verbruik XJ 900 F versus FZ 750

4 jul 2006
49
0
Bovenkarspel
Hallo allemaal, ik ben hier terecht gekomen via een zoektocht naar info over de FZ 750 (geen Genesis versie).
Ik ben in 1979 begonnen met motorrijden op een CX500 (dat allereerste model met een afbrekende nokkenaskettingspanner en dat is echt goed balen tijdens je eerste echte vakantietocht ergens in de Pyreneëen) en wil nu, na een aantal jaren een XT te hebben gehad, weer een wegmotor kopen. Alleen vind ik de nieuwe modellen niet echt mooi, veel te hoekig en eigenlijk ook veel te duur. Vandaar dat ik op marktplaats op zoek ben naar een leuke motor. Nu ben ik uitgekomen op óf een XJ900F (heb ik gehad) óf een FZ750 (uit 1986).
Van de XJ weet ik dat die goed is, en ook dat die ontzettend zuinig is, 1:20 was echt geen uitzondering, zelfs bij constant 160 over de snelweg nog 1:17.
Maar van de FZ zijn niet veel verbruikcijfers te vinden, het enige wat ik ergens tegenkwam, was bij de beschrijving van een toertocht voor FZ eigenaren dat "een FZ gemiddeld toch wel 350 km met een tank moet kunnen afleggen". En een tank van de FZ is net als die van de XJ 22 liter dus dan kom je uit op (in acht nemend dat je de tank niet helemaal leeg rijdt) ongeveer 1:17 wat ik nou niet echt zuinig vind voor gebruik tijdens een toertocht..
Omdat ik heb gezien dat er hier wel wat mensen zijn die ook een FZ hebben, wil ik dus hier eens de vraag stellen: wat is het gemiddelde verbruik van een FZ? En dan niet bij volgas maar bij normaal gebruik, dus 110-130 over de snelweg.
 
Over de FZ750 kan ik je niks vertellen, maar ik rij nog steeds op een CX500 :) Niet meer met de originele nokkenaskettingspanner natuurlijk ...

Zoals een kennis van mij ooit zei: "De CX was een ramp voor Honda, eerst gingen ze allemaal kapot, en daarna nooit meer." :)
 
Hoi hoi,
ik heb lang met een XJ 900 gereden en wanneer je van plan bent lang en ver te rijden kan ik deze fiets heeeeel erg aanbevelen. Gaat nooit ofte nimmer kapot, idd zuinig en wat ook belangrijk is, je zit er heel comfortabel op. Ritjes van 800 à 1000 kilometer op één dag waren bij mij geen uitzondering. Altijd fris en zonder zadelpijn. Wanneer je voor een XJ gaat kijken, alleen proberen uit te vissen of de starter nog okay is, cq, de starterkrans niet versleten.
greetz en veel succes
 
Mijn XJ 900 S rijdt 1 op 15. (Met ook veel stadsverkeer) Vindt ik eigenlijk helemaal niet zo zuinig....
Ik had het ook over een xj900F, blij dat ik nu weet dat een xj900S niet zo zuinig is, hoef ik die niet te overwegen ;)

Heel erg bedankt, precies wat ik zocht!

@Fury & jamahafrans2: bedankt voor jullie antwoord, maakt het er niet simpeler op nu ik weet dat je met een FZ dus ook behoorlijk zuinig kunt rijden. Maar als ik die reacties lees en de reacties via die link van YamR dan is de xj900F toch echt wel zuiniger.
En zoals Vehikel al zegt, onverwoestbaar en heerlijk comfortabel, dat heb ik zelf destijds gemerkt. Heb namelijk 2 maal een xj900F gehad in mijn 'jongere :] jaren'..
 
Mijn FZje destijds was superzuinig, 1 liter op 20 km makkelijk bij rustig rijden. En bij ronduit doorgassen liep ie 1 op 18.
Daar kan ik nu slechts van dromen.
 
Mijn FZ (welliswaar genesis) Verbruikt eigenlijk redelijk constant 1:20, heb d'r al eens 1:21,3 mee gehaald. En met flink doorrijden (lees 200+) zat ie eens op 1:16.
 
op mijn FZ is het minst zuinig dat ik heb gehaald 1 op 15, toen reed ik van Arnhem naar Amsterdam en weer terug met bijrijder midden in de nacht aan 1 stuk 170.
Het zuinigst dat ik heb gereden was 1 op 21.5, dat was toen ik net mn motorrijbewijs had :+

Maar gemiddeld woon werk en rustig touren rijd ik 1 op 19. Alleen maar dijkjes raggen dan rijdtie 1:17,5

edit: oh ja, is wel een genesis :X
 
Laatst bewerkt:
he verdorie.. nog net niet een jaar oud toen ze 'm omhoog schopten.. weer oma niet kunnen zien. :( :(


:N :N :N :N


ach ja.. weekend!!!! *O* *O* *O* *O* *O* :W :W :W :W

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan