Verfafbijt op rubber (banden)

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Ik heb vanmiddag de spulletjes gehaald om de randen van me velgen te polijsten. Nou komt me vader alleen met het verhaal dat ik de banden van de velg moet halen omdat het rubber anders wordt aangetast door de verfafbijt. Ik heb de how to topics gezien en niemand haalt de banden eraf maar plakt het alleen af.

Hoe erg moet ik daar dan mee oppassen? Is het voldoende om het gewoon af te plakken of kan ik toch beter de banden eraf laten halen? Niet dat ik straks meteen een nieuw setje banden erop mag gooien ofzo.
 
als je de goeie verfafbijt hebt zou ik de banden maar verwijderen.

Een jaar geleden heb ik de velgen van een zundapp bewerkt met verfafbijt.
Dat spul kwam op mijn kleren en je voelde het er door heen gaan.
Misschien dat ik te agressief spul had (gehaald 5l. jerrycan)
 
Verfafbijt is vrij agressiefspul en het kan je rubber aantasten. Maar het zal niet zo zijn dat wanneer je een druppel laat vallen dat er gelijk gaten in je banden vallen.

Afplakken en voorzichtig werken is voldoende. Zorg wel dat je na afloop de velgen en banden goed reinigt met water.

Suc6
 
Banden eraf halen,
Ook even een druppel kan de band een zwakke plek opleveren. En wat als er een druppeltje over het hoofd wordt gezien, dan vreet dat spul gewoon je rubber weg.
Pas op je handen en vooral je ogen, met bril op het spul verwerken.
Gr,
Henk
 
Ik heb vanmiddag de spulletjes gehaald om de randen van me velgen te polijsten. Nou komt me vader alleen met het verhaal dat ik de banden van de velg moet halen omdat het rubber anders wordt aangetast door de verfafbijt. Ik heb de how to topics gezien en niemand haalt de banden eraf maar plakt het alleen af.

Hoe erg moet ik daar dan mee oppassen? Is het voldoende om het gewoon af te plakken of kan ik toch beter de banden eraf laten halen? Niet dat ik straks meteen een nieuw setje banden erop mag gooien ofzo.

De personen die hun banden er niet afhalen hebben dus ook geen perfecte velgen....want de band ligt iets achter de opstaande rand en daar kan je dus ook niet bij!!!

Dus...banden eraf als je het GOED wilt doen!!!
 
eraf halen
anders krijg je nooit de randen goed gedaan
en inderdaad ventiel moet er ook af
als je snel klaar wil zijn moet je vooral de banden laten zitten
plus het gevaar dat de afbijt toch je banden aantast
ik denk ook dat het makkelijker werkt zonder de banden erom heen
 
gewoon laten zitte, als je gewoon potje van gamma oid neemt...
is er niets aan de hand, als je klaar bent, gewoon even eraf vegen met een doek en verder niets aan de hand.

Nou ook een potje van de gamma (multimate in mijn geval) is zeer agressief hoor. Mocht je nog twijfelen speedy max, smeer dan voor de grap even wat op de rand die toch gepolijst moet worden.
Je zult zien, de verf rult op als een zwaar verbrande huid, en je kan je dan heel goed voorstellen wat dat gaat doen op je banden.
En hoe mooi je het afplakt, je blijft natuurlijk of wat op je band knoeien, of je krijgt nooit alle verf eraf.

Buiten dat werkt het ook nog is veel lekkerder.
Ik betaalde 35 euro voor de banden eraf laten halen, er weer opzetten en opnieuw laten balanceren. En ik kreeg er ook nog mooie verchroomde of gepolijste (het glimt iig) loodjes bij.

[me]pietert staat er van te kijken dat verfafbijt nog legaal is. Het werkt namelijk perfect, en is vrij agressief. Meestal wordt dat soort spul dan als 'te schadelijk voor het millieu' bestempeld en uit de handel genomen.
[/me]

 
ik zou je ook eraf halen hoor anders krijg je idd niet de randjes eraf, ik had het bij velgen gedaan om gouden beschermlaag eraf te krijgen gewoon handschoentjes van benzinepomp ofzo jatten en lekker kliederen gaan :)
 
omtrend de randjes; die kunnen toch ook later?

heb zelf de wielen niet eens gedemonteerd, geen afbijt gebruikt maar enkel geschuurd, de hele velg (muv het hart) gepolijst en de randjes pas bij het vervangen van de banden. band eraf laten halen, 2 uurtjes polijsten en nieuwe band er weer op ;)
 
een kennis van me had ze banden los laten halen bij een autobandenhandel en nu zitten er 2 deukjes in de rand van ze velg. ik breng mijne altijd naar een motorzaak en ik heb daat nooit. ik ben mijne nu ook aan het polijsten,is best makkelijk. goed spul dat alu belgom :}
 
Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens ff kijken wat de mogelijkheden hier in de buurt zijn om de banden eraf te halen. Ik heb toch een winterstop dus haast is er niet bij
 
Terug
Bovenaan Onderaan