Verchromen

Maat

Die hard MF'er
3 apr 2004
545
0
Groningen
Ik heb eigenlijk in de planning om van de winter mijn fiets 's even goed onderhanden te gaan nemen. Een van de de dingen die moet gebeuren is het bijwerken van verschillende delen chroom, nl. stuur, voorspatbord en uitlaten. Heeft iemand hier ervaring mee? Vertel het mij want ik weet van niks.Alvast bedankt.
 
Verchromen is door de huidige mileu eisen nogal a/d prijzige kant, das wat ik je kan vertellen. Maar dan heb je wel wat.
 
dat zijn wel grote stukken om even te verchromen. Kleine stukjes zou je nog wel zelf kunnen doen. Maar dit is te groot. Zou het gewoon naar een verchromer brengen
 
Een van de de dingen die moet gebeuren is het bijwerken van verschillende delen chroom, nl. stuur, voorspatbord en uitlaten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verchromen is nogal prijzig.

Ik heb nog niet zo lang geleden een prijs opgevraagd voor het opnieuw verchromen van een uitlaat (2 dempers en een verbindingsstuk). De hele behandeling van ontchromen, polijsten enz t/m opnieuw verchromen zou zo'n 500 euro gaan kosten. Voor dat geld heb je een nieuwe vervangingsdemper.

Weet dus waar je aan begint.

groeten,
Frans
 
Verchromen is door de huidige mileu eisen nogal a/d prijzige kant, das wat ik je kan vertellen.

Heeft niks met mileu-eisen te maken, die liggen al meer dan 10 jaar vast.
Het is gewoon een kostbaar proces, temeer omdat er optisch eisen aan de laag gesteld worden.

Decoratief chroom, daar praten we hier over, is een electro-chemisch proces. De onderdelen ondergaan diverse behandelingen in verschillende baden (waterbad, alcalisch reinigingsbad, waterbad, glasbeitsbad, waterbad, verchroombad, waterbad, waterbad)
Probeer zoveel mogelijk onderdelen tegelijk te laten verchromen. Heb je er geen haast mee vraag dan of de verchromer jouw delen met die van anderen mee kan laten lopen. (dan hoeft ie voor jou geen apart bad te draaien, wat je in de kosten zou moeten schelen).

Maak afspraken over de laagdikte (hoe dikker hoe duurder). Of, als het bij anderen in het bad mee kan, accepteer die laagdikte.
Een chroomlaag bevat microscopisch kleine haarscheurtjes. Omdat je motor buiten komt en aan vocht, regen onderheving kan zijn moet je een laag aan laten brengen van ik dacht minimaal 15mu. (maar dat zal de verchomer je wel vertellen)
Laat je geen goekoop dun laagje aansmeren want dat gaat na een aantal jaren al bladeren.

Hou rekening met de kantenopbouw. Bij electro-chemische processen is het potentiaal op hoeken en kanten groter dan op vlakken. Oftewel: maskeer passingsgaten, schroefdraadgaten, en vlakken die maatvast moeten zijn.

Ga niet chroom over chroom doen. Dat werkt niet. Het spul moet toch in een bad dus ga dan voor het beste resultaat. Laat het volledig chemisch strippen.
Ga niet zelf mechanisch het zaakje van de oude chroomlaag ontdoen. Meestal krijg je dan beschadingen, ruw je het oppervlak op (schuren, stralen) etc.....
Dit gaat allemaal ten koste van het nieuwe eindresultaat. Hoe ruwer het oppervlak hoe minder glans achteraf.

Ik ken nog een paar namen uit die wereld: BGT Eindhoven, Canigan (Belgie), Stokkerman (ik meen Noord Holland)

Succes ermee
 
Beurden Van
Veilingweg 17
5301 KM Zaltbommel
tel.: 0418-512808 / fax.: 0418-512555


Chromin Maastricht BV
Sleperweg 31
6222 NK Maastricht
tel.: 043-3632021 / fax.: 043-3636550


Dixi BV
Stichts End 75
1244 PL Ankeveen
tel.: 035-6562385 / fax.: 035-6563964


Hardchroom Nijkerk BV
Gildenstraat 10
3861 RG Nijkerk
tel.: 033-2452846 / fax.: 033-2456774


Hof BV
Cannenburgerweg 63f
1244 RH Ankeveen
tel.: 035-6560175 / fax.: 035-6247516


Jansen Chroom BV
Oosterstraat 202
7531 TN Enschede
tel.: 053-4354065 / fax.: 053-4334996


Monné A
Zuideinde 18
1521 DA Wormerveer
tel.: 075-6282039


Wever BV Hardverchromen
Industrieweg 4
1566 JP Assendelft
tel.: 075-6215206 / fax.: 075-6219195
 
Hoi

Er zit in De Wilp ook een chroomboer.
Heb geen idee of hij duur is maar
schijnt wel goed werk te leveren.

groet
 
Heb mijn pootjes laten doen bij Richard Weerts in Zwolle..uit de kunst en voor 55 euro per vorkpoot (en die waren ECHT slecht... :X ). Spatbordjes en zo (behalve uitlaten) doet ie ook..kwaliteit is uitstekend..prijs is goed... ;)

Staat ook op Marktplaats ; bij oldtimers onder de noemer 'vorkpoten verchromen'
 
Verchromen is opzich niet zo heel duur, zolang je de voorbereidingen enzo zelf doet. En het mee laat gaan met een grotere order.
 
Sjemig wat een reakties in zo'n korte tijd, echt super. Nog even voor de duidelijkheid, het gaat hier om kleine plekjes, paar vierkante centimeter, is dat niet zelf te doen?Verder hoeft het ook geen schoonheidsprijs te verdienen, ik heb een ooud brikje wat me niet heel veel heeft gekost, dus honderden euro's gaan uitgeven voor ff een stukje verchromen zit er niet in.
 
Sjemig wat een reakties in zo'n korte tijd, echt super. Nog even voor de duidelijkheid, het gaat hier om kleine plekjes, paar vierkante centimeter, is dat niet zelf te doen?Verder hoeft het ook geen schoonheidsprijs te verdienen, ik heb een ooud brikje wat me niet heel veel heeft gekost, dus honderden euro's gaan uitgeven voor ff een stukje verchromen zit er niet in.
Kleine stukjes gaat niet, alles wat in het "bad" hangt wordt verchroomd. Wordt denk ik brikken methode en hittebestendige verf kopen.

en wat betreft zelf doen, als jij aan een blokje chroom kunt komen, houden wij ons aanbevolen :) Ennuh chroom van een oud stuur werkt niet, is al getest, zuiver chroom nodig.
 
Kleine stukjes gaat niet, alles wat in het "bad" hangt wordt verchroomd.

He terugslagvuurtje, puur ter info.
....... er bestaat ook zoiets als tampon-anodiseren. Een tampon/spons achtig iets waarin de badvloeistof blijft zitten wordt op de betreffende plek gedrukt. Kathode-anode aanbrengen en "klaar is kees".
Voor verchromen heb ik dergelijke behandelingen nog nooit gezien.
En......het is dermate arbeidsintensief dat het goedkoper is om het hele zaakje in een bad te plonsen dan dit soort fatsen uit te halen.
 
hmm en ik was nog wel zo naief dat je daar wel ff een potje verf of zo voor kon halen. Dat is wel geen verchromen natuurlijk, maar als het effect(visueel) hetzelfde is dat voor mij geen bezwaar, maar ik begin het nu somber in te zien.
 
Kleine stukjes gaat niet, alles wat in het "bad" hangt wordt verchroomd. Wordt denk ik brikken methode en hittebestendige verf kopen.

en wat betreft zelf doen, als jij aan een blokje chroom kunt komen, houden wij ons aanbevolen :) Ennuh chroom van een oud stuur werkt niet, is al getest, zuiver chroom nodig.
hittebestendige verf?Je bedoelt dus gewoon verven zodat je een 'chroomlook' krijgt?
 
hmm en ik was nog wel zo naief dat je daar wel ff een potje verf of zo voor kon halen. Dat is wel geen verchromen natuurlijk, maar als het effect(visueel) hetzelfde is dat voor mij geen bezwaar, maar ik begin het nu somber in te zien.

Bel eens wat van die verchromers op. De kleineren willen nog wel eens "zwart" een klusje doen. Zo van "kun je me wat spullen meenemen bij een andere klus"
Belletje kan nooit kwaad!
 
Klopt ja tamponeren noemen wij dat, doen we meestal met hardchroom en koper om krasjes weg te werken of kleine deukjes op te vullen. Maar dan nog heb je een vloeistof nodig om chroom op te brengen, toch? Maar goed wij doen dat bij cilinders die tussen 1200 en 8000 euro kosten om te verchromen.
 
Hittebestandige verf van Dupri Color is wel goed, tot 800 graden zonder problemen. Kijk ff op www.louis.de, duits postorde bedrijf, die heeft de verf te koop staan, en heeft er ook een paar handleidingen met info bij staan.
 
Hittebestandige verf van Dupri Color is wel goed, tot 800 graden zonder problemen. Kijk ff op www.louis.de, duits postorde bedrijf, die heeft de verf te koop staan, en heeft er ook een paar handleidingen met info bij staan.
Ik heb ff gekeken, ik denk inderdaad dat zo'n hittebestendige verf de oplossing is, kon alleen niet ontdekken in wat voor kleuren dat spul geleverd wordt. Misschien van de week maar ff bij de lokale verf/lakboer gaan informeren. In ieder geval bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan