Verdere twijfels over eerste motor

12 jun 2019
13
11
Beste allemaal,

Enige tijd geleden heb ik de vraag geopperd of een Yamaha XJR1300 een goede beginnersmotor zou zijn. De reacties kwamen in overvloed en waren grotendeels positief, waarvoor enorm dank! Altijd gaaf om de vraag op een forum te kunnen stellen waar de leden actief zijn. Bovendien zie je daardoor iets meer de bomen tussen het bos aan reviews, meningen, youtube filmpjes en tegenstrijdige adviezen op het internet. Ik was dus redelijk zelfverzekerd een XJR1300 te kopen, totdat de drie fietsen die ik op het oog had allemaal zijn verkocht voordat ik er de hand op kon leggen. Balen! Ik heb nog een paar anderen op het oog, maar ofwel de prijs is iets hoger dan gepland/gewenst, het aantal KMs is redelijk hoog of het bouwjaar is te oud (carburateur ipv injectie; van een carburateur zie ik de nostalgie niet zo in :D ).

Ik ben dus wat verder gaan kijken, maar zit nu met een aantal motorfietsen in gedachte die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben (of althans: welke voor mij voor- of nadelen zijn). Ik hoop dus advies van jullie om de knoop te kunnen doorhakken. Ik ben op zoek naar een eerste motor waar ik wat langer mee kan doen. Het liefst zou ik niet meer dan € 6.000 uitgeven. Ik houd van de naked/retro stijl. Het mag zelfs wat cruiser of chopper zijn (de Vmax vind ik bijvoorbeeld erg gaaf, maar lijkt mij wat fors voor een beginner; ik heb niet eerder een motorfiets gehad. De Bolt is prachtig, maar te duur). Ik ben niet iemand die graag een voertuig inruilt: als iets goed is, hoef je het niet te veranderen. Ik wil de motor in de zomer, lente (en misschien begin herfst) graag ook voor woon- en werkverkeer gebruiken met relatief kleine stukjes over de autosnelweg; een km of 20. Tijdens een mooi weekend wil ik graag lekker kunnen toeren; soms met m'n vriendin achterop.

Welke fietsen heb ik op het oog:
a. Yamaha XJR1300: relatief hoog brandstofverbruik, zit net boven m'n budget, maar ik denk er lang mee te kunnen doen;
b. Yamaha XSR700: de prijs is het nadeel (een goedkopere occassion kan ik niet vinden), maar wat een plaatje is die motor qua looks en uitstraling;
c. Yamaha XJ6N: ik ben van het uiterlijk niet blown away (zoals bij de XSR700), maar qua prijs is deze weer iets aantrekkelijker;
d. Yamaha FZ8 / Fazer 8: ik ben van het uiterlijk niet blown away (zoals bij de XSR700), maar qua prijs is deze weer iets aantrekkelijker;
e. Yamaha BT1100 / Bulldog: de reviews zijn wat gematigd in hun optimisme wat mij wat terughoudend maakt;
f. Kawasaki Vulcan S: de prijs is het nadeel (een goedkopere occassion kan ik niet vinden), maar wat een plaatje is die motor qua looks en uitstraling;

Hebben jullie tips? Misschien zelfs andere fietsen die ik over het hoofd zie (SV650 vind ik ook mooi en is ook een overweging, Ducati Scrambler en Moto Guzzi V7 idem (maar die vind ik relatief duur)). Wat zouden jullie kiezen? Ondanks dat ik alleen maar Yamaha's heb staan hoeft het niet per se een Yamaha te zijn :D
 
Er zijn veel fijne lichte motoren op de markt op dit ogenblik. Het is natuurlijk typisch dat beginners er niets van moeten weten net omdat ze 'beginnersmotoren' worden genoemd. Maar het is niet omdat die motoren inderdaad beter geschikt zijn voor beginners dat ze niet fijn zijn om mee te rijden. Niet zelden zijn dergelijke motoren zelfs leuker wanneer de maximumsnelheid wat lager is. Al eens aan een motor tussen 300 en 500cc gedacht? Dan kun je nieuw rijden voor je 6000 euro in bepaalde gevallen. Wat dacht je van een KTM Duke 390? Of een Honda CB500?
 
Gaan we weer. Heb je er al een gereden? Nou, rap doen dan. Allemaal als 't even kan. Daarna zelf een beslissing nemen.

is het zo eenvoudig? Wat lekker voelt gewoon doen? Zijn er nog andere zaken om in overweging te nemen?

@Xorbit: ik les op een SV650, waardoor ik niet direct heb gedacht aan < 600 CC. De CB600f Hornet en CB900f vind ik wel bijzonder mooi
 
Gaan we weer. Heb je er al een gereden? Nou, rap doen dan. Allemaal als 't even kan. Daarna zelf een beslissing nemen.

Ben ik het wel mee eens. TS klinkt als een perfectionist en dat is een handicap, geen kwaliteit. Ik heb mezelf perfectionisme (op een aantal vlakken dan :$ ) inmiddels grotendeels afgeleerd. In de tijd die tussen TS zijn eerste topic en deze zit, heb ik al een motor gekocht en weer terug gedaan, en geen spijt van gehad. (Suzuki SV1000)

Gewoon doen is een betere garantie voor succes dan het ultieme willen plannen. En beiden bieden ze geen garantie. Want garantie bestaat niet.
 
In de klasse die je zoekt staat er genoeg in de winkels. Zoek eens een motorzaak op met flink keuze, bij voorkeur met een aantal motoren die jou okee lijken.
Ga er op zitten, maak een praatje, doe een ritje op een paar. Als je een goede zaak hebt gevonden is het geen probleem er meerdere te proberen.
Zoals mijn verkoper al aangaf, zoek er 1 uit die je er mooi uit vind zien en ga er op zitten. Soms valt het dan al af ;-)
En daarna een ritje doen, je hoeft niet te kopen en die mensen begrijpen ook dat je wat moet uitproberen. Heb je een slechte zaak te pakken dan moet je snel weg wezen ;-)

Je kan natuurlijk ook eens wat huren om te oriënteren. Hoeven niet een van jou droom motoren te zijn maar huur eens een lichte motor en een zware motor. Dan weet je meteen het verschil en of dat jou bevalt. Als ik jou selectie zo bekijk gaat het vooral om de uitstraling, laat de rest dan ook gaan en kies een mooie die bij jou budget past. Mijn wensenlijstje paste uiteindelijk ook niet bij wat ik heb gekocht, maar ik ben toch zeer tevreden.
 
Zie dat je hoofdzakelijk naar Yamaha kijkt en dat terwijl in jou prijsklasse tot 6k zoveel leuks in naked te koop is.
Zou gewoon gaan rijden en kijken wat bevalt.
 
Begin nou met internet af te sluiten en koop die 1300, daar ben jij voorlopig niet op uitgekeken.......
 
Òòòh, de XSR700... als ik ooit m'n MT'tje weg doe, dan word die het. In Tech Black met de originele handkappen en van die kekke retro-achtige zadeltasjes. Yum.

Je hebt 'm ook in 900cc uitvoering, trouwens, maar die's wel erg boven je budget. Maar als de motor die je écht wilt daar nét effe boven ligt, dan zou ik het nog steeds doen. Stel, je koopt nu iets goedkoops, over een paar maanden heb je weer centen en dan denk je 'Fuck, had ik nu díe maar gekocht.'

Beter koop je gelijk wat het hart begeert, als je dat een beetje kunt betalen. Al die retro-nakeds van tegenwoordig zijn prachtig. En Yamaha is lekker betrouwbaar, dus je kan bijna niet misgrijpen.
 
Òòòh, de XSR700... als ik ooit m'n MT'tje weg doe, dan word die het. In Tech Black met de originele handkappen en van die kekke retro-achtige zadeltasjes. Yum.

Je hebt 'm ook in 900cc uitvoering, trouwens, maar die's wel erg boven je budget. Maar als de motor die je écht wilt daar nét effe boven ligt, dan zou ik het nog steeds doen. Stel, je koopt nu iets goedkoops, over een paar maanden heb je weer centen en dan denk je 'Fuck, had ik nu díe maar gekocht.'

Beter koop je gelijk wat het hart begeert, als je dat een beetje kunt betalen. Al die retro-nakeds van tegenwoordig zijn prachtig. En Yamaha is lekker betrouwbaar, dus je kan bijna niet misgrijpen.

Niet om het een of ander hoor, maar je noemt kwaliteiten op waar je voornamelijk iets aan hebt wanneer je er er niet op rijdt ... ;)

Ik zie het scenario als volgt: TS heeft centen + TS wil motorrijden
Oplossing = motor kopen en RIJDEN!

Gelukkig mag TS het allemaal zelf beslissen, maar ik meen daar nou net het voornaamste euvel te zien zitten; besluitvaardigheid.

Edit: Yamaha heeft inderdaad een goede reputatie, dus hoe fout zou het kunnen gaan en hoe groot is die kans.
Yamaha is wat mij betreft gewoon uitwisselbaar met andere motormerken. Sowieso, als je een paar duizend uit gaat geven en je vertrouwt je eigen technische inschattingsvermogen niet zo, dan huur je toch Erik van Lent in voor een paar centen?
 
Sowieso, als je een paar duizend uit gaat geven en je vertrouwt je eigen technische inschattingsvermogen niet zo, dan huur je toch Erik van Lent in voor een paar centen?
Heb ik bij de ZRX ook gedaan idd. Paarhonderd euro op die drieënhalfduizend die ik voor de machine heb gegeven kan een hoop ellende besparen. Ding goed bevonden, paar kleine puntjes (die zijn aangepakt door de verkoper) en rijden maar. :t
 
Ik zou gewoon die Yamaha 1300 kopen of - als je nog meer op safe wilt gaan - een Suzuki Bandit 1200/1250. Voor jouw budget van 6.000 euro kan je een hele mooie scoren, google de marktplaatsen maar eens.
Bandits zijn niet spectaculair maar bomvast en laag in onderhoudskosten. Zet er goede banden onder en check de vering en dan sturen ze nog heel aardig ook. Er is van alles (nog) voor te koop, dus je kunt je ook helemaal uitleven aan betaalbare accessoires als je dat wilt. Als "eerste motor" kun je er letterlijk alle kanten mee op.
 
Laatst bewerkt:
is het zo eenvoudig? Wat lekker voelt gewoon doen? Zijn er nog andere zaken om in overweging te nemen?

@Xorbit: ik les op een SV650, waardoor ik niet direct heb gedacht aan < 600 CC. De CB600f Hornet en CB900f vind ik wel bijzonder mooi

Eigenlijk wel, ja. Een snelle google search naar reviews en betrouwbaarheid is natuurlijk altijd wel verstandig.

Wellicht is de BMW R1200R (voorbeeld) ook een leuk model voor je.

edit: ik zag net deze Moto Guzzi ook langskomen: MG Breva 1200
 
Laatst bewerkt:
Niet om het een of ander hoor, maar je noemt kwaliteiten op waar je voornamelijk iets aan hebt wanneer je er er niet op rijdt ... ;)

Tsja, 't oog wil ook wat. :P Ik zeg ook niet dat 'ie d'r eentje moet kiezen die niet lekker rijd, natuurlijk! M'n eigen fietsje heb ik ook meer om de rij-eigenschappen dan de looks. Dat 'ie er zo leuk uitziet is (hééél erg) mooi meegenomen.
 
is het zo eenvoudig? Wat lekker voelt gewoon doen? Zijn er nog andere zaken om in overweging te nemen?

@Xorbit: ik les op een SV650, waardoor ik niet direct heb gedacht aan < 600 CC. De CB600f Hornet en CB900f vind ik wel bijzonder mooi

Bij een motor die je lang wilt houden, voor WW wil gebruiken is de betrouwbaarheid ook wel iets om in overweging te nemen. maar bij alle motoren die jij noemt zal dat niet zo gauw een probleem wezen.

ik zou inderdaad gewoon eens een willekeurige motor-te-koop-website opzoeken en hier je budget, gewenste bouwjaar, km- stand invullen. dan gewoon lekker plaatjes gaan kijken wat je mooi vindt, lijkt het wat dan even verder zoeken. zo kom je er denk ik gauw genoeg achter wat je wil.

en dan gewoon motoren van dat type gaan bekijken/op zitten. zoals al gezegd werd, bij sommige motoren heb je meteen door dat het niets voor je is als je er op zit.
 
Tsja, 't oog wil ook wat. :P Ik zeg ook niet dat 'ie d'r eentje moet kiezen die niet lekker rijd, natuurlijk! M'n eigen fietsje heb ik ook meer om de rij-eigenschappen dan de looks. Dat 'ie er zo leuk uitziet is (hééél erg) mooi meegenomen.

Absoluut ... toen ik mijn huidige fiets kocht zag 'ie er niet uit .. heb ik best wat werk en pegels aan gespendeerd om hem (hééél erg) mooi te maken ... geen spijt van, ik krijg nog regelmatig complimentjes van mensen die volgens eigen zeggen niet eens van motoren (of van BMW's) houden. *D O-)

Kijk, koek: 2016-09-28 20.46.47.jpg en heel andere koek: 2018-04-02 10.26.41.jpg
 
Dank voor de reacties! Ik ga proefrijden. Ik zie ook nog de Honda CB1300 er ook nog aan toe. Thnx allemaal voor jullie input; besluitvaardigheid en perfectionisme zijn idd twee dingetjes
 
Ik heb na ruim 23 jaar actief rijden van alles gehad.
Begonnen op een Honda CB500Four. Daarnaast wat enduro's voor spelerij. Supersport, Allroad, oldtimer en sinds een jaar voor 80km/dag woon-werk een 11kW 125cc.
Achteraf was de CB500Four veel te zwaar (in kg) als beginnersmotor maar op dat moment natuurlijk super gaaf. De enduro's waren super om te leren motorrijden en om te zorgen dat knop "de berm is gevaarlijk" in mijn bovenkamer uitgezet werd.
De supersport was leuk maar dat moet altijd snel. De allroad brengt me in 1 ruk naar Spanje om daar te gaan spelen. En de oldtimer, die ik nog steeds heb, is gewoon leuk om af en toe een rondje mee te rijden. Ik zit te denken eens een chopper aan te schaffen voor de lol.

Maar wat me wonderbaarlijk genoeg de meeste lol geeft is de woon-werk 125cc. Het is gewoon een opgevoerde schakelbrommer. (al kan ik de schakelbrommers uit de buurt er niet mee bijhouden...) Aanschaf en onderhoudskosten zijn bijna 0, mocht ik schade rijden zijn de kosten bijna 0, brandstofverbuik bijna 0, maar het mooiste is dat het sturen super leuk is. Snel optrekken uit bochten om je incapabele sturen te compenseren (wat je veel ziet bij beginners maar ook 'gevorderden') is er niet bij dus de rem zou min mogelijk aanraken en de snelheid er in houden. Dat is pas echt leren sturen!

Nu snap ik dat je eerste motor cool moet zijn en een rondje touren met een passagier niet echt handig is met 7pk. Maar toch raad ik je aan om eens te denken over het opbouwen van rijervaring met de juiste motoren. Jouw eerste motor zal hoogst waarschijnlijk niet de laatste zijn.
En ja, jezelf in de kreukels rijden kan zelfs met een 125cc, het gaat om het gewicht en de handelbaarheid. Ik vind de tip van @Xorbit om eens naar een middenklasser te kijken dan ook een hele goede!

(Of als je de ruimte hebt een nuttige motor voor woon-werk en een voor de looks ;) )
 
Dank voor de reacties! Ik ga proefrijden. Ik zie ook nog de Honda CB1300 er ook nog aan toe. Thnx allemaal voor jullie input; besluitvaardigheid en perfectionisme zijn idd twee dingetjes
Dan zou ik zeker een zrx 1100/1200 r aan je rijtje toevoegen ,van de oudere nakeds de best sturende en een van de vlotste ,met een fijn koppel.
 
En probeer ook eens een TDM 900. Probleemloze zuinige kilometervreter met lekkere zitpositie, mooi motorkarakter, heerlijk stuurgedrag, goede windbescherming, prachtig uiterlijk, prima buddy, en volop te krijgen vanaf 3000,- voor de oudere exemplaren. Voor €6000,- heb je een jong exemplaar met lage kilometerstand en ABS.
TDM900A04-Waddenzee.thumb.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan