt "berekend", want (zeker bij een div) een brandstofmeter is wel het meest onnauwkeurige instument dat ze ooit op een voertuig gemonteerd hebben :+
de gemiddelde div900 krijgt het voor elkaar om tot ca. 150-180 km vol aan te blijven geven en dan in vrije val te gaan in 100-120 kilometer tot in het rood, terwijl je dan nog zeker 7 liter over hebt _O-
Het reservelampje heeft gelukkig een eigen sensor en is WEL zeer nauwkeurig :Y
Mijn eigen verbruik schommelt btw van 1:17 (toergebruik met dou of solo wat lekkerder doorrijden) tot 1:22 (woon-werk over binnenwegen, relaxed 80-90 rijden)
 
Als je 1 :17 haal, mag je toch wel best tevreden zij , met om het even welke motor (vanaf 400cc) Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet met minder kan. Maar laat ons eerlijk zijn, het noemt motorrijden voor iets. Je hoeft daarom niet altijd te vliegen of levensgevaarlijk te doen, maar we draaien allemaal wel eens aan dat hendeltje als het op groen springt of als we iets of iemand voorbij gaan. Laat ons dan ook niet teleurgesteld zijn met 1 : 17, alsof het iets zou zijn zo van...
pfff.... zo veel :]
 
Laatst bewerkt:
Prima, misschien was mijn reactie wat cru, maar je openingspost was ook weinig exact. O-)

Oh dat geeft niks hoor. Ik zal proberen iets duidelijker te zijn. Techniek is niet mijn sterkste kant. :]

@Magnamaniac

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb wel een 900 en idd 24 liter tankinhoud. Ik weet nu in ieder geval dat het verbruik aardig klopt.
 
Mijn div900 deed gemiddeld 1:18.5 zonder zwijnerij rij stijl
Bij lange rustige toerriten kon dit oplopen tot 1:22
Bij snelwegritten aan 140 (magnie) zakte het tot 1:16

Absolute beste ooit gehaald was 499km op één tank, daarna 22 liter getankt.
Typisch was 330km tot het oranje lampje brandde en dat was goed voor 17.5 liter, rest dan nog 6.5 liter of 100km.
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma,

Heb zelf ook een diversion 900 en het verbruik is hier rond de 1:15 (veel snelweg). De brandstofmeter geldt voor de 24liter MINUS de reserve van 5liter. Dus als de meter "empty" aangeeft, zit er nog 5 liter in.

Mijn verbruik heb ik overigens vastgesteld na een klepstelbeurt en synchronisatie.
 
Hoi oma,

Heb zelf ook een diversion 900 en het verbruik is hier rond de 1:15 (veel snelweg). De brandstofmeter geldt voor de 24liter MINUS de reserve van 5liter. Dus als de meter "empty" aangeeft, zit er nog 5 liter in.

Mijn verbruik heb ik overigens vastgesteld na een klepstelbeurt en synchronisatie.

De meter van een div900 werkt na een paar 10k km voor geen meter meer .... :? :z
Het benzinelampje daarentegen is zeer betrouwbaar. :Y
De mijne begon te branden na 17.5 liter verbruik bij een propvolle tank. Reserve was dan nog 6.5L.

/edit
tiens, ik heb dat een paar maand geleden ook al es verteld in dit topic |(
 
Laatst bewerkt:
De meter van een div900 werkt na een paar 10k km voor geen meter meer .... :? :z
Het benzinelampje daarentegen is zeer betrouwbaar. :Y
De mijne begon te branden na 17.5 liter verbruik bij een propvolle tank. Reserve was dan nog 6.5L.

/edit
tiens, ik heb dat een paar maand geleden ook al es verteld in dit topic |(

Wat zijn de symptomen van een kapotte meter? Dan zal die van mij al gerepareerd zijn, doet nog steeds na 50K
 
Wat zijn de symptomen van een kapotte meter? Dan zal die van mij al gerepareerd zijn, doet nog steeds na 50K


Het bronzen busje waarin de as van de vlotter in de tank draait slijt helemaal uit. Waardoor de meter onbetrouwbaar wordt. Meestal toont hij dan veel te snel "leeg" aan.
omdat er teveel speling op het busje komt. Als de speling te groot wordt, dan kunnen de voelers van de vlotter kapot gaan, en dan is er geen repareren meer aan.

Design foutje van yamaha. Gaan typisch kapot zo tussen 20 en 30K
Kan zijn dat de jouwe dus gerepareerd is.
Hier is meer uitleg + een pracht van een howto te vinden YDCN - TechMod - XJ900S Fuel Gauge Repair

Het lampje is een vaste sensor die onafhankelijk werkt van de vlotter, en betrouwbaar is.
 
Een viertakt levert 4 pk uit een liter brandstof per uur; dit kun je niet zomaar vertalen naar "kilometers per liter" want gekozen versnelling, terreintype, wind en rijstijl hebben enorme invloed.

Een viertaktmotor van 100pk kàn dus maximaal 25 liter per uur verstoken ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan