Verftipje

Yamaha Frans

Rookie
20 aug 2020
16
4
Ik heb sinds 2 maanden na 15 jaar uit de running hebben gelegen voor te proberen weer een XJ 900 aangeschaft, deze is mooi maar er zijn punten waar de zwarte lak van afgebladerd is bij achterste remklauw/schijf en rempotje/hendel op het stuur, hier was de blanke alliminium zichtbaar, dit heb ik opgelost dmv een watervaste dikke marker/viltstift en het werkt perfect, de motor heeft al diverse buien meegemaakt en nog steeds zwart, een snel en goedkope oplossing
 
De motor staat elke dag buiten, heeft al vele buien meegemaakt, en sinds wanneer roest aluminium, er zal tzt wel een verflaagje opkomen maar dit is een goedkope en voorlopige noodoplossing
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Spuitbusje zwart nemen, een hoeveelheid lak in een bekertje (of de dop van de bus) spuiten en dan met een penseeltje aanbrengen.

Kun je boutjekopjes machtig mooi weer zwart krijgen.

db
 
751_assortiment.jpg


Edding paint markers, werkt prima voor kleine puntjes/stipjes. De 'gewone' permanent marker niet gebruiken, die sluit niet lucht- en vochtdicht af en dus oxideert de boel.

Of een lakstiftje op kleur halen. Is nóg mooier. Modelbouwverf werkt ook.
 
@Yamaha Frans , schijt aan alle commentaar, ze hebben het nooit geprobeerd dus ze weten het niet maar hebben wel een oordeel. Het werkt perfect, met de Edding 3000
Die gewone dunne edding gebruik ik bij steenslag die ik op de auto zie. Scheelt wel dat ik een zwarte auto heb. Wanneer nodig eerst drogen met een doekje en dan twee keer met de stift er op. En als ik dan tijd heb dan pak ik de juiste verf en smeer het steenslag putje dicht.
 
Ik denk dat je besodemieterd word..

Nee, ik lul natuurlijk gewoon uit m’n nek over die nagel. Feit is wel dat wij op het werk overgegaan zijn op de Edding 750 met schrijven van etiketten voor bijv Hoover-Ferguson bakken, die staan in extreme gevallen soms jaren in weer en wind, en vooral zonlicht, en met de Edding zijn ze na al die tijd nog steeds leesbaar. Andere permanent markers vervagen langzaam.
Anyway, zwarte delen opknappen met een stift vind ik een hele goede oplossing.
 
oxideren dan.
Juist bij aluminium beschermt de oxidelaag, of beter gezegd de aluminafilm wat feitelijk een enkele nanometers dikke amorfe oxidelaag is, het onderliggende aluminium. Dus bij aluminium motordelen zal je na verloop van tijd een oxidelaag aantreffen die je beter kan laten zitten ter bescherming van de onderliggende aluminium. Deze amorfe oxidelaag is zelfs ook zelf-helend. Maw, bij beschadiging zal er een nieuwe oxidelaag gevormd worden zolang de chemische belasting niet te groot is.

Edding 750 (751 met dunne tip). Das gewoon echte verf,
Niet geheel correct. Op de website van Edding wordt deze product uitgelegd als een lakachtige inkt. Dus niet 100% lak of verf maar een inkt welke eenzelfde soort eigenschap heeft met positieve als negatieve eigenschappen. Maar ook deze product zal echte autolak nooit vervangen, misschien goed genoeg om kleine, lichte krasjes of beschadigingen mee te maskeren maar dan nog.....
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik lul natuurlijk gewoon uit m’n nek over die nagel. Feit is wel dat wij op het werk overgegaan zijn op de Edding 750 met schrijven van etiketten voor bijv Hoover-Ferguson bakken, die staan in extreme gevallen soms jaren in weer en wind, en vooral zonlicht, en met de Edding zijn ze na al die tijd nog steeds leesbaar. Andere permanent markers vervagen langzaam.
Anyway, zwarte delen opknappen met een stift vind ik een hele goede oplossing.
1986 van een rode naar een zwarte kreidler.
 
Spuitbusje zwart nemen, een hoeveelheid lak in een bekertje (of de dop van de bus) spuiten en dan met een penseeltje aanbrengen.

Kun je boutjekopjes machtig mooi weer zwart krijgen.

db
Effe om mijn gemoed tot rust te laten komen, @Dirtbag maar als dat spuitbusje zwart er toch is ontvet ik zo'n onderdeel en spuit ik die verf erop in plaats van eerst in het doppie te spuiten. Ik bespaar je het verhaal, maar hoe denk je dat kinderen verwekt worden??? :+ ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan