Verbuikt veel te veel benzine

Status
Niet open voor verdere reacties.

JantjeBravo

MF'er
21 mrt 2012
210
0
Hallo

Ik heb dernet mijn moto 2 maal gestart als test, wonder bij wonder ging er zowat 150 ml benzine door. Voor 2 min te draaien. Er blijft ook altijd wat benzine in de carbs staan, dus waar die gemengd wordt met de lucht. Ik merk overiges ook op dat de gasschuiven bij het gasgeven amper bewegen. Dit gaat over trillingen van een paar milimeter.

Hoe ver dienen die gasschuiven open te komen bij gas geven. Vacuum lijkt flink in orde. Als ik mijn hand over de luchtfilteropening houdt dan voel ik hem hard zuigen.

Kan dit zijn dat de gasschuif niet omhoog komt en daardoor veel te veel benzine trekt ipv van lucht? Waardoor een altijd een laagje benzine staat en hij te rijk mengsel krijgt en niet stationair gaat lopen?

De veren in de gasschuiven zien er niet fris uit. Ze spannen ook redelijk hard. Lijkt wel of de vorige eigenaar die heeft uitgerokken...
 
ik heb een hulptank, daar staat het volume op :) Als er na 2 keer starten zowat 100 ml weg is, zie je dat direct.

Vlotters waren vol. 4-5 keer gas geven en er is al een groot deel weg, laat ons zeggen dat 3 keer gestart heb en +- 2 min heb laten draaien, met wat gas geven, maar niet constant vollop gas, dan was er toch wel een goeie 100 ml weg. Iedere keer ik de carbs eraf heel staat er een plasje benzine in de intlaatrubbers. Ze lopen niet over! De vlotternaalden sluiten goed af. Het enkel door te laten draaien dat die benzine stroomt in de carbs.

Gasschuiven gaan niet tot een heel klein beetje omhoog. Zelf bij gas geven bewegen ze amper een paar milimeter. Het is zo bij alle 4, zou me sterk verbazen dat er mij geen vacuumlek opvalt en dan wel toevallig bij alle 4 de carbs. Ik denk dat de veren te strak zijn. Nu graag jullie gedacht hierover. Ik zou eventueel een stuk van de veer afknippen, zodat deze wat minder hard naar beneden duwt. Maar heb schrik dan de boel om zeep te helpen en weer 14 dagen te moeten wachten op nieuwe veren.
 
De gasschuiven gaan omhoog zodra je aan je gashandvat gaat draaien.
Zo niet moet je misschien je luchtfilterbak weer terug plaatsen.

Je zou eens kunnen proberen een stukje doorzichtig materiaal met een klein gaatje voor je carb te houden, als het goed is moeten de schuiven dan wel omhoogkomen.

In iedergeval niet in je veren gaan knippen, krijg je spijt van.

Met je benzine verbruik kan ik je niet helpen, misschien is het wel gewoon normaal. :)
 
Als jij 150 ml per 2 minuten verstookt bij stationair loop dan stook je 75 ml per minuut, dat is 4,5 liter per uur. MAAR, dat is dus inclusief choke systeem om op te warmen.

Laat de motor draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is en meet dan nog een keer wat je verbruik is.

Trouwens 4,5 liter per uur stationair vind ik niet extreem veel. het is ook niet de bedoeling dat je stil blijft staan!

Kijk eerst eens wat het verbruik is als je gaat rijden. Als je vervolgens 1:6 rijdt, ja, dan rij je een beetje rijk.

Om dan maar meteen de veren in de carbs de schuld te gaan geven, dat deze zijn opgerekt !?!?! lijkt me erg voorbarig. Of is het een beun machine die door een 12 jarige is gebruikt als speelgoed om mee te knutselen?

mvg

db
 
Die veren staan wel heel strak hoor.

Ze gaan dus niet omhoog, zoveel is duidelijk. Ik controleer nog even de rubbers van de gasschuiven. Anyway, kan iemand mijn vertellen hoe hoog deze moeten gaan?

Ik dacht het verbruik eraan ligt dat hij te weinig lucht neemt door de gasschuif die niet omhoog gaat. Waardoor hij dus meer aan de benzine trekt en meer benzine krijgt. => veel te rijk mengsel => Benzine blijft liggen in de carb en inlaat en wil niet stationair draaien. Draait daarbij overigs zeeeer onregelmatig.

Er zitten nu 4 individuele powerfilters op. Die heb ik afgeplakt want die trekken lucht alsof er geen filter zou opzitten. Maar toen ik me hand voor de luchtinlaat hield, ging die gasschuif nu eigenlijk ook niet echt de lucht in.
 
Als jij 150 ml per 2 minuten verstookt bij stationair loop dan stook je 75 ml per minuut, dat is 4,5 liter per uur. MAAR, dat is dus inclusief choke systeem om op te warmen.

Laat de motor draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is en meet dan nog een keer wat je verbruik is.

Trouwens 4,5 liter per uur stationair vind ik niet extreem veel. het is ook niet de bedoeling dat je stil blijft staan!

Kijk eerst eens wat het verbruik is als je gaat rijden. Als je vervolgens 1:6 rijdt, ja, dan rij je een beetje rijk.

Om dan maar meteen de veren in de carbs de schuld te gaan geven, dat deze zijn opgerekt !?!?! lijkt me erg voorbarig. Of is het een beun machine die door een 12 jarige is gebruikt als speelgoed om mee te knutselen?

mvg

db

De veren zijn niet overal gelijk binnen de veer zelf. De enige manier om zoiets te forceren is door op 1 plaats te trekken. Van nature gaat metaal zich niet zo gaan gedragen...

De benzine die constant in de carb en inlaat staan moet toch ergens van komen. Als ik wat gas geef durft hij wel eens een klein knalletje laten horen uit de uitlaat. Bij mijn weten onverbrande benzine die het ineens wel doet?

Die carb dient het boeltje te verstuiven om vervolgens in de cil getrokken te worden. En er staat klein riviertje die naar de cil gaat. Voor alle duidelijkheid. Ze lopen NIET over, vlotters sluiten af! Moet dus wel zijn dat die benzine in de carb getrokken wordt, toch?
 
Laatst bewerkt:
Als jij 150 ml per 2 minuten verstookt bij stationair loop dan stook je 75 ml per minuut, dat is 4,5 liter per uur. MAAR, dat is dus inclusief choke systeem om op te warmen.

Laat de motor draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is en meet dan nog een keer wat je verbruik is.

Trouwens 4,5 liter per uur stationair vind ik niet extreem veel. het is ook niet de bedoeling dat je stil blijft staan!

Kijk eerst eens wat het verbruik is als je gaat rijden. Als je vervolgens 1:6 rijdt, ja, dan rij je een beetje rijk.

mvg

db
Ik wel.

Bij 100km/u is dat een redelijk verbruik.
 
Misschien is je stationair toerental 10K? :)

Probeer eerst je motor redelijk rijdend te krijgen, kun je dan zien naar het verbruik.
Als je vacuüm terug duw veren of hoe je die dingen ook noemt naar de klote zijn dan nieuwe nemen of inderdaad een stukje eraf halen, wel kans dat je gasschuiven niet terug komen.

gasschuif membranen kun je testen op lekken door ze omhoog te drukken en een gaatje met je vinger afdichten.

Knallen duid meestal op een arm mengsel, probeer eens aan je stationair mengsel schroef te draaien.
 
Trouwens 4,5 liter per uur stationair vind ik niet extreem veel. het is ook niet de bedoeling dat je stil blijft staan!


mvg

db

Niet met je eens. 3 liter V6 deed net 0,6 liter per uur op stationair draaien. Tuurlijk een moderne auto met injectie maar een motorblok met carbs zal dan stationair wel wat meer gebruiken met niet bijna 8x zoveel.
 
De gasschuiven gaan niet omhoog... dus?!

Als je gas geeft... gaan de TOEREN dan wel omhoog?

En als je rijd? Rij je dan ook de hele tijd stationair? Of geeft, je net als de meeste ...zo af en toe eens een beetje gas?! en wat gebeurt er dan?!
 
De gasschuiven gaan niet omhoog... dus?!

Als je gas geeft... gaan de TOEREN dan wel omhoog?

En als je rijd? Rij je dan ook de hele tijd stationair? Of geeft, je net als de meeste ...zo af en toe eens een beetje gas?! en wat gebeurt er dan?!

De gasschuiven gaan niet omhoog, trillen paar milimeter op en neer. Behalve dien van cil 1 durft eens uitzonder tot in de helft te gaan.

Ja ik geef gas. Ik trek hem tot 5000 toeren met gemak. Gasschuiven blijven mooi hetzelfde doen. of gaan wat sneller trillen. 3mm max, meer bewegen ze niet.

Vlotters eens bekeken en gezet. komt nu benzine tot op een 4 mm van de rand van de vlotterbak. Maar hij wilt momenteel niet starten....
 
Misschien is je stationair toerental 10K? :)

Probeer eerst je motor redelijk rijdend te krijgen, kun je dan zien naar het verbruik.
Als je vacuüm terug duw veren of hoe je die dingen ook noemt naar de klote zijn dan nieuwe nemen of inderdaad een stukje eraf halen, wel kans dat je gasschuiven niet terug komen.

gasschuif membranen kun je testen op lekken door ze omhoog te drukken en een gaatje met je vinger afdichten.

Knallen duid meestal op een arm mengsel, probeer eens aan je stationair mengsel schroef te draaien.

Nu loopt de benzine er niet meer los doorheen.

Wel die van cil 1 is minder lang/uitgerokken, en die gasschuif doet wel plezant mee, en komt ook een leuk geluidje uit de uitlaat. De andere willen niet mee. Soit, ik ga toch nieuwe vlotterhouders en vlotters bestellen, ik snij die veren even bij want die drukken wel echt hard eigenlijk. En bestel nieuwe samen met de rest.

Gasschuiven lekken niet. Membraan is potdicht.
 
Ik heb niet echt een goed idee van wat er nu speelt, je haalt veel dingen door elkaar, trekt snel conclusies, en beschrijft niet echt lekker wat er nou gebeurt.

Ik neem aan dat je met een vinger bij een gasschuif kunt. Het deel waar de naald uit steekt.
Indien dat zo ik, hoe ver kun je die schuif met je vinger omhoog duwen? (even blokkie uit ;) ).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu loopt de benzine er niet meer los doorheen.

Wel die van cil 1 is minder lang/uitgerokken, en die gasschuif doet wel plezant mee, en komt ook een leuk geluidje uit de uitlaat. De andere willen niet mee. Soit, ik ga toch nieuwe vlotterhouders en vlotters bestellen, ik snij die veren even bij want die drukken wel echt hard eigenlijk. En bestel nieuwe samen met de rest.

Gasschuiven lekken niet. Membraan is potdicht.

Je bent aan het beunen....

Veren worden niet vanzelf langer of stugger.

Die worden alleen slapper en korter.
 
Ik heb niet echt een goed idee van wat er nu speelt, je haalt veel dingen door elkaar, trekt snel conclusies, en beschrijft niet echt lekker wat er nou gebeurt.

Ik neem aan dat je met een vinger bij een gasschuif kunt. Het deel waar de naald uit steekt.
Indien dat zo ik, hoe ver kun je die schuif met je vinger omhoog duwen? (even blokkie uit ;) ).


OK!

Gisteren, constant een langje benzine in de carbs en bij afhalen steeds een plasje benzine in de inlaatrubbers. Nu deze morgen ook! Heb nu de vlotters bekeken en allemaal gelijk gezet. Staan iets onder de bovenkant van de vlotterbak.

NU start hij niet meer!
- benzine toevoer 100% ok!
- Bougi's 100% ok!


De gasschuiven kunnen volledig op en neer geduwd worden! ze zitten niet ergens vast. Ze worden niet omhoog getrokken bij het gas geven. Behalve die van cil 1 een beetje. Wat de veren betreft, ik heb ze bekeken en geconstateerd dat ze 1. niet allemaal even lang zijn en 2. niet perfecte spiraalvorm vertonen (op de ene plaats meer draaiingen dan op de andere) Zoiets wat je zien als je van die bic je veer in het midden vastneemt en aan de kant en dan trekt. Mijn logische conclusie: veer 1 is er het minst erg aan toe en die gasschuif beweegt ook het meest.

De enige manier om hem te doen starten is door de stationairsschroef zo ver open te draaien dat hij onmiddelijk naar 5000 toeren gaat en daar blijft hangen. Verlaag ik dat stationair dan krijgen we dit =>

1. stationair zak naar 1500 als afgesteld, hangt er enkele seconden en zakt naar 800 toeren en slaat af.
2. bij het gas geven gaat hij traag en ongelijkmatig terug naar de ingestelde toeren. Blijft soms hangen op hoge toeren.

Wat die powerfilter betreft: ik wacht op mijn rubbers voor de originele. Dus die filters of geen. Met standaard luchtfilter deed hij dit trouwens ook al! Ik heb getracht ze deels af te plakken. Want dan wil hij, lijkt me, iets eerder starten.

Dus dit is mijn probleem en mijn redenering. Die veren zijn logisch en ik zeg niet dat ze vanzelf zo worden. En ik geef inderdaad gas. Valt uiteindelijk ook te lezen in voorgaande post. Waarom jullie dit zeggen weet ik ook niet. Maar hij gaat nog steeds voor geen meter.
 
Laatst bewerkt:
Aan carberateurs rommelen kunnen velen maar weten waar men mee bezig is is een ander verhaal .
Ik bedoel hier mee te zeggen dat je goed moet op passen wat je doet en waar je mee bezig bent

Als je gasveren te stug zijn heeft geen invloed op je benzine verbruik alleen op je gas reactie bij hoog toeren en en dan gas geven.

Je benzine verbruik wat is hoog 1op 10 meter of .....

Aan gezien je losse filters hebt is jou carberateur hier op aan gepast als iemand de dingen goed gedaan heeft.

Vertel wat je denkt wat het probleem is dan kunnen anderen hier hierbij beter helpen
 
Aan carberateurs rommelen kunnen velen maar weten waar men mee bezig is is een ander verhaal .
Ik bedoel hier mee te zeggen dat je goed moet op passen wat je doet en waar je mee bezig bent

Als je gasveren te stug zijn heeft geen invloed op je benzine verbruik alleen op je gas reactie bij hoog toeren en en dan gas geven.

Je benzine verbruik wat is hoog 1op 10 meter of .....

Aan gezien je losse filters hebt is jou carberateur hier op aan gepast als iemand de dingen goed gedaan heeft.

Vertel wat je denkt wat het probleem is dan kunnen anderen hier hierbij beter helpen

Bon, ik wil dus beginnen bij het begin.

- 2j stilgestaan, carbs zaten potdicht.
- schoongemaakt, een aantal keer, met perslucht. benzine loopt overal goed door, leidingen binnnein zijn schoon. Sproeiers enzo ook, geen twijfel over mogelijk.
- Toen kwamen de problemen opduiken dus
- rubbers voor de luchtfilter zijn veel te stug en kan er niets mee mee aanvangen
- rubbers besteld, ondertussen 4 powerfilters opgezet

- Draaide eerst wel stationair, maar slaat af als hij te warm heeft, begint te rammelen (koppeling blijft ook haperen).
- Nu start hij dus niet ok. Dan kan ik hem starten door de stationairsschroef verder open te zetten. Maar dan blijft de gas hangen.
-wanneer de motor te laag in toeren komt (- 1500) valt hij uit.
- Stationair draait onregelmatig
- nog nie gesynchroniseerd, draait niet meer stationair!

- Bij het gas geven gaat alles goed. Gas los = zakt snel naar 2500 t, daarna trager naar 1500 - 1200 toeren. Om na enkele seconden te rammelen en uit te vallen. (mss koppeling?)

- idee was allereerst teveel lucht. Stationairssproeiers ok! (dus werkelijk ok! kijk je recht doorheen). Nu met even te kunnen rijden slaan de bougi's zwart uit. Dus duidelijk niet teveel lucht.

- afstellingen trachten te forceren, ik weet het, ik heb niet alle gereedschap en meetinstrumenten. En te voet naar de motozaak is een wandelingetje van 7km met 120 kilo in de hand :) niet geheel onlogisch om een basisafstelling te proberen toch?

- Staat dus helemaal niet afgesteld.

De motor start dus niet! als ik probeer hoor ik hem soms even ploffen, lijkt het of hij wil aanstalten maken om te starten, maar doet het niet. Bij gas opentrekken tijdens het starten gaan de ploffen onmiddelijk weg en doet hij weer niet dan de startmotor laten draaien. Bougi's zijn nu niet meer nat na starten, soms wel.

Vacuummeetpluggen zijn alle 4 afgesloten. inlaatrubbers sluiten mooi aan, nemen geen valse lucht.

OK! Waar begin ik dan?


PS: deze morgen als ik de moto trachte te starten lag er in de carbs en inlaat benzine iedere keer. Ze liepen niet over, maar zogen teveel aan (?) 2-3 keer starten en 2 min laten draaien koste mij een halve liter benzine. Dat lijkt behoorlijk wat, voor amper 4 keer de gas open te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: ik weet ook niet veel van carbs maar even voor de informatie:
Rij je al een tijd met deze motor (zonder problemen)?.
Of heb je deze zo gekocht?.

Als je er altijd goed mee gereden hebt kan het natuurlijk niet zo zijn dat je veren ineens zwaarder geworden zijn!.
 
zo gekocht. Anyway, die veren lijken dus geen probleem te zijn. Enkel bij hogeren toeren. Dus eerst deftig laten draaien, dan nieuwe veren bestellen.

Goed zo :)

Maar goed. Loopt niet, zeg je. Daarna loopt die wel, als je stationair omhoog gooit.

Loopt je motor nu wel, of niet :?

Je hebt de carbs schoongemaakt met perslucht. Weet je zeker dat alles aan de binnenkant van de carbs schoon is? Mijn gevoel zegt van niet.

Begin met de basisinstelling van je luchtmengselschroeven. Misschien dat die verstopt zitten, of te ver uit staan. Beetje op gevoel pielen kan altijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan