verfspuiten

artist

Rookie
31 aug 2004
19
0
hier
weet er iemand de juiste manier om te verfspuiten en te lakken.heb al eens rondgezocht maar er is daaromtrend maar weinig informatie out there. :?
 
Tja.... laten doen door een professional met een spuitcabine geeft natuurlijk het mooiste resultaat.
Dat "groffe" effect komt vrijwel zeker omdat de lagen niet genoeg in elkaar overvloeien. Je moet eerst een dunne laag lak spuiten voor de hechting, dan 2 minuten later een normale dekkende laag en daarna een kwartier later kruislings de laatste laag. Gewone spuitbussen zijn vrijwel altijd ongeschikt voor het mooi verspuiten van een verflaag. Ze gaan door drukverschil "sputteren" en ook dat geeft een ruwe laag. Overigens is matte verf altijd wat gevoeliger voor krassen etc. Ik neem aan dat je het te spuiten oppervlak wél goed hebt schoongemaakt voor het spuiten?
Ik heb het zelf al vaker gedaan met de "Preval" verfspuit, zie de oudere postings over dit onderwerp.
 
heb deze niet gespoten met spuitbussen maar met een pistool met bovenkan .op een druk van 2.5 bar .denk dat men fout het volgende is ,teveel dunne lagen boven elkaar,en te lang ertussen.door een prof is het natuurlijk altijd beter maar daar is het hem niet om te doen,ik wil het zelf kunnen verf is er genoeg in de wereld,moest er iemand ergens een site vinden over de juiste manier van verfspuiten zou dat me al een heel stuk vooruit helpen.
 
IK spuit ook zo af en toe wel eens een motor en ik denk dat het groffe uiterlijk van de verf komt, doordat de lak te dik was bij het spuiten. m.a.w. probeer het eens met meer verdunning en eventueel wat met de druk spelen, want m.n bij goedkopere compressoren geeft de meter niet altijd de juiste druk aan.
Ook de temperatuur is van belang, als je suit bij b.v 30 gr verdampt de verdunner te snel en krijg je het beschreven sinaasappel effect.

In de bibliotheek zijn prima boeken over het spuiten van auto's en motoren te krijgen. Daar staat ook veel nuttige info in.

En het wil echt wel mooi worden kijk maar eens naar het topic http://www.motor-forum.nl/forum/topic/51812?highlight=vlaflip

succes Bert
 
Laatst bewerkt:
zit al een heel stuk verder nu.herspuiten zal maar voor na de zomer zijn maar krijg er al meer een beeld van wat er verandert moet worden.had niet verder geschuurd dan 600 en men grondverf zal ook wel niet goed geweest zijn toch alvast bedankt,als er nog zijn met tips over hoe en wat ze zijn altijd welkom.en als ge eelt op uw handen hebt moet ge maar eens komen over men tank wrijven die is zo ruw als schuurpapier. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan