verbruik jawa 350

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
Hoi allemaal,
om overal neer te kunnen zetten, en ook af en toe snelweg/reserve motor heb ik een jawa 350 'red style'
Deze motoren zijn net vette wijven, het rijdt best goed maar je wil niet dat iemand je er op ziet..

goed, deze dingen zouden dus 1 op 21 ofzo doen, maar ik denk dat ik de 1 op 15 niet haal! (ja er is wel duidelijk verschil tussen choke uit en in..)
Ik rijd het meest in het économische'toerengebied tussen de 3-4000 toeren.
Dat geft exact 100km/h op 4000 toeren(ofzo)
harder durref ik niet want ik vind het dan echt eng gaan klinken..
Maar goed, moet ik dat opgegeven benzineverbruik met een korreltje zout nemen??
 
Ik vind het stiekum hele grappige dingetjes, zou me d'r niet voor schamen hoor :]

Rd blokje er onder lijkt me helemaal stoer maar da's een ander verhaal, anyway, lijkt me dat je wel iets meer km's mag halen als ze 1 op 21 opgeven, misschien luchtfilter eens vervangen en de carb nakijken?
 
Ik heb ook een jawa gekocht en een verbruik van gem 1 op 25 kom ook niet uit het eco gebied
vind 100 hard zat.
En voor lul rijden doet mij niets het leuke van een jawa vind ik dat het erg goedkoop is aanschaf enzo als je al die plasticboys ziet met motortjes van minimaal 8000 of ital ridders met om de 5000 km nieuwe bandjes onderhoudsbeurtjes etc.
Denk ik dat ze jaloers kunnen zijn op jawa rijders (aanschaf 175 euro 40 euro verz)en een gesloten ketting kast wie heb het
 
Heb in '97 een nieuwe 640 gekocht, reed meestal vanaf het Eco gebied tot het rood en hij deed dan gemiddeld 1 op 18, wordt tijd voor een goede beurt voor je Jawa denk ik, of er is aan geklooid.
 
Ik bezit een Jawa 639 (voorganger van de 640, redstyle), destijds nieuw gekocht en waarmee inmiddels zo'n kleine 50000km is gereden. Oorspronkelijk verbruikte de Jawa ook zo'n 1 op 17. Daarbij werd de gehele achterzijde van de motor, inclusief jassen van duopassagiers zwart van de oliespetters. Ik heb toen de hoofdsproeier verkleind tot de waarde zoals omschreven in het werkplaatshandboek. De exacte waarde zou ik moeten opzoeken. Sindsdien is het verbruik 1 op 24 en blijven de spetters tot een minimum beperkt. Ook loopt de Jawa een stuk "ronder" bij deellast. Hij viertakt nog wel wat, maar een veel minder als met de orginele sproeier. Er zou misschien nog wel een kleinere sproeier gemonteerd kunnen worden, maar ben bang voor de gevolgen van een te kleine sproeier, dus laat ik het maar ff zo.
De Jawa wordt rustig bereden. Door stuurkuip en topkoffer houdt de Jawa niet meer van snelheden boven de 100km/hr.
 
Hmmm meer info.
De bougies zijn egaal-koffiebruin(met melk) met een lichtgrijze/witte kern, dus ik denk niet dat ik 'm armer moet zetten..
Sinds een week heb ik de tank gedicht, misschien kan ik nu een gunstiger verbruik meten..
 
jawa's blijven aparte dingen he :P rookt jouw uitlaat aan de ene kant ook meer dan aan de andere?
Maar over het brandstofverbruik, draai je je benzinekraan altijd dicht als hij stil staat? die carb ontluchting is namelijk niet echt onderbemeten.
Je zou de carburateur er ook eens af kunnen schroeven, schoonmaken en luchtfiltertje bekijken. Mijn jikov stond ook niet top afgesteld, ik heb er zelf andere (expansie) uitlaten onder hangen en een grotere hoofdsproeier erin gedraait, lucht afgesteld en hij loopt nu zo rond de 1:18 maar dat zou misschien nog wel zuiniger kunnen.
Liever iets te rijk dan iets te arm ;)

de 640 heeft standaard al electronische onsteking toch? mijn 638 veranderde na het monteren van electronische onsteking van een puffende, slecht startende en niet mooi lopende motor in eentje die fel werd op het gas, je helemaal door kon trekken, zuiniger lopende en mooier lopende motor :)
 
jawa's blijven aparte dingen he :P rookt jouw uitlaat aan de ene kant ook meer dan aan de andere?

Ze zeggen van wel, de ene is ook veel vettre dan de andere.. ik vinnet raar want beide potten worden gevoed door dezelfde carb.

Maar over het brandstofverbruik, draai je je benzinekraan altijd dicht als hij stil staat?

Ja!

die carb ontluchting is namelijk niet echt onderbemeten.
Je zou de carburateur er ook eens af kunnen schroeven, schoonmaken en luchtfiltertje bekijken.

Heb ik gedaan, was nix mis mee..

Mijn jikov stond ook niet top afgesteld, ik heb er zelf andere (expansie) uitlaten onder hangen en een grotere hoofdsproeier erin gedraait, lucht afgesteld en hij loopt nu zo rond de 1:18 maar dat zou misschien nog wel zuiniger kunnen.
Liever iets te rijk dan iets te arm ;)

de 640 heeft standaard al electronische onsteking toch?
De mijne heft (nog) gewoon puntjes.

mijn 638 veranderde na het monteren van electronische onsteking van een puffende, slecht startende en niet mooi lopende motor in eentje die fel werd op het gas, je helemaal door kon trekken, zuiniger lopende en mooier lopende motor :)

De mijne loopt en start met de puntjes ook best goed, Kom anders de mijne proberen, en dan kun je vertellen of je ook verschil merkt..
 
Mijn Jawa loopt prima op de puntjes. Starten is geen enkel probleem, zowel warm als koud zijn enkele trappen voldoende. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal met electronische ontsteking, dus kan niet aangeven of electronische ontsteking een beter lopende Jawa oplevert. Zou wel electronische ontsteking willen omdat puntjes afstellen, hoewel dit ook maar zelden hoeft te gebeuren, niet tot mijn favoriete bezigheden behoort.
 
de puntenset heeft ook geen vervroeging, ik neem aan dat de electr. kit ditwel doet?
 
De mijne loopt en start met de puntjes ook best goed, Kom anders de mijne proberen, en dan kun je vertellen of je ook verschil merkt..

helaas is groningen niet om de hoek en kom er eigenlijk nauwelijks :/ anders had ik er graag even naar gekeken.
Ik heb trouwens de set van www.powerdynamo.biz een vape ontsteking is dat
 
Dus de electr. kit ook niet?? lijkt me toch vermogen kosten en meer hitteontwikkeling door een late onsteking bovenin de toeren?
Ik heb wel een beetje ruzie met het kettingspannen, er staan geen streepjes op de achterbrug om het wiel recht te zetten, en ik vertrouw mijn 'timmermansoog' niet zo..
dus ik prut wat met een touwtje aan
 
wie zegt dat de uiteinde van de achterbrug even lang zijn?
(ik bedoel, op de achterbrug van de enfield staan ook streepjes, ik vraag me af waarom :')
 
Stel mijn kettingen altijd op gehoor achterwiel van de grond en een slinger aan het achterwiel
bij een enfield kan het wel eens zijn dat inderdaad de ene kant iets langer is dan de andere
je kan natuurlijk ook een merkteken zetten aan beide kanten voor dat je gaat spannen misschien daar voor de streepjes opde achtervork.
Persoonlijk vind ik op gehoor de betrouwbaarste methode (heb ik afgekeken van een monteur)
 
Terug
Bovenaan Onderaan