Verdomme, m'n koppakking is lek

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
De laatste tijd last gehad van een motor die warm loopt. Vandaag de oorzaak gevonden: De koppakking van cilinder #4 is lek :( :( :( en blaast verbrandingsgassen het koelsysteem in. Dit wordt weer een weekendje sleutelen. Blij dat Safe er in een van de filialen eentje op voorraad had, nu kan ik hem zaterdag ophalen en meteen monteren. Doe ik ook maar meteen de nieuwe nokkenassen monteren die al klaar liggen en eigenlijk voor de volgende winter gepland waren. :P
 
welke cilinder is cil 4?
zeker een die naar voren wijst...?

Inderdaad niet leuk nieuws :( helemaal niet als je over enkele weken op vakantie gaat met de motor.
edit. kan daarna niet meer mis zijn he, eenmaal een nieuwe pakking en nokkenassen en alles is weer 100% goed!
 
welke cilinder is cil 4?
zeker een die naar voren wijst...?

Yep, rechtsvoor.

Inderdaad niet leuk nieuws :( helemaal niet als je over enkele weken op vakantie gaat met de motor.
edit. kan daarna niet meer mis zijn he, eenmaal een nieuwe pakking en nokkenassen en alles is weer 100% goed!

Ja, komen jou nokkenassen nog sneller erin dan verwacht
 
Laatst bewerkt:
Niet balen eigenlijk..
Doe je het in 1 keer goed,
een geluk bij een ongeluk.
Denk je eraan om het koelsysteem te ontluchten tijdens bijvullen?
Vies glibberig goedje dat koelwater, en krijg het niet in je oog.
 
Oom van mijn vriendin had 2 weken gelden pcies hetzelfde:

hij heeft een super magna en had ook last dat z'n motor erg warm liep en koelvloeistof lekte..

nu bleek daar ook van dat de koppaking stuk was.. errug duur grapje
 
Oom van mijn vriendin had 2 weken gelden pcies hetzelfde:

hij heeft een super magna en had ook last dat z'n motor erg warm liep en koelvloeistof lekte..

nu bleek daar ook van dat de koppaking stuk was.. errug duur grapje

Duur grapje valt wel mee, Een koppakking a 37 euro, een carterpakking a 25 euro en wat o-ringetjes en ander klein grut voor ca 5 euro. Maar natuurlijk ook een weekend aan vrije tijd kwijt. Vandaag alles gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd. Morgen gaat het monteren beginnen. Toch wel fijn als je het zelf kunt/durft mbv het WPHB. Als je het moet LATEN doen, ja dan wordt het een duurder grapje natuurlijk.
O, ja en eindelijk maar een momentsleutel aangeschaft a 87 euro (in de aanbieding van 120)Lijkt me wel zo prettig als ik de kopbouten aantrek.
 
Duur grapje valt wel mee, Een koppakking a 37 euro, een carterpakking a 25 euro en wat o-ringetjes en ander klein grut voor ca 5 euro. Maar natuurlijk ook een weekend aan vrije tijd kwijt. Vandaag alles gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd. Morgen gaat het monteren beginnen. Toch wel fijn als je het zelf kunt/durft mbv het WPHB. Als je het moet LATEN doen, ja dan wordt het een duurder grapje natuurlijk.
O, ja en eindelijk maar een momentsleutel aangeschaft a 87 euro (in de aanbieding van 120)Lijkt me wel zo prettig als ik de kopbouten aantrek.
valt opzich mee, maar carterpakking? bedoel je niet voetpakking? of ben ik nou :?
maar is je nokkenas erg af dan? hoeveel heb je voor die andere (nieuwe) betaald?
 
valt opzich mee, maar carterpakking? bedoel je niet voetpakking? of ben ik nou :?
maar is je nokkenas erg af dan? hoeveel heb je voor die andere (nieuwe) betaald?

met carterpakking bedoel ik de koppelingsdekselpakking. Ik heb van Mark een bijna compleet blok gekocht welke nog 4 goede nokkenassen en nokvolgers had. daarom was ik goedkoop uit. Ik kan nog meer onderdelen van dit blok gebruiken voor diverse klussen. Nokkenasen kosten nieuw overigens gemiddeld 150-200 euro. Bij een revisiebedrijf laten herstelen is vaak goedkoper. Denk er dan wel an om ook meteen de nokvolgers te laten doen
 
met carterpakking bedoel ik de koppelingsdekselpakking. Ik heb van Mark een bijna compleet blok gekocht welke nog 4 goede nokkenassen en nokvolgers had. daarom was ik goedkoop uit. Ik kan nog meer onderdelen van dit blok gebruiken voor diverse klussen. Nokkenasen kosten nieuw overigens gemiddeld 150-200 euro. Bij een revisiebedrijf laten herstelen is vaak goedkoper. Denk er dan wel an om ook meteen de nokvolgers te laten doen
je precies, dan valt het idd mee. 150-200euro voor een nokkenas is wel heel erg au au au voor je portemonee.
 
je precies, dan valt het idd mee. 150-200euro voor een nokkenas is wel heel erg au au au voor je portemonee.

Ja de oude nokenassen en nokvolgers die uit mijn blok komen laat ik binnenkort reviseren. Heb ik mooi weer een reserve-setje. Wat het gaat kosten heb ik nog geen idee van.zogauw het bekend is zal ik het laten weten. :)
 
Hoi,

Ik hoor je het hier hebben over een momentsleutel.
Ik heb er ook aan lopen denken zo'n ding aan te schaffen,maar wist niet dat ze zó prijzig waren...

Waar precies zijn ze op dit moment in de aanbieding, want dan ga ik me er ook maar eentje scoren...

groeten!
 
Hoi,

Ik hoor je het hier hebben over een momentsleutel.
Ik heb er ook aan lopen denken zo'n ding aan te schaffen,maar wist niet dat ze zó prijzig waren...

Waar precies zijn ze op dit moment in de aanbieding, want dan ga ik me er ook maar eentje scoren...

groeten!

ik heb in helmond rondgekeken, daar hadden ze er bij automaterialen "Het Zuiden" er eentje van Gedore voor E 129 ex BTW, maar ik kon hem krijgen voor 139 inc BTW.
Uiteindelijk heb ik er een gekocht bij "DE Helmondse IJzerhandel" voor 87 Euro, het merk weet ik niet meer, ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. We hebben hem vergeleken met eentje van HAZET (DUUUUUUUUUUUR, v.a. zo'n 300 pleuro's)en hij was net zo nauwkeurig.
Ik heb er een paar jaar geleden ook wel eentje bekeken van FERM bij de bouwmarkt, maar het bereik van deze was niet voor motorgebruik geschikt.Deze begon geloof ik pas bij 20Nm. De prijs weet ik niet meer, maar het merk kennende zal het niet veel zijn geweest :)
 
s goed! :} maak je nog pics van de operatie?

Ik heb er alleen een paar gemaakt van de kop zonder kleppendeksel en van de rotor om goed gedocumenteerd te hebben hoe de nokkenassen origineel stonden. (Gewoon voor de zekerheid). Ik had de digi van het werk geleend, in het weekend is dat nooit een probleem.
De motor rijdt inmiddels al weer rond. Ik zal nog een paar foto's plaatsen van de beschadigde nokkenassen en nokvolgers (vooral de laatste waren erg slecht)
 
das nice als je dat zelf allemaal kan doen :}

Niet zozeer Kunnen als wel Durven en goed gereedschap aanschaffen. Ik heb het mijne in de loop van enkele jaren aangeschaft en kan nu inmiddels zeggen dat m'n set redelijk uitgebreid is. Ook heb ik het geluk bij een electrische rolstoel"producent" te werken in het magazijn waar ik m'n pauzes in de machinerie mag werken (lassen, draaien, frezen e.d.) en specialistisch gereedschap wat ik zelf niet heb kan ik er lenen (en ook boutjes en moertjes "lenen" :+ )

Verder doe ik dingen die ik nog nooit heb uitgevoerd (zoals een koppakking vervangen) op m'n doooooie gemak en lees alles eerst 2x door in het WPHB en dat houd ik er tijdens het werken onder handbereik en lees het nog regelmatig na. Liever 3 uur lager bezig, dan helemaal opnieuw beginnen omdat ik halverwege iets fout heb gedaan of heb vergeten |( .
 
Ik heb er alleen een paar gemaakt van de kop zonder kleppendeksel en van de rotor om goed gedocumenteerd te hebben hoe de nokkenassen origineel stonden. (Gewoon voor de zekerheid). Ik had de digi van het werk geleend, in het weekend is dat nooit een probleem.
De motor rijdt inmiddels al weer rond. Ik zal nog een paar foto's plaatsen van de beschadigde nokkenassen en nokvolgers (vooral de laatste waren erg slecht)
Ben benieuwd naar de foto's ervan :)
Maar hoefde je kop niet gevlakt te worden?
 
Ben benieuwd naar de foto's ervan :)
Maar hoefde je kop niet gevlakt te worden?

Ik ben vergeten de onderdelen mee naar het werk te nemen om te fotograferen en volgende week vertrekken we naar schotland voor een week, Dus misschien daarna. Hier heb je alvast en piccie van een deel van de kop. Je kan de loopsporen mooi zien op de rechter nok:
full


Nee, de kop hoefde niet gevlakt. Ik heb hem gecontroleerd met een rei en voelermaten en ik kon er nergens eentje tussenkrijgen van .010mm.
 
Ik ben vergeten de onderdelen mee naar het werk te nemen om te fotograferen en volgende week vertrekken we naar schotland voor een week, Dus misschien daarna. Hier heb je alvast en piccie van een deel van de kop. Je kan de loopsporen mooi zien op de rechter nok:
zit er inderdaad een beetje versleten uit ;(
 
En draai die bouten op de tandwielen goed aan en doe er een beetje loc tite op...

(Bij was er een losgekomen nadat ik de koppaking had vervangen.. gelukkig viel de schade mee.. "slechts" de ketting was naar zijn kl*te..... )

enige k*twerkje was het eruit krijgen van die kettingspanner....
 
En draai die bouten op de tandwielen goed aan en doe er een beetje loc tite op...

(Bij was er een losgekomen nadat ik de koppaking had vervangen.. gelukkig viel de schade mee.. "slechts" de ketting was naar zijn kl*te..... )

enige k*twerkje was het eruit krijgen van die kettingspanner....

Heb ik ook gedaan, stond ook in het werkplaatshandboek. Inclusief aanhaalmoment, maar daar krijg je dus van z'n lang zal z'n leven geen momentsleutel op, in dat hoekje. Ik heb gewoon de ringsleutel genomen en GOED VAST gedraaid mbv locktite strong.

Vandaag heeft ie de vuurdoop gehad, 100 mijl probleemloos gereden. Morgen vertrekken we YIPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan