Verbruik met open demper

BBX85

Die hard MF'er
24 nov 2006
710
0
Beste Medeforummers!

een dezer dagen verwacht ik dat er bij mij op de deurmat een Laser Hotcam Carbon word afgeleverd die ik op mijn 1999 Honda CBR 600 F4 ga monteren. Nou heb ik al even de zoekfunctie gebruikt om op te zoeken in hoeverre het nou echt nodig is om de motor bij te laten stellen wanneer ik dat doe.

Hoe schadelijk is het wanneer ik de demper gewoon zo monteer zonder enige verdere afstelling? En in hoeverre is het nodig als ik dan ook de db-killer eruit haal? (deze is verwijderbaar als het goed is) Is het overigens een grote klus om de motor bij de dealer bij te laten stellen of is het een klein klusje?

En dan als laatste, ik rijd op het ogenblik gemiddeld een 1 op 18, indien ik nou een open demper monteer, dan gaat waarschijnlijk het verbruik omhoog, maar in wat voor mate moet ik dat nou plaatsen? Schiet dit omhoog naar 1 op 16 of is het verschil nauwelijks te merken?

Ik hoop dat jullie me toch iets meer duidelijkheid kunnen verschaffen :)

P.s. Foto's volgen uiteraard nog 8-)
 
ja... je gaat duurder rijden, omdat het geluid zo verslafend is als je aan je gas gaat hangen

Zit zeker een kern van waarheid in....

Maar los daarvan, omdat je fiets vrijer gaat ademhalen, gaat het verbruik ook wat de hoogte in. Hoeveel is niet te zeggen, dat hangt van de pijp, je fiets en je rijstijl af. Maar van een op 18 naar een op 16 kan en is niet extreem.

Over het afstellen: hangt ook weer van de motor af. Sommige motoren staan standaard wat te rijk afgesteld, dan is het prima. Maar bij andere motoren is het wel zo slim om de afstelling te laten controleren. Te arm lopen kan een hoop schade aanrichten. Komt overigens niet veel voor bij alleen het veranderen van een pijp, maar hij kan er wel minder door gaan presteren.

Met DB killler zal er niet zo veel verschil zijn met je standaard pijp zowel qua geluid als afstelling, zonder killer wel meer.

Overigens zal de fabrikant vaak al aangeven of verder afstellen nodig is. Vraag het ze eens.
 
Geloof dat 't bij een 4 takt niet heel veel uitmaakt... waarschijnlijk is de tegendruk tijdens de uitlaatslag wat minder. Misschien dat er wat nieuw mengsel op deze manier de uitlaat uit vliegt... maar tijdens de inlaatslag zou hij toch hetzelfde mengsel moeten aanzuigen ongeacht de uitlaat? Of zie ik dat nou verkeerd
 
Geloof dat 't bij een 4 takt niet heel veel uitmaakt... waarschijnlijk is de tegendruk tijdens de uitlaatslag wat minder. Misschien dat er wat nieuw mengsel op deze manier de uitlaat uit vliegt... maar tijdens de inlaatslag zou hij toch hetzelfde mengsel moeten aanzuigen ongeacht de uitlaat? Of zie ik dat nou verkeerd

Volgens mij zie je dit idd niet helemaal goed....., mengsel wat weggegooid is, is weggegooide energie, je moet dus meer gas geven om de gelijke snelheid te halen.
Je kunt dit aanpassen door de nokkenas(sen) iets te vertimen (paar graden), ook is het wenselijk om daarna op een dyno-bank een correcte afstelling te laten doen, de weerstand in het uitlaattraject is immers gewijzigd, en dat heeft ook invloed op het inlaattraject, de kleppen staan in de overlap nl samen open en er is nog sprake van drukverschillen, dit maakt het geheel dus samenhangend.
Daarbij is het zo dat een open uitlaat om deze reden brandstofbesparend is, de motor is gewoon minder energie kwijt aan het uitstoten v/h uitlaatgas, en dat is gewoon rendementsverhogend.
Maarja als het maar 5% beter rendeert, kan dat miljoenen tonnen aan uitstoot per jaar wereldwijd schelen, wat de overheid in dít geval niet wilt horen, een open uitlaat is niet orgineel, en voldoet niet aan de burgelijke regeltjes, en is dus slecht |( stalen platen voor de kop politiek.........
 
Laatst bewerkt:
Als ie vrijer alles kwijtraakt moet je ook zorgen dat ie wat meer anders krijgt O-) > bovenstaande gaat dus niet op!
Enige manier waarop jij erachterkomt of je air/fuel ratio goed is met een open pijp is een run te maken op de testbank.
 
Laatst bewerkt:
Hey goedemorgen!

Nee, ik gebruik mijn motor voornamelijk ook voor het woon/werk, dus is de funfactor van een open pijn niet alleen belangrijk, maar ook het dagelijkse verbruik speelt mee imo.

Ik denk dat ik er dus niet onderuit kom om het dus gewoon maar te gaan proberen? Zo te lezen gaan zijn er nogal wat verschillende theorieën :) Straks dus die nieuwe pijp er met db-killer monteren, zonder verdere bijstelling (als er dan iig geen rare dipjes etc in komen te zitten) en dan een maandje later die db-killer eruit halen en r wat bij laten stellen.

Vind het namelijk op zich best belangrijk of het verbruik met of zonder db-killer een hoop scheelt.
 
Laatst bewerkt:
Hey goedemorgen!

Nee, ik gebruik mijn motor voornamelijk ook voor het woon/werk, dus is de funfactor van een open pijn niet alleen belangrijk, maar ook het dagelijkse verbruik speelt mee imo.

Ik denk dat ik er dus niet onderuit kom om het dus gewoon maar te gaan proberen? Zo te lezen gaan zijn er nogal wat verschillende theorieën :) Straks dus die nieuwe pijp er met db-killer monteren, zonder verdere bijstelling (als er dan iig geen rare dipjes etc in komen te zitten) en dan een maandje later die db-killer eruit halen en r wat bij laten stellen.

Vind het namelijk op zich best belangrijk of het verbruik met of zonder db-killer een hoop scheelt.

Als je em goed af laat stellen middels testbank, is het misschien nog wel mogelijk dat ie zuiniger gaat lopen.
(als je je gashand kan beheersen na verwijderen van je db-killer }) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan