Verdwijnt de lucht in het remsysteem vanzelf???

Slow

MF veteraan
23 jul 2004
2.276
0
Gouda
Ik heb de forwardcontrols van mijn HD twincam laten verplaatsen voor meer comfort.
Ben daarvoor naar een officiele HD dealer gegaan maar een andere als waar ik gewoonlijk kom. Setje van Arlen Ness aangesmeerd gekregen terwijl HD hutten tegenwoordig ook een soortgelijk setje kan leveren maar dan voor 100euro minder...

Enfin, mijn rempedaal moet ik nu veel verder intrappen om te remmen als voorheen. De dealer zei mij dat er wellicht nog ergens lucht inzit maar dat hij het er niet uitkrijgt. De lucht zal uiteindelijk vanzelf in het reservoirtje terecht komen en dan zal de rem ook weer minder ver ingetrapt hoeven te worden. Ik moet alleen even een aantal kilometers wachten voor dat het geheel weer als vanouds is.

Prima, ik opweg... Ik moet geen noodstop hoeven want dan ga ik over de kop denk ik. Alleen de voorrem kan ik gebruiken want achter is het na een aantal kilometers nog steeds sh*t. Als ik alleen achter rem dan moet ik in Zoetermeer beginnen met remmen als ik in Gouda stil wil staan.

Dus... klopt het dat de lucht vanzelf in het reservoir terecht komt en mijn HD dan eindelijk weer goed remt of ben ik met een dure kluit het riet ingestuurd?

S
 
Wat denk je zelf?? |(

Je mag toch van een dealer verwachten dat als hij aan je remmen werkt dat eea het na afloop weer fatsoenlijk doet. Dit is prutswerk. Al zouden de leidingen zodanig liggen dat ze zelfontluchtend zijn dan lever je een motor nog niet zo af. Een beetje zelfrespecterende dealer zou zich schamen om zo'n werk af te leveren.

Ik hoop dat je je signature een beetje eer hebt aangedaan. Stel de dealer eens voor dat hij de rekening betaald krijgt als het laatste luchtbelletje verdwenen is, dan zou het me niets verbazen als het ineens niet meer zo moeilijk was.
 
Laatst bewerkt:
Nee,

Een hydraulisch remsysteem is een geheel gesloten systeem; anders kun je geen remdruk opbouwen. Aan gezien lucht lichter is, zou je verwachten dat het van zelf naar je pod terug "vloeit", dit gebeurt echter maar sporadisch. De remvloeistof komt òòk niet terug in de pod. Een ventiel in je remhendelcilinder doet dit voorkomen. Wat je i.d.d. het beste kunt doen is er een aantal km's mee rijden en veel je achterrem gebruiken. De lucht die in je remleiding zit wordt dan naar voren (in de leiding natuurlijk) gepushed, waardoor hij uit eindelijk in je remcilinder terecht komt. Daar zit een ontluchtingsboutje. Kwestie van losdraaien, een paar keer rem intrappen (vloeistof komt dan uit het ontluchtingsgat, let op dat de vloeistof niet op je (gelakte)velgen en op je schijf komt!!!), boutje weer aandraaien en eventueel remvloeistof bijvullen tot tussen de strepen. Comprenez-vous?

B.T.W. raar de zij dat niet even voor je hebben gedaan. Part of the deal, lijkt me! :? Succes
 
Bedankt boys!

Ik weet weer wat me te doen staat... Ik ga er zwaar werk van maken.

Overgens, Er ontbrak ook een borgveertje aan het rempedaal
waardoor deze dus gewoon een los zat.

nieuwe slogan: Never change a winning team! Ik ga dus gewoon weer naar OIT in Breda.

S
 
Bedankt boys!

Ik weet weer wat me te doen staat... Ik ga er zwaar werk van maken.

Overgens, Er ontbrak ook een borgveertje aan het rempedaal
waardoor deze dus gewoon een los zat.

nieuwe slogan: Never change a winning team! Ik ga dus gewoon weer naar OIT in Breda.

S

Juist met de remmen moet je geen prutswerk afleveren. Ik vind dit ongehoord.
Afhandelen met deze firma en nooit meer terugkomen dunkt me!
 
Nee,

Een hydraulisch remsysteem is een geheel gesloten systeem; anders kun je geen remdruk opbouwen. Aan gezien lucht lichter is, zou je verwachten dat het van zelf naar je pod terug "vloeit", dit gebeurt echter maar sporadisch. De remvloeistof komt òòk niet terug in de pod. Een ventiel in je remhendelcilinder doet dit voorkomen. Wat je i.d.d. het beste kunt doen is er een aantal km's mee rijden en veel je achterrem gebruiken. De lucht die in je remleiding zit wordt dan naar voren (in de leiding natuurlijk) gepushed, waardoor hij uit eindelijk in je remcilinder terecht komt. Daar zit een ontluchtingsboutje. Kwestie van losdraaien, een paar keer rem intrappen (vloeistof komt dan uit het ontluchtingsgat, let op dat de vloeistof niet op je (gelakte)velgen en op je schijf komt!!!), boutje weer aandraaien en eventueel remvloeistof bijvullen tot tussen de strepen. Comprenez-vous?

B.T.W. raar de zij dat niet even voor je hebben gedaan. Part of the deal, lijkt me! :? Succes
Ik ben het niet helemaal met je eens. Op het moment dat je de rem niet bekrachtigd kan de remvloeistof en dus ook de lucht terug in het reservoir.
Het gaatje van het reservoir wordt pas afgesloten op het moment dat je de remhendel (of pedaal) een klein beetje bediend. De plunjer schuift dan voorbij het gaatje.
Ik vind het wel belachelijk dat een motorzaak een motor mee terug geeft met lucht in de leiding. Wat een prutsers |(
 
[licht off-topic mode]

Een paar jaar terug had m'n dealer soortgelijk prutswerk verricht aan de remmen van m'n koekblik. Hij was o.a. ook de borgpennetjes vergeten terug te plaatsen, waardoor de stiften waarin de remblokken hingen alweer spontaan naar buiten kwamen :( |( . Ik heb toen de importeur ingelicht over dit afgeleverde werk. Nou, die waren not amused en gaven de dealer de opdracht m'n auto per ambulance op te halen, te voorzien van benodigd nieuw spul en dit zou gecontroleerd worden door een techneut van de importeur zelf en in mijn bijzijn.

[/licht off-topic mode]

Op een of andere manier was ik ineens niet meer zo polulair bij die dealer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan