Verbruik KLV1000/DL1000

Titoturbo

Die hard MF'er
7 mrt 2003
364
0
De Meern
Sinds april van dit jaar ben ik in het bezit van een KLV1000 oftewel een oranje DL1000 :X

In de tweede en derde versnelling (zo rond de 2500-3000 RMP) was er een hik in het blok voelbaar. Na veel heen en weer gepraat met de dealer en Kawasaki mocht de KLV bij Hoegee afgesteld worden op een ultra moderne meetbank...

BIj terugkomst bleek de afstelling dusdanig ruim ingesteld te zijn wat resulteerde in een verbruik van 1:11. De dealer melde mij dat dit er nou eenmaal bij hoorde en dat Suzuki/Kawasaki deze machines zo "arm" afsteld om allerlei normen te behalen

Hebben jullie ervaringen met het verbruik van deze type motoren?? Ik heb er wel een K&N filter in laten zetten..maar dat mag toch niet zoveel uitmaken -O-
 
Met mijn DL 1000 K4 haalde ikke bij rustig rijden 1:19 en als er wat gas gegeven werdt steeg het verbruik naar 1:13-1:14 .
Wel met hikje bij +- 3000 tpm . :)
Nu heb ik een DL 650 K5 .
Hikt bijna niet en haalt makkelijk 1:23 . :9~
 
Mijn DL1000 K4 heeft geen last van hikjes en is ook niet afgesteld door Hoegee maar gewoon bij mijn eigen dealer. Het verbruik bij rustig rijden met duo passagier is 1:19. Snelwegritten met 120-140 km p/u zonder duo, dan is het verbruik 1:18. Normale toerritten zonder duo haal ik zo'n 1:18. Echt knallen doe ik vrijwel nooit dus daar kan ik je niets over vertellen.

Kijk ook eens op het vstrom forum.
 
Laatst bewerkt:
BIj terugkomst bleek de afstelling dusdanig ruim ingesteld te zijn wat resulteerde in een verbruik van 1:11. De dealer melde mij dat dit er nou eenmaal bij hoorde en dat Suzuki/Kawasaki deze machines zo "arm" afsteld om allerlei normen te behalen

Jep, en dat is tegenwoordig bij alle motoren, bromfietsen en scooters zo.
Ook de DRZ van Suzuki heeft dat enorm. Origineel is hij zó ontzettend arm afgesteld dat er in lage toeren totaal geen vermogen overblijft. Na montage van een Dynojet gasnaald, welke een veel rijker mengsel veroorzaakt, steeg het koppel en vermogen AANZIENLIJK, maar ook het verbruik neemt toe van 1:30 naar 1:20

Ik werk als monteur in een tweewielerzaak, waar we tegenwoordig meer sproeiers vervangen (met name bij hele nieuwe scooters) dan iets anders.
Af fabriek zijn ze dusdanig arm afgesteld dat er gewoon niet fatsoendelijk mee te rijden is...
Yamaha steld haar scooters zodanig arm af, dat bij stationairloop zelfs kleine knallen uit de uitlaat komen door het enorm arm mengsel.

Conclusie: Emissie eisen verneuken de prestaties van je motor, en bezorgen de dealers alleen maar meer werk.

Ow, nog iets. Je motor verbruikt na afstelling op de testbank niet teveel benziene, hij verbruikt wat hij zou moeten verbruiken!!!
 
En hoe zit dat dan bij mijn motor vriendelijke vriend? Die loopt nl wel ok en verbruikt veel minder.

1. Ik zoek mijn vrienden zelf uit;

2. Ik ben niet vriendelijk;

3. Jouw moto zal net iets armer staan, maar rijker als origineel, een goede middenweg dus. Ik zou zelf altijd voor de rijkst mogelijke afstelling gaan, omdat het simpelweg meer vermogen oplevert.
 
Nou mijn motor gaat naar Arie Molenaar. Die gaf aan dat hij waarschijnlijk toch wel te rijk afgesteld stond *O*

Ik ben benieuwd..het is jammer dat mijn eigen dealer telkens (in eerste instantie) met excuses komt waarom iets niet naar behoren werkt..naar aandringen worden er acties ondernomen...

Goed..vanaf nu dus naar "Arie" :}
 
Nou mijn motor gaat naar Arie Molenaar. Die gaf aan dat hij waarschijnlijk toch wel te rijk afgesteld stond *O*

Ik ben benieuwd..het is jammer dat mijn eigen dealer telkens (in eerste instantie) met excuses komt waarom iets niet naar behoren werkt..naar aandringen worden er acties ondernomen...

Goed..vanaf nu dus naar "Arie" :}

En wie gaat dat dan betalen? Ik neem aan dat je een nieuwe motor hebt gekocht.
 
een powercommander was een goede oplossing geweest

ik las in een test op motormaniacs ook al over deze punten bij een suzuki vstrom 1000 (dL1000)
 
Ow, nog iets. Je motor verbruikt na afstelling op de testbank niet teveel benziene, hij verbruikt wat hij zou moeten verbruiken!!!
[/quote]

Hmmm...lijkt mij een voorbarige conclusie...het is nog altijd mensenwerk.
 
En wie gaat dat dan betalen? Ik neem aan dat je een nieuwe motor hebt gekocht.

Ben afgelopen zaterdag bij Arie Molenaar geweest. Ik heb gelijk Laser DuoTechs onder mijn KLV laten zetten...Even een run op de Dynobank met de originele uitlaten...en daarna nog een met de Lasers...kosten...NIKS ;)
Dat mag je nog eens service noemen!

Probleem met het verbruik blijft...al toont de curve op de uitgedraaide Dyno sheet aan dat het wel verbeterd is... Het schijnt dat er bij injectie motoren weinig af te stellen valt. Optie is een PowerCommander of Yoshimura kastje...iemand ervaring mee???
 
Aarghh...
Bij deze een rectificatie...

Mijn KLV is bij Ruud Frederiks in Goes afgesteld...en niet bij Hoegee!!!
|(
 
Probleem met het verbruik blijft...al toont de curve op de uitgedraaide Dyno sheet aan dat het wel verbeterd is... Het schijnt dat er bij injectie motoren weinig af te stellen valt. Optie is een PowerCommander of Yoshimura kastje...iemand ervaring mee???

Op het Vstrom forum zijn verschillende Powercommander en Yoshimura gebruikers. Kun je al wat zeggen over het verbruik btw? Ik heb dit weekend nog eens gemeten en mijn verbruik was 1:18 op de snelweg met duo + bagage en snelheden tussen 130-140 km + file rijden. Toertochtjes binnendoor 1:19, eveneens met duo.

Hoop dat je er iets aan hebt en dat je probleem wordt opgelost
 
Kijk dat zijn nog eens cijfers...ik denk dat ik er niet aan ontkom om een PowerCommander of Yoshi kastje aan te schaffen...

Ben alleen benieuwd hoe Ruud Frederiks het afgesteld heeft...die vraag heb ik hem al per email gesteld.
 
Kreeg zojuist een mailtje van Ruud Frederiks...
Er is niets aan mijn motor afgesteld!

>> Beste Reno, aan het mengsel heb ik niks veranderd. Is ook niet
>> mogelijk met de lambdasensor in de uitlaat, deze regelt altijd naar
>> "arm" terug. Hoe was het verbruik vroeger? Wat is de
>> bedrijfstemperatuur normaal? Misschien is de lambdasensor wel defect,
>> want als Molenaar rijk meet, doet deze het niet en ook de cat niet.

Antwoord nadat ik gevraagd had wat er dan mee is gebeurt:

Eigenlijk heel simpel; de ketting iets strakker zetten. Goed synchroon
stellen en alles volgens het boekje.
Groeten,Ruud Fredriks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan