verbruik Shadow VT 1100 C

Kcid VTX1300

MF veteraan
1 dec 2007
7.076
749
Zuid Holland
Beste mensen, net een week mijn mooie Shadow. Nu snap ik best dat een 1100 cc meer gebruikt als mijn 50cc Zundapp. O-)

Maar wie oh wie kan me een idee geven van het verbruik? Ik kom volgens mij net op de 1 : 10 met veel kleine wegen en met mijn vrouw achterop. Maar toch....

Wie heeft een idee van een normaal ge/verbruik?
 
Heb je misschien een mijlenteller? Dan kom je, omgerekend in km's, uit op 1:16 en dat zou meer voor de hand liggen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Een collega van mij heeft ook een VT1100c en die zat ook rond het zelfde verbruik.
1 op 10 a 11.

Ik vond het altijd een enorm verschil met de VT500c van mijn vrouw.
Die rijdt gem. 1 op 20 en bij lange ritten 1 op 25.

Maar e.e.a. hangt natuurlijk ook af van je rechter hand en of je kleine stukjes rijdt met opwarmende motor.
 
Mijn 1100 verbruikt gemiddeld 1:18/19. Doe je een beetje je best, dan is de 1:20 haalbaar.
 
Laatst bewerkt:
Tja, van die mijlen had ik zelf ook al uitgevogeld! |( |(

Maar hoeveel tankinhoud heb ik, weet iemand dat? En 1 mijl is voor het gemak 1,5 kliometer, toch?
 
Laatst bewerkt:
Je tankinhoud zal rond de 15 liter bedragen. Voor het rekengemak zit je met 1,5km voor 1 mijl redelijk goed. wil je exacter zijn zul je 1,6km aan moeten houden.
 
Dit weekend te druk om te rijden. Jammer! O-)
Volgend weekend moet ik dan maar gedwongen gaan rijden om een exact verbruik vast te kunnen stellen! Wat een ellende! :] :] ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Shadow 1100 ACE die 1:12 reed maximaal (rustige rijstijl).
Was van pomp naar pomp tuffen geblazen.. mooi moment voor een sigaretje, dat wel.
 
Ik had een Shadow 1100 ACE die 1:12 reed maximaal (rustige rijstijl).
Was van pomp naar pomp tuffen geblazen.. mooi moment voor een sigaretje, dat wel.

1:12!!! :X :o :$ ,tering jantje, had je een lekke tank ofzo??? Ik rijd op een XVS 1100 Dragstar (die overigens een stuk vlotter rijdt als de VT 1100 ACE), en ben iemand die wel van een partijtje raggen houd, dus zuinig rijden is er niet echt bij. Toch rijdt mijn motor nog steeds 1:17, en als ik in een heel wilde bui ben 1:16,5. Als ik rustig aan doe 1:19.

Sounds to me like your Shadow 1100 ACE has a drinkin' problem...
 
Goh, ik had ooit een leuk t-shirt:

I dont have a drinking problem
I drink
Get drunk
Fall down
No problem,
:)

Ach, als het een beetje droog weer is een komend weekend eerst maar eens goed uitmeten en anders eens laten afstellen!
 
Sounds to me like your Shadow 1100 ACE has a drinkin' problem...

Ja daarom heb ik de oude zuiperd ook verwisseld voor een XVS1600 WildStar *O* :] *O*
Die rijdt ook 1:17 als ik lekker doortuf. En mega veel power méér dan die bloedarmoedige ACE :Y

Afgelopen MF motorweekend moesten we 150 kilometer zonder tanken overbruggen... man ik zweette peentjes op mijn ACE B| , bij 130 kiometer lag mijn veilige afstand. Wel zo lekker dat ik nu 250 kilometer op een tankie kan rijden 8-) . En ik kan nu die tupperware bochtenkoningen tenminste een beetje bijsloffen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Overigens valt me op dat bij beide brommers het verbruik enorm toenam op het moment dat de open pijpen er op waren geschroefd, en het vermogen wat afnam. Dus misschien dat dat het probleem was.
 
Overigens valt me op dat bij beide brommers het verbruik enorm toenam op het moment dat de open pijpen er op waren geschroefd, en het vermogen wat afnam. Dus misschien dat dat het probleem was.

Open pijpen betekend altijd opnieuw je carburateurs afstellen, of je injectiesysteem aanpassen. Iets minder zuinig zal je motor altijd zijn, omdat je meer vermogen hebt, en niet minder zoals je beweert.

Wat je wel minder hebt is koppel, dus de trekkracht onderin. Je koppel (Newtonmeters/Nm) word minder zodra je open pijpen monteert, maar je vermogen (pk/kw) gaat omhoog. Dit kun je weer verhelpen door een ander inlaattraject te monteren, je carburateurs/injectiesysteem aan te passen, waar door je uiteindelijk nog veel meer pk's en veel meer Nm's uit je blok kan persen.

Ondanks dit alles blijft een Shadow langzaam, en de genoemde Yamaha's (dragstar/wildstar) veel relaxter qua verbruik, vermogen, trekkracht en rijeigenschappen...
 
ehh.... misschien dat het toch met meer cc's te maken heeft
maar de vt600 van ShadowJet (de helft minder dus) rijdt 1 op 27!!! en deze heeft echt open pijpen
en dit bij een gemiddelde van 110 op de teller over een afstand van 140km
er ging wel 5 hele liters in bij het aftanken
 
Laatst bewerkt:
ja, cc hebben wel invloed op het verbruik. Maar je kunt niet zeggen dat een motorblok van 1600cc twee maal zoveel verbruikt als een van 800cc. Ik had een collega op een scooter (yamaha aerox) met 70cc en die had een verbruik van 1 op 3. Terwijl ik met 1100cc ook 1 op 21 kan rijden als ik rustig aan doe. Sowieso als je het (lucht)-inlaattraject van je motor wijzigt d.m.v. een stage 1 luchtfilterkit is je motor iets vlotter en zuiniger. Ook grootte van carburateurs, naalden, sproeiers, luchtfilters, kleppen, en uitlaten hebben allemaal invloed op je verbruik en vermogen, net als het aantal cc's. Dus een scooter kan hetzelfde verbruik hebben als een hummer, en mijn dragstar xvs 1100 zou het verbruik kunnen hebben van de vt600 van shadowjet. In beide gevallen is het alleen niet goed voor het voertuig. De scooter zou kromtrekken door het vermogen, en mijn motorblok van mn xvs 1100 zou lopen als een vrouwtje van 90+ met twee gebroken benen, omdat het ding aan alle kanten geknepen zou moeten worden.

Het is ook niet meer dan logisch dat die vt600 zo'n laag verbruik heeft, aangezien het aantal cc's, maar ook het aantal pk's en Nm's heel laag ligt van die motor. Als je weer de carburateur zou aanpassen, en het luchtinlaattraject kan die motor veel sneller zijn (met name veel sneller optrekken), maar zal het verbruik ook omhoog gaan.

MAW: Het ligt niet alleen aan cc's maar dus aan vele andere factoren. En aangezien een VT1100 over het algemeen minder vermogen heeft als een XVS 1100, maar wel een veel hoger verbruik verbaast mij dat zeer. Want een hoger verbruik resulteert 9 van de 10 keer ook in meer pk's en Nm's.
 
Het komt echt door de dragpijpen, ik heb zelf een Vt1100C uit 88 en mijn verbruik ligt gemideld op 1 op 11 (dragpipes)
Mijn broer heeft dezelfde motor maar standaard uit 1991 en deze doet 1 op 17/18.

Om nog ff terug te komen op het vermogen van de VT1100, de mijne heeft standaard
74 pk, nu iets meer door de dragpipes, en inderdaad iets minder trekkracht.
Nou is dat iets wat mij niet stoort, sowieso een beest van een chopper.

Voor zover als ik het op internet kan vinden de heeft de XVS1100 61 PK

Het opnieuw laten afstellen van je motor kan een flinke slok op een borrel schelen, maar dat is nogal prijzig aangezien er een rollenbank voor nodig is en het schijnt nogal een flinke klus te zijn.

Als iemand hier meer informatie over heeft, ik sta open voor suggesties.
 
Laatst bewerkt:
Ik begreep van de week van de dealer bij mij in de buurt dat je voor je motor ook luchtfilter kitjes kunt krijgen. Met open pijpen en een stage 1 filterkit zou het verbruik beter moeten zijn als met originele pijpen en een originele filterkit. Natuurlijk kun je ook b.v. een stage 3 filterkit combineren met je open pijpen. Dan gaat je verbruik wel weer omhoog, maar je vermogen ook flink. Ik denk dus dat je gewoon je luchtfilterkit moet vervangen. Behalve dat moet je dan ook je carburateurs open schroeven en andere naalden en sproeiers monteren. Op zich niet moeilijk maar wel veel werk. Welke sproeiers en naalden hoef je niet uit te zoeken, dat hebben ze bij K&N al voor je gedaan. Het aanschaffen van een stage1 luchtfilterkit+sproeiers en naalden kost alles bij elkaar waarschijnlijk tussen de 150 en 200 euro. Een stage 3 kit is ongeveer 100 euro duurder, en dat komt omdat je dan meestal ook een carterontluchtingsfilter moet monteren.

verder wat het vermogen betreft. Ik kijk meestal op www.bikez.com (waardeloos wat pop-ups betreft) maar hier staan wel bijna alle specificaties van bijna alle motorfietsen.
Ik heb de xvs 1100 nog eens opgezocht (de mijne komt uit 99) en die scoort 62 pk en 85 Nm koppel.
De vt 1100 C uit '88 scoort 67 pk, koppel is niet bekend. Maar ik bedoelde de nieuwere vt 1100's. De c2 bijvoorbeeld heeft 'maar' 50 pk, wel weer 88 Nm koppel. De vt 1100 C3 heeft weer 57 pk, en 90 Nm koppel.
 
Super, bedankt voor de tip, ik ga dit ff uitzoeken en waarschijnlijk wel doen.
(De zuinige versie van je tip dan)
In ieder geval voor de zomer, is zo terug verdient waarschijnlijk.
 
Ik heb de laatste weken niet gereden, te druk en toen te koud.
Volgende keer eens kijken als in hem aftank, hij staat nu niet vol in de garage.
Maar.... ik denk ook dat ik me laat foppen doordat de snelheidsmeter en (uiteraard) ook de kilometertellen in mijlen zijn.
Met snelheid let ik wel op! O-) Daar staan natuurlijk ook klein de kilometers bij.
Maar dan kijk ik op de dagtellen en denk: oh, pas 50 kilometer gereden....
En dan is het natuurlijk 50 mijl! en dus 80 kilometer!
Maar als ik dan weer tank denk ik: 10 liter, 100 kilometer! |( |(
Dombo dat is 10 liter en 160 kilometer, en dus 1 op 16 of zo! :Y
 
Ik heb de laatste weken niet gereden, te druk en toen te koud.
Volgende keer eens kijken als in hem aftank, hij staat nu niet vol in de garage.
Maar.... ik denk ook dat ik me laat foppen doordat de snelheidsmeter en (uiteraard) ook de kilometertellen in mijlen zijn.
Met snelheid let ik wel op! O-) Daar staan natuurlijk ook klein de kilometers bij.
Maar dan kijk ik op de dagtellen en denk: oh, pas 50 kilometer gereden....
En dan is het natuurlijk 50 mijl! en dus 80 kilometer!
Maar als ik dan weer tank denk ik: 10 liter, 100 kilometer! |( |(
Dombo dat is 10 liter en 160 kilometer, en dus 1 op 16 of zo! :Y

en dat zou inderdaad veel beter kloppen lijkt me, ik heb thuis een Peugeot 106 staan met een 1100 cc 4 cilinderblokje erin. Zelfs die haalt 1:14 terwijl het beestje toch krap aan 900 kilo weegt. Waarom zou een 1100 cc V2 van pakweg 220 kg dan 1 op 11 rijden? Klopt niet....
 
Om dan ff terug te komen op bv brommertjes, in me jonge jaren reed ik kreidler, dat orgel zoop me arm, wel dik opgevoerd trouwens, maar nog steeds 50cc ???
Ging me volledige zakgeld in

Ik ga trouwens het verbruik van de vt ook maar es goed in de gaten houden, miles/kilometers!!
 
Laatst bewerkt:
Ik kom volgens mij net op de 1 : 10 met veel kleine wegen en met mijn vrouw achterop. Maar toch....

Misschien een 'lichtere' vrouw nemen :o :+

Nee geintje. Mijn 1100 virago doet gemiddeld 1:17 (1:16 met duo / toertocht en 1:18 alleen).

Heb een tijd terug wel heel kort een 750 magna gehad, die ging richting de 1:20 volgens mij en ben begonnen met een 250 cc rebel, die deed 1:24 :9
 
Kijk dat lijkt er meer op 1 op 17

Het wordt afstellen bij mij, ben ik bang, zuipt nog harder als zijn baas.

1 op 11 / 1 op 12 beter kom ik niet uit.

PS
VT 1100C1 specs volgens Shadow MC (mijn brommer)
Max. vermogen
72 pk
Max. koppel
98 Nm / 3.000 rpm

En de VT 1100C van zundap517 zelfs
Max. vermogen
85 pk / 5.500 rpm
Max. koppel
98 Nm / 3.000 rpm

Ik vind dit wel mooie cijfers voor een chopper
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat lijkt er meer op 1 op 17

Het wordt afstellen bij mij, ben ik bang, zuipt nog harder als zijn baas.

1 op 11 / 1 op 12 beter kom ik niet uit.

PS
VT 1100 specs volgens Shadow MC
Max. vermogen
72 pk
Max. koppel
98 Nm / 3.000 rpm

Dat kan nooit goed zijn. Nakijken, schoonmaken, afstellen. Het is mij verteld dat een vt1100 makkelijk 1:18-20 moet kunnen.

Zelf heb een vt750. Met open pijpen, met K&N luchtfilter en stage 1 kit. Haal 1:20.5. Standaard haalde ik zelfs 1:24.
 
Terug
Bovenaan Onderaan