Verf spuiten op Chroom?

addijos

MF veteraan
24 jun 2006
4.695
9
Hengelo o
Mijn vraag is het volgende:
Ik heb een verchroomde tank van een motor,die moet worden voorzien van een grijs bovengedeelte met een bies.
Heeft iemand ervaring met het spuiten met een spuitbus?en wat is de beste manier van voorbewerking etc.,zodat niet na enkele tankbeurten de verf eraf gaat of oplost,of snel bekrast.
 
Dat gaat lastig worden met een spuitbus.

Er zijn wel 2k spuitbussen. En dan zal er toch iets van voorbehandeling moeten plaatsvinden.

Of je doet het op de gok met Hammerite.
 
Dat gaat lastig worden met een spuitbus.

Er zijn wel 2k spuitbussen. En dan zal er toch iets van voorbehandeling moeten plaatsvinden.

Of je doet het op de gok met Hammerite.
dat wil ik graag weten,of moet je naar een spuiter met twee componenten?,dan zal toch ook een voorbehandeling nodig zijn,dus schuren en primer etc.maar ik wil het eigenlijk zelf proberen ook vanwege de kosten etc.
 
dat wil ik graag weten,of moet je naar een spuiter met twee componenten?,dan zal toch ook een voorbehandeling nodig zijn,dus schuren en primer etc.maar ik wil het eigenlijk zelf proberen ook vanwege de kosten etc.
Je wilt twee dingen die van belang zijn:

benzine bestendig

op chroom

Een spuiterij zal -denk ik- de tank volledig kaal laten stralen, en dan van 0 beginnen.

Ik trouwens wel eens Hammerite lang op verchroomde einddempers zien zitten. Maar ik weet niet hoe de benzinebestendigheid daarvan is. Het is wel duurzaam, dikke taaie laag. En duurt lang voordat het uitgehard is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wilt twee dingen die van belang zijn:

benzine bestendig

op chroom

Een spuiterij zal -denk ik- de tank volledig kaal laten stralen, en dan van 0 beginnen.

Ik trouwens wel eens Hammerite lang op verchroomde einddempers zien zitten. Maar ik weet niet hoe de benzinebestendigheid daarvan is. Het is wel duurzaam, dikke taaie laag. En duurt lang voordat het uitgehard is.
Er worden veel tanken in India gemaakt,soms zijn ze kwalitatief goed soms slecht.
Veel van die tanken worden verchroomd,zodat je de kwaliteit kunt zien,terwijl ze daarna gespoten moeten worden,
Engelsen zeggen dat je beter een kale tank kunt kopen,maar dan zou deze dus na het spuiten verchroomd moeten worden,en ik denk dat dat niet lochisch is.
Ik vraag me dus ook af hoe dat in de jaren 50-60 gedaan is.
 
Toch heeft Martell gelijk. Verf heeft een ruw laagje nodig voor de hechting. Chroom is nu eenmaal erg glad.

Ik had ooit een Puch brommer. De tank was verchroomd, daarna was er (af fabriek) deels spuitverf over aangebracht. Maar als je de verf weghaalde, zag je dat daaronder het chroom niet was gepolijst. Dat ruwe laagje chroom gaf kennelijk het benodigde "houvast" voor de primer en de spuitlak.
Jouw probleem is dat je chroom nu eenmaal niet even licht kunt opschuren, daar is het te hard voor. Ik heb wel eens een primer voor gladde (kunststof)oppervlakken gebruikt, daar zat een soort lijm in verwerkt die de hechting verzorgde. Maar of dat spul nog te koop is en of het weer/benzinebestendig is?
 
Er worden veel tanken in India gemaakt,soms zijn ze kwalitatief goed soms slecht.
Veel van die tanken worden verchroomd,zodat je de kwaliteit kunt zien,terwijl ze daarna gespoten moeten worden,
Engelsen zeggen dat je beter een kale tank kunt kopen,maar dan zou deze dus na het spuiten verchroomd moeten worden,en ik denk dat dat niet lochisch is.
Ik vraag me dus ook af hoe dat in de jaren 50-60 gedaan is.

Vroegah hadden ze nog verf met lekker veel lood erin, naar mijn weten was dat veel beter.

Of zoals de hippie's het noemen : Duurzaam.

Terwijl diezelfde hippie's lood en alles dat werkt verboden hebben.

Nee, nu moet je om de 10jaar een tank spuiten omdat de verf van zulke slechte kwaliteit is. Maar gelukkig is het wel allemaal een stuk 'duurzamerderder'
 
Niet te moeilijk doen, hou het simpel en goedkoop..

Gewoon met plakplastic of wrapfolie de biezen maken.
Blijft prima zitten op ontvette (chromen) ondergrond en is ook nog enigszins krasbestendig.

Kan ook makkelijk en goedkoop vervangen worden,immers de bovenkant van de tank raakt snel beschadigd. Wat als je schuurt en je beschadigt het chroom net buiten de bies?
 
Niet te moeilijk doen, hou het simpel en goedkoop..

Gewoon met plakplastic of wrapfolie de biezen maken.
Blijft prima zitten op ontvette (chromen) ondergrond en is ook nog enigszins krasbestendig.

Kan ook makkelijk en goedkoop vervangen worden,immers de bovenkant van de tank raakt snel beschadigd. Wat als je schuurt en je beschadigt het chroom net buiten de bies?
Laat dan de tank gewoon in ontwerp wrappen. Nog makkelijker :)
 
Chroom is inderdaad hard maar schuren lukt echt. Net een hele uitlaat geschuurd en in de vhs gezet. Verf heeft goed gehecht. Na even schuren zag ik vanzelf de onderliggende koperlaag verschijnen
 
Laatst bewerkt:
Chroom is inderdaad hard maar schuren lukt echt. Net een hele uitlaat geschuurd en in de vhs gezet. Verf heeft goed gehecht. Na even schuren zag ik vanzelf de onderliggende koperlaag verschijnen

Natuurlijk kun je chroom schuren. Maar omdat het zo hard is moet je vrij veel druk zetten en ben je zo door de (flinterdunne) chroomlaag heen.
Volgens mij was de vraag nou juist of je het chroom zelf kon spuiten.
 
Ik heb voor mn schoonvader een keer chromen crashbars van een k1100 gespoten, op mijn werk geprobeerd dit eraf te stralen, met glassbeads en aluoxide geprobeerd maar het werd er alleen maar mooier van en bleef lekker zitten.
Toen maar gewoon gespoten met een goeie epoxy primer en 2K verf en het zit er nu al bijna een jaar op door weer en wind.
 
Ik zou het chroom eerst afplakken tot aan de bies die je wilt spuiten en het chroom opruwen met een nieuwe rode scotchbrite pad (schuurpad, verkopen ze bij de Gamma ook). Daarna kan je dat ding echt wel netjes spuiten met een spuitbus, beetje primer eronder en dan je kleur.

Daarna moet er een benzinebestendige lak overheen en dan zou ik eerst de afplaktape een mm verder naar buiten zetten zodat je met de blanke lak ook de zijkant van je pas gespoten bies bedekt. Doe je dat niet dan krijg je ten eerste een dikke overgang en ten tweede kruipt gelekte benzine dan alsnog onder je lak en verziekt de boel.

Succes!
 
Ik zou het chroom eerst afplakken tot aan de bies die je wilt spuiten en het chroom opruwen met een nieuwe rode scotchbrite pad (schuurpad, verkopen ze bij de Gamma ook). Daarna kan je dat ding echt wel netjes spuiten met een spuitbus, beetje primer eronder en dan je kleur.

Daarna moet er een benzinebestendige lak overheen en dan zou ik eerst de afplaktape een mm verder naar buiten zetten zodat je met de blanke lak ook de zijkant van je pas gespoten bies bedekt. Doe je dat niet dan krijg je ten eerste een dikke overgang en ten tweede kruipt gelekte benzine dan alsnog onder je lak en verziekt de boel.

Succes!
lijkt een goed idee!! en volgens mij is een 2k blanke lak ook benzinebestendig
 
vetvrij maken [ zogoed als dat gaat] en dan "all ground " als primer.
voorts aflakken [ spuiten]
ik doe dat zo met trespa boeidelen oa.[ om in de goeie kleur te krijgen , want die er zijn niet altijd te verkrijgen]
suc6
 
Hoi mannen,
Ik heb een verchroomde achtervork en een set lichtmetalen wielen met wat ingevreten plekjes die ik wil spuiten. Na dit alles te hebben gelezen, wat is nu de moraal van het verhaal? Ruw schuren, een goede metaalprimer (bijvoorbeeld Hammerite) erop en na drogen de gewenste kleur erover?
 
Ik heb de zijkappen van chroom, maar deze waren dermate slecht dat ik ze zwart gespoten heb en daar weer 2k blanke lak.
De kappen met korrel 1000 waterproof geschuurd, daarna primer en toen zwart en de de 2k lak.

Tot nu toe ziet het er knap uit.
20190728_122056.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb het ook al gebruikt en werkt makkelijk.2K en constant opnieuw te gebruiken.Hornbach heeft veel staan.
Ik heb het na het spuiten 30 min in 100 graden oven gegooid en compleet doorgehard,was maar klein metalen onderdeel.
 
Vroegah hadden ze nog verf met lekker veel lood erin, naar mijn weten was dat veel beter.

Of zoals de hippie's het noemen : Duurzaam.

Terwijl diezelfde hippie's lood en alles dat werkt verboden hebben.

Nee, nu moet je om de 10jaar een tank spuiten omdat de verf van zulke slechte kwaliteit is. Maar gelukkig is het wel allemaal een stuk 'duurzamerderder'

Je weet er dus niks van! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan