Verdere twijfels over eerste motor

En dan nog wat, met dat getwijfel koop je nooit een motor :N ,ga proefrijden! wij kunen je alle advies van de wereld geven ,
maar dat kan in feite voor jou allemaal foute info zijn, er bepaalt er maar 1 wat voor jou uiteindelijk de goeie motor is ,en dat ben jij!
 
Xorbit om eens naar een middenklasser te kijken dan ook een hele goede!

Bedankt. Toch 1 medestander. Ik merk dat er in België en Nederland niet veel interesse is in de lichtere klasse. Je vind dan ook moeilijk Nederlandstalige reviews op YouTube over lichte motoren. Ik weet zeker dat de Topicstarter veel plezier zou hebben aan een bandiet 1200. Maar er bekruipt mij toch het gevoel dat hij een beetje van de fun gaat missen. Met een 1200cc moet je wel heel erg vaak inhouden. Zelfs als ervaren rijder.

Mijn eerste moto was een CB500. Tof ding. Kon ik nog eens een paar versnellingen mee doorhalen. Nu rijd ik Yamaha MT09 tracer en ik wil weer een lichte motor voor er bij omdat ik met die tracer nooit eens kan vlammen zonder mijn rijbewijs op het spel te zetten.

Ik wens de topic starter veel motorplezier. Wat hij ook kiest. Dat is het belangrijkste
 
persoonlijk zou ik zeggen stop met het zoeken naar de perfecte motor (die bestaat niet) en koop wat je hebben wilt. pas als je een motor hebt en regelmatig berijdt krijg je door wat voor jouw belangrijk is. het kan zijn dat het toevallig de eerste is die je koopt maar die kans is klein.
en alleen maar modellen noemen waar je oog op is gevallen helpt mensen niet met je meedenken. dan kan je beter opnoemen wat je belangrijk vind om te hebben en wat je absoluut dingen vind die niet op je keuze zouden moeten zitten.
vergeet niet dat voor populaire motoren allerlei accessoires te koop zijn die tekortkomingen kunnen verhelpen. vind je een fijne motor waar je niet lekker op zit dan is er vast wel een ander / beter zadel te koop of kan iemand het aanpassen. bevalt de windbescherming je niet er is vast wel een andere / betere ruit te koop. zie je alleen je armen in je spiegels dan ben je vast niet de enige en heeft er iemand spiegelverbreders bedacht of een mogelijkheid om ze op een andere plek te monteren.
en als laatste neem de tijd. haast is een slechte raadgeven maar te veel twijfel ook. dus richt je op wat jij denk dat voor jouw de beste keuze is en ga daar actief naar op jacht. en als je ziet wat jij denk dat je hebben wilt voor een schappelijke prijs hap toe (eventueel met kopersbegeleiding of een technische keuring om twijfels weg te nemen).
en zo te horen praat je niet over bedragen die je afdoet als zakgeld en dan is een technische keuring vooraf helemaal geen slecht idee. dat kan vaak bij de lokale dealer / monteur maar ook ter plekke door bijvoorbeeld bij Erik van Lent motorkeuringen. en ja het kost wat maar je weet in ieder geval redelijk zeker dat je geen kat in de zak koopt en welke reparaties er aan zitten te komen.
 
Zoek niet alleen op uiterlijk, het karakter van het blok speelt ook mee.

En uh, ga op 1 of 2 motoren rijden, koop de gene die je het meeste trekt en over een jaar of 2 a 3 ruil je hem weer in op een ander. Ik keek nog steeds naar andere motoren toen ik de krabbel voor mijn MT al gezet had. Sterker nog, ik ben nog steeds zoekende 😬
 
Al heb is geen yamaha's - ik ben altijd wel een groot fan geweest van de Fazers. Ik berust me op ervaring van vrienden en collegas: Goede rij eigenschappen, topkuip dus uit de wind, zuinig, laat zich goed besturen door beginner maar je kan er zeer sportief mee rijden. Leuk voor een dagtocht maar ook prima om mee op vakantie te gaan. Bij de fazer zit je vrij rechtop wat ook wel handig is. Dan houd je het langer vol dan als je heel de pas op je polsen zou moeten steunen bij een sportfiets. -

Maar eigenlijk moet je gewoon nemen wat je mooi vind, proefrit maken en als dat ook een goed gevoel geeft niet meer verder kijken. De kans dat je na een jaar iets anders wil is aanwezig maar dan ben je al wel lekker aan het rijden. Ik ben op een zx12r begonnen. 80% emotie. Anderhalf jaar later bleek dat ik en de motor niet bij elkaar pasten. Jammer maar helaas. Verkocht en een motor uitgezocht die beter bij me past. Van sport naar allroad. Het kan zo verkeren. Inmiddels ook als weer van de allroad naar tour dus ja...

Kopen waar je hart ligt.. wisselen kan altijd
 
Ik heb geen twijfels over mijn eerste motor: het frame heb ik in stukjes geslepen en afgevoerd, het motorblok naar een sloper gebracht.'(
 
Terug
Bovenaan Onderaan