Verdwijning van de 250cc

SwiffMeister

MF'er
9 nov 2007
174
1
Brabant
Ik hoor de laatste tijd geruchten dat de 250cc gaat verdwijnen als klasse in de internationale GP.
Ik kan echter nergens op internet echt vinden hoe het nou precies zit en wat de beweegredenen daarvoor zijn.

Zelf verwacht ik iets in de trand van "2takten stinken..."
Kunnen jullie mij inlichten over de stand van zaken en hoe en wat?
Of een duidelijke website met nieuws over dit item, want ik weet niet waar ik ergens moet zoeken.
 
New 600cc 4-stroke class to replace 250cc from 2011 | MotoGP™

In 2011 wordt de 250cc klasse vervangen door een 600cc klasse. Ik weet niet precies waarom, maar dacht dat het te maken had met fabrikanten die liever een 600cc viertakt produceren dan een 250cc tweetakt. Met name Honda zou zich hiervoor sterk gemaakt hebben. Anderen, zoals Aprilia, zijn er minder blij mee.

Ik kan er flink naast zitten hoor, maar dacht dat het zoiets was.
 
Jammer -O- eerst de 50cc weg. Dat is nog even de 80cc geweest.
De 350cc is ook al weg -O- de 500cc ging naar de 999cc en in nu 800cc :/
het blijft veranderen |(
 
250 cc gaat verdwijnen en er komt een 600 klasse. Dit op aandringen van Honda. Aangezien Aprillia en KTM er niet blij mee zijn stopt KTM er mee en is nog onbekend wat aprillia gaat doen. Er was op een gegeven moment zelfs sprake van dat er 1 soort motor geleverd zou worden door Honda en dat chasis design vrij gelaten zou worden.
 
het zou idd triest zijn als de gp's op deze manier 'leegbloeden'. Wat dat betreft waren het gouden tijden met de 50 cc, 350 cc en zijspanklassen erbij die ook nog eens spannend waren. Een nieuwe 600 cc klasse kan best wat leuks worden, alleen ontstaat er een erg groot gat tussen de 125 en 600 cc. We moeten oppassen dat de MotoGP's niet teveel een tv-sport worden, waarbij het minder interessant wordt om als toeschouwer naar de races te gaan. Dat heeft ook te maken natuurlijk dat er weinig Nederlanders internationaal meedoen. Wat dat betreft zou het mooi zijn als ze de Red Bull Rookies Cup (die 125 cc KTM's ook op Assen te zien waren) net als de A1GP omvormen tot een klasse waarin landenteams tegen elkaar racen. Als dat aanslaat zou je ook een 250 cc Cup van landenteams kunnen opzetten die het bekijken waard is en als springplank naar de 600 cc kan dienen
 
Ik vind de 250cc momenteel spannender als ooit te voren. Jarenlang was het bijzonder saai, maar de laatste jaren neemt het weer lekker toe aan spanning. Ik zie de 250cc een beetje als tussenstap tussen de jonge pubers die langzaam het GP-wereldje inrollen (125) en later met het serieuze werk gaan beginnen (GP).

Niemand mag elkaar in deze klasse lijkt het wel, men laat zich lekker opnaaien en woedend maken en er kan voor deze jonge jongens nog even lekker gereld worden tot dit in de GP gestopt moet worden. Misano was daar een schoolvoorbeeld van, en dat was puur genieten.

Betwijfel of de 600cc klasse net zoiets wordt.
 
250 cc gaat verdwijnen en er komt een 600 klasse. Dit op aandringen van Honda. Aangezien Aprillia en KTM er niet blij mee zijn stopt KTM er mee en is nog onbekend wat aprillia gaat doen. Er was op een gegeven moment zelfs sprake van dat er 1 soort motor geleverd zou worden door Honda en dat chasis design vrij gelaten zou worden.

Er is nog helemaal niets zeker idd. Er zijn alleen speculatie's. Honda wil de oppermacht hebben, Aprilia zal dat nooit zomaar accepteren en Dorna natuurlijk ook niet.
 
Eeuwig sonde dat de 50cc verdwenen is. Ik heb die tijd nooit meegemaakt, maar de 50cc classic demoraces vindt ik zelf fantastisch! Maar dat terzijde.

Wat ik vooral jammer vindt is dat de 2takt nu echt helemaal kapot gaat dadelijk. De 125 zal waarschijnlijk nog 2 takt blijven, maar voor hoelang?
Ik zie het goed gebeuren dat als de 250 straks 600 wordt de 125 binnen een jaar of wat later wordt verandert in 350 of 400cc 4takten.

Sowieso de omschakeling naar 4takt only vindt ik jammer. Onder het mom van milieu is het naar mijn weten allemaal verandert, maar als je gaat kijken naar de uitstoot van een heel motorraceteam (inclusief vrachtwagens en vliegtuigen om de boel te vervoeren) dan is die motor die een paar uurtjes per week rijdt wel je minste zorg...

Doet toch een beetje pijn voor een 2taktfan als ik, als je er aan denkt dat de 2takt straks dood is '(
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ook laats heb gehoord is dat er een 350cc 600cc en 800cc klasse zal komen. Die laatste is er natuurlijk al.
 
250cc gaat inderdaad weg :N :N :N
Zelf vindt ik 250cc zeker zo mooi of vaak nog mooier dan de MotoGP klasse.
Ook voor de 125cc rijders is het jammer.
Want de 250cc klasse was de stap naar de MotoGP klasse.
Met als gevolg dat rijders die van de 125cc naar de MotoGP gaan het erg zwaar zullen krijgen.
 
Als ze maar met hun handen van de 125cc afblijven

Geruchten gaan dat dat een 350cc of 400cc klasse zal worden. (Als 400cc rijder zou ik het leuk vinden als ze, weer, gaan racen met 400tjes, maar zou het wel jammer vinden van die kleine jank-masjientjes.)
 
Zoals altijd: aan alles komt een eind. Zo ook aan de tweetakt klasse. Toch wel jammer want de 125 cc is altijd qua strijd het leukst.

Immers is de 990 cc ook verdwenen wat ook jammer is en was het ook niet Honda die met een wijziging voorop aan tafel met de heren van Dorna zaten??? Niet dat ik nu de 800's saai vind, integendeel, het is het neusje van de zalm met nog steeds ieder weekend bokkende machines.
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn lijkt het me wel mooi. :X :9~
Rekenmaar dat die toeren gaan maken hoor, echt mooi !
Aleen jammer dat het dan nog onbetaalbaarder word. :Y -O-
 
Om eerlijk te zijn lijkt het me wel mooi. :X :9~
Rekenmaar dat die toeren gaan maken hoor, echt mooi !
Aleen jammer dat het dan nog onbetaalbaarder word. :Y -O-

Hedendaags moeten de teams flink hun best doen met sponsoren. De sponsoren willen ook waar voor hun ingezette geld. Nietemmin kost het allemaal bergen met centen. Ik hoop dat het spectakel niet hoeft in te boeten.
 
Leuk al die veranderingen maar het gevolg is wel dat ze tot nu toe 15 rijders hebben ingeschreven voor volgend jaar Omdat de klasse toch weggaat is er nog maar weinig animo voor en ontwikkeling zit er natuurlijk ook niet meer in :N :N . Straks net zo'n groot startveld als de Motogp dus '( '(
 
De eigenlijke reden dat de 250 cc 2 takt weg gaat en met de tijd dus ook de 125 2 takt wel zal verdwijnen is het milieu, niets meer en niets minder.

De grote merken en vooral honda maar ook yamaha kunnen het niet meer maken vinden ze om zeer milieuvervuilende motorblokken te produceren. de 2 takt heeft veel meer schadelijke uitstoot en omdat alle merken hun naam hoog houden (daarom laten ze zich juist zo graag zien in die sport) willen ze de milieuvriendelijkere 4 takt introduceren.

Ze hebben ergens gelijk want als je naar het standpunt kijkt van dat ze allemaal zuinigere en schonere straatfietsen en auto's maken en hier mee adverteren kun je moeilijk ook een 2 takt blijven sponsoren.

Tis wel zonde maar reken maar dat de nieuwe klasse een hoop nieuwe en leuke uitprobeersels zal krijgen

we zien het wel mzzls van de freggel
 
Zie ook de formule 1 waar een team als Honda zogenaamd met wereldsponsoring rijdt. Volgens mij kopen die als tegemoetkoming een stuk(je) regenwoud terug elk seizoen. En er is nu discussie over het KERS systeem waarbij de opgewekte energie in de auto wordt opgeslagen en weer wordt hergebruikt om brandstof uit te sparen en tegelijkertijd de prestaties te verhogen. Technische hoogstandjes dus, die we mettertijd ook wel in de Motogp e.d. kunnen verwachten.

Stond een heel stuk in de laatste RTLGP over dat KERS systeem .... best interessant. Maar de sport wordt er zo vrees ik niet echt goedkoper op :N :N
 
Niet alleen in de Gp wereld zal dan de 2 titters verdwijnen, maar dan ook op Nationaal gebied. Daarmee zal dus het runnen van een ONK team nog duurder gaan worden.
De 250cc is in NL al opgeheven, erg jammer
 
Het is een hele grote bron van inkomsten voor Aprilia. Aprilia heerst (de afgelopen 12 jaar) meer in het hele veld dan Honda ooit heeft durven dromen (125cc 250cc).

Helaas heeft Honda alles al uitgewerkt en werkelijk alles al geregeld als Dorna inderdaad de stap gaat zetten. Honda wil overheersen en oppermachtig zijn. De machines voor een eventuele 350cc of 600cc klasse zijn al uitgedacht en ontworpen en staan zelfs al klaar. Aprilia moet nog met een plan komen. Dat is dus niet eerlijk.

Honda wil het liefst een Honda-only klasse, dat zal niet gebeuren. Aprilia vecht terug.

Daarbij is de 125cc en de 250cc een leerschool voor talenten. Hiermee pakken ze de toekomst van de talenten af. Dit lijkt me niets voor Dorna.

Gelukkig is Rossi een van de adviseurs, die behoorlijk veel impact heeft op Dorna. Hij is het er namelijk absoluut niet mee eens wat Honda wil bereiken. Het is 50/50 wat er gaat gebeuren.

In Januari horen we meer :)
 
Laatst bewerkt:
Laat ze volgend jaar maar met een mix rijden van 250cc twee takt en 600cc viertakt :)
Dan heb je gelijk weer een groter startveld en heb je een overgangs jaar.
Eigenlijk net als bij de overgang van de 500cc naar 999cc.

De 125cc mag van mij best viertakt worden, met net als vroeger 2, 3, 4, en zelfs vijfcyclinder motoren.
Dat klonk ook nog eens geweldig :} :Y
En maak er een klasse van 400cc tussen.
De 800cc weer terug naar 999cc en de tracktion control eraf. ;)
 
De eigenlijke reden dat de 250 cc 2 takt weg gaat en met de tijd dus ook de 125 2 takt wel zal verdwijnen is het milieu, niets meer en niets minder.

Dat is al lang niet meer het geval :W
De enige reden is dat dat KUT Honda dat zo graag wil.....
 
Laatst bewerkt:
Dat is al lang niet meer het geval :W
De enige reden is dat dat KUT Honda dat zo graag wil.....

Milieu is toch wel de drijvende kracht erachter: 2takt is al niet al te zuinig, ook niet erg geluidsvriendelijk, maar omdat ze met carburateurs werken is het al helemaal niet zuinig. Het feit dat Honda alle plannen al klaar heeft liggen is omdat ze ver vooruit gekeken hebben en het aan hebben zien komen. Zij hebben nu gewoon de beste kaarten voor als de 4takt het GP veld over gaat nemen.
 
Ik vraag me af hoe erg die 3 uurtjes racen per week zijn voor het milieu als je naar het totale circus kijkt. Ik weet niet hoeveel vrachtwagens, vliegtuigen, boten en personenwagens elk team elke gp mee neemt, maar volgens mij zitten er zoveel voertuigen in een team dat die 3 uurtjes racen op een 2takt ipv een 4takt niet heel veel uit maakt.

Heel dat milieu geneuzel vindt ik persoonlijk echt onzin als het om dit soort sporten gaat...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan