Vergoeding na een ongeluk

darklord

Die hard MF'er
8 jul 2006
730
0
maastricht
Afgelopen zaterdag met volle trots mijn nieuwe gsxr750 k7 ophalen. Ik was nog geen uurtje aan het rijden, en wordt ik bij een rotonde al over de kop gezien, De automobilist reed de rotonde op terwijl ik met +-20km/u aan kwam rijden. Ik kon heb niet meer ontwijken, en daar ging mijn nieuwe motor.

Nu is de schuldvraag zo klaar als het spreekwoordelijke klontje, ik kon er niks aan doen, en de automobilist heeft zijn schuld zwart op wit erkent.

Nu wordt de motor helemaal gemaakt, dat is het probleem niet, dit zit hem in de kleding.

Deze had ik namelijk de dag ervoor (vrijdag) gekocht bij de faillietsementsuitverkoop (voor de kenners: motorhuis geleen). Hier was ik super geslaagd en heb alles voor de halve prijs gekregen. Natuurlijk krijg je op dat moment geen bonnetje, alles wordt dan gewoon op een rekenmachiene ingeklopt en gedeeld door 2 (50% korting).

Nu is het volgende kapot, maar wat erachter staat is mijn vergoeding

adviesprijs vergoeding
alpinestar space drystar 290€ 200€
broek 119 100
jeans (1week oud incl bon) 40 35
handschoenen 90 75
rugzak 90 80

Vooral de vergoeding voor de jas vind ik buitensporig laag. De verzekering zegt dat dan wordt gekeken naar een vergelijkbare jas, en dat je hier dan een vergoeding voor krijgt. Met alle respect, maar voor 200€ heb ik geen alpinestar space drystar jas (op de site van alpinestar staat $329,-)

Ik ben verzekerd bij de Hema, en de verzekering van de tegenpartij is aegon. Ikzelf ben het best mogelijk verzekerd incl rechtsbijstand, en ik weet zeker dat ik het aannemelijk kan maken dat de kleding hardstikke nieuw was, het was mn eerste motor, heb pas mn rijbewijs en voor de rest ziet alles als nieuw uit.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, en wat kan ik het beste doen?

alvast bedankt voor jullie advies
 
als alles nieuwe is zou je gewoon de nieuwewaarde uitgekeert moeten krijgen.. slaat helemaal nerges op.. heeft de schadeexpert je niet geholpen?
 
Afgelopen zaterdag met volle trots mijn nieuwe gsxr750 k7 ophalen. Ik was nog geen uurtje aan het rijden, en wordt ik bij een rotonde al over de kop gezien, De automobilist reed de rotonde op terwijl ik met +-20km/u aan kwam rijden. Ik kon heb niet meer ontwijken, en daar ging mijn nieuwe motor.

Nu is de schuldvraag zo klaar als het spreekwoordelijke klontje, ik kon er niks aan doen, en de automobilist heeft zijn schuld zwart op wit erkent.

Nu wordt de motor helemaal gemaakt, dat is het probleem niet, dit zit hem in de kleding.

Deze had ik namelijk de dag ervoor (vrijdag) gekocht bij de faillietsementsuitverkoop (voor de kenners: motorhuis geleen). Hier was ik super geslaagd en heb alles voor de halve prijs gekregen. Natuurlijk krijg je op dat moment geen bonnetje, alles wordt dan gewoon op een rekenmachiene ingeklopt en gedeeld door 2 (50% korting).

Nu is het volgende kapot, maar wat erachter staat is mijn vergoeding

adviesprijs vergoeding
alpinestar space drystar 290€ 200€
broek 119 100
jeans (1week oud incl bon) 40 35
handschoenen 90 75
rugzak 90 80

Vooral de vergoeding voor de jas vind ik buitensporig laag. De verzekering zegt dat dan wordt gekeken naar een vergelijkbare jas, en dat je hier dan een vergoeding voor krijgt. Met alle respect, maar voor 200€ heb ik geen alpinestar space drystar jas (op de site van alpinestar staat $329,-)

Ik ben verzekerd bij de Hema, en de verzekering van de tegenpartij is aegon. Ikzelf ben het best mogelijk verzekerd incl rechtsbijstand, en ik weet zeker dat ik het aannemelijk kan maken dat de kleding hardstikke nieuw was, het was mn eerste motor, heb pas mn rijbewijs en voor de rest ziet alles als nieuw uit.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, en wat kan ik het beste doen?

alvast bedankt voor jullie advies

Volgens mij verdien je er dik geld aan, advies prijs van alles bij elkaar : 629
(50% korting)
dit zou betekenen dat je 314,50 hebt betaald, je krijgt 490 vergoed dus niet zeiken en op zoek naar nieuwe koopjes
 
Je hoeft niet akkoord te gaan met de expertise.
Je kan natuurlijk proforma bonnen vragen van dezelfde kleding/artikelen die kapot zijn en die gebruiken als tegenbewijs.
 
en vraag eens even of die expert meer zaken doet voor jou verzekerings maatschappij??

Contra expertise aanvragen bij een expert die noch zaken met jou verzekering doet, noch met die van de tegenpartij.

moet je is kijken wat er dan ineens uit rolt?
 
Aangezien je niet kan aantonen hoe oud je spullen zijn(want je heb geen bonnetje zeg je) zal je bijna nooit 100% uitgekeerd krijgen.
Er zit altijd afschrijving op spullen.
 
de onderliggende verzekeringsmaatschappij van de hema is AON, dezelfde maatschappij als de knmv, dus dat weten we nu wel.

Dat ik geld verdient heb is pure onzin, Want als ik hier naar een winkel moet gaan (want ik kan nu niet wachten op koopjes, want anders heb ik geen kleren) ben ik veel meer kwijt. En dan rijd ik in dezelfde kleding waar ik dan alsnog de volle mep voor betaal, en mijn girorekening dus minder gevuld is dan wanneer er niks was gebeurd.

Dat ik teveel betaald heb ik ook pure onzin, adviesprijs in nederland voor die jas is 290€. Je weet zelf ook dat de euro/dollar bij adviesprijzen vaak 1:1 worden overgenomen.
 
't Is nu eenmaal zo dat een ongeluk je altijd geld kost. Oké, flapdrol-uitzonderingen daargelaten.

Afschrijving is gewoon je killer geworden ;)
 
De andere persoon is verantwoordelijk voor het dragen van de schade. Het meeste krijgt die persoon van de verzekering, de rest moet ie maar bijleggen. Niet jij, niet jouw verzekering.

De truuk zit in het aannemelijk maken van schade. Maar aan een jas kun je toch gewoon zien dat ie net nieuw is. Ga gewoon samen met die man (of vrouw) naar een paar winkels en laat die drommel de nieuwe spullen betalen. Krijgt hij je oude zooi, kan ie die nog voor wat centen op ebay of zo zetten.
 
dit is inderdaad een optie. En afschrijving is gewoon belachelijk aangezien alles nieuw was, en dit is ook echt wel te zien, want afgezien van de schaafschade zit er nog geen vliegje op bij wijze van spreken.

Zo hard wil ik het niet spelen, maar ik wilde eigelijk meer weten of het bijvoorbeeld zin zou hebben om dezelfde jas uit te halen en dan een foto van de 2 jassen plus de factuur op te sturen naar de verzekering. Kan dit een doorslag geven? sta ik hier sterk in? andere opties?
 
Laatst bewerkt:
is je kleding zo erg stuk dan ???? bij 20 per uur lijkt me meer op een stukje gaan rennen en op je bek pluren .
maar suc 6 met de afhandeling en bij de zaak waar je je spulen gekocht hebt een geschreven btw bon vragen en die bij je verzekering inleveren.
 
Knappe jongen als jij 20km/u kunt rennen ;) . En de meneer meenemen aan z'n hand de winkel in, zoals geopperd, is natuurlijk ook onzin.

Bellen, uitleggen en meer vragen :)
Dit is wat mij betreft een oplossing....

't Is nu eenmaal zo dat een ongeluk je altijd geld kost.
En hier zit ook een kern van waarheid in.

Oftewel: bellen en gewoon het probleem voorleggen (je kunt voor dat geld geen nieuwe jas etc. kopen terwijl het hier om aantoonbaar nieuwe spullen gaat = nieuwstaat). Hou er rekening mee dat het geen 100% wordt, maar het moet wel aardig in de richting komen als alles inderdaad zo nieuw is.

(aan deze post kunnen geen rechten worden ontleend...... oh ja, en ik ben ook geen advocaat ;) )
 
Laatst bewerkt:
Knappe jongen als jij 20km/u kunt rennen ;)
Da's niet zo'n kunst hoor.... Wij hebben op de sportschool 2 soorten loopbanden. Een ex-atletieker, die bij ons traint, stond laatst te klagen dat de kleine te langzaam gaan... 16 km/u! De groten stoppen bij 20, dat houdt hij gerust een minuutje of 10 vol 8-)

Reken maar even mee: 100 m sprinten in minder dan 10 seconden, is meer dan 10 meter per seconde. Vermenigvuldigen met 3,6: is meer dan 36 km/u :P
 
is je kleding zo erg stuk dan ???? bij 20 per uur lijkt me meer op een stukje gaan rennen en op je bek pluren .
maar suc 6 met de afhandeling en bij de zaak waar je je spulen gekocht hebt een geschreven btw bon vragen en die bij je verzekering inleveren.

Inderdaad. Als TS kleren zo stuk zijn dat het helemaal aan flarden ligt+bon kan je gewoon meer eisen, althans...proberen dan ;).

Maar als er alleen wat schaafwonden op de kleren zit/veilig genoeg is om er mee door te rijden en bij wijze van een volgende crash te kunnen overleven, kan je het waarschijnlijk shaken :9.
 
Waarom ga je niet gewoon terug naar de verkoper van die kleding en laat hem alsnog een bon uitschrijven?
Het verhaal van geen kassabon lijkt mij al erg twijfelachtig, hoe denk je dat een verzekeringsmaatschappij daar dan tegenaan kijkt?
Als die zaak niet alle spullen "zwart" verkoopt, moeten ze ook een boekhouding bijhouden van wat ze verkopen, en een kopie van een rekening maken van de aan jou verkochte kleding kan dan geen probleem zijn.
Oh, en als die spullen werkelijk maar 1 dag oud waren, dan zou ik met minder dan de door jou betaalde nieuwprijs geen genoegen nemen.
 
Waarom ga je niet gewoon terug naar de verkoper van die kleding en laat hem alsnog een bon uitschrijven?
Het verhaal van geen kassabon lijkt mij al erg twijfelachtig, hoe denk je dat een verzekeringsmaatschappij daar dan tegenaan kijkt?
Als die zaak niet alle spullen "zwart" verkoopt, moeten ze ook een boekhouding bijhouden van wat ze verkopen, en een kopie van een rekening maken van de aan jou verkochte kleding kan dan geen probleem zijn.
Oh, en als die spullen werkelijk maar 1 dag oud waren, dan zou ik met minder dan de door jou betaalde nieuwprijs geen genoegen nemen.

Ik zou zelfs niet het genoegen nemen om met minder dan de waarde waarvoor je het zou kunnen kopen genoegen nemen. alles is net een paar km oud.. en je kan het echt niet meer voor die prijs vinden aangezien het een failit verkoop is..
 
Wees blij, normaal halen ze er 40% vanaf zonder bonnetje dacht ik. En volgens mij mag je zowiezo nooit meer ontvangen dan dat je hebt betaald, iets met onrechtmatige verrijking en verzekeringsfraude ;) Je krijgt nu toch al meer begrijp ik, dus aanpakken en wegwezen.
 
Wees blij, normaal halen ze er 40% vanaf zonder bonnetje dacht ik. En volgens mij mag je zowiezo nooit meer ontvangen dan dat je hebt betaald, iets met onrechtmatige verrijking en verzekeringsfraude ;) Je krijgt nu toch al meer begrijp ik, dus aanpakken en wegwezen.
uitgangspunt van verzekeren is schadeloos stellen en niet verrijken. Die kleren hadden een leuk discussiepunt kunnen worden, mits je een factuur hebt. Die heb je dus niet, dus ja, dan gelden hun regels.
 
Als je de schade-expert even opbelt, dan is die meestal heel redelijk. Bel hem dus op en overleg eventjes dat je de waardebepaling voor die alpinestars te laag vindt.

Dan hoef je echt geen lange procedures te doorlopen.

Ik heb dat dus ook 2 keer gedaan en je krijgt wel wat meer na een belletje zonder dat je ook maar een factuur hoeft te overleggen. En dit was niet 20 jaar geleden, maar 1 á 2 jaar. Nationale Nederlanden.
 
Laatst bewerkt:
dit is inderdaad een optie. En afschrijving is gewoon belachelijk aangezien alles nieuw was, en dit is ook echt wel te zien, want afgezien van de schaafschade zit er nog geen vliegje op bij wijze van spreken.

Zo hard wil ik het niet spelen, maar ik wilde eigelijk meer weten of het bijvoorbeeld zin zou hebben om dezelfde jas uit te halen en dan een foto van de 2 jassen plus de factuur op te sturen naar de verzekering. Kan dit een doorslag geven? sta ik hier sterk in? andere opties?
Heb jij enig idee hoeveel % er van je nieuwe motorfiets afschrijft op het moment dat jij wegrijdt bij je dealer? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan