verhogen kont gpz500s

Revi

Rookie
17 mei 2019
19
2
hallo .. al een tijdje in bezit van een gpz uit 94' en bij de maandelijkse opknapbeurten zat ik te denken om zelf de motor te verhogen door de trek/dus slangetjes bij de schokbreker.
Het lijkt me géén rocketsience dat ik in principe zelf ook wel 2 slangetjes kan maken van staal en niet iets van 80 euro hoef te kopen.

de ham vraag is dus . kan ik dit simpel zo doen of ... ?
20190514_000844.jpg
 
Of je voorpoten wat doorsteken kan ook. Word hij ietwat lager aan de voorkant tov de achterkant. En je veervoorspanning achter verhogen doet vast ook wel iets.
 
ik ben 1.88 lang en vind dat hij wel wat hoger kan.. je merkt in langzame bochten dat hij wil insturen... nerveus gedrag. oftewel kleine wielen met dit effect.
Veervoorspanning veranderen begrijp ik wel maar doorsteken van de voorpoten hoe moet ik dat zien.. die zouden in principe ook nog een update moeten hebben. maar eerst maar eens de hoogte..
jullie praten niet meer over de duw/trekstangetjes bij de schokbreker,waarom dan niet.!?
 
ik ben 1.88 lang en vind dat hij wel wat hoger kan.. je merkt in langzame bochten dat hij wil insturen... nerveus gedrag. oftewel kleine wielen met dit effect.
Veervoorspanning veranderen begrijp ik wel maar doorsteken van de voorpoten hoe moet ik dat zien.. die zouden in principe ook nog een update moeten hebben. maar eerst maar eens de hoogte..
jullie praten niet meer over de duw/trekstangetjes bij de schokbreker,waarom dan niet.!?
Kont omhoog zal er alleen maar voor zorgen dat hij nog liever wil insturen en dat je nog meer druk op je stuur moet geven. Relaxte toermotoren hebben daarom ook veel schuinere voorvorken dan sportmotoren.

Doorsteken van de voorpoten wordt ie lager van, maar dan staat ie ook meer voorover. Dan steken je vorkpoten door je kroonplaat heen.

De trek duwstangetjes waar je het over hebt zijn volgens mij de dogbones. Dat zijn alleen geen onderdelen die je zomaar even zelf in elkaar kan flanzen. Zit meer techniek achter dan je in eerste instantie zou denken.
 
Als je de motor verhoogt via de wielophanging blijft hij precies even hoog of laag wanneer je er op zit.
Als je het zadel verhoogt kom je wel hoger te zitten met een grotere kniehoek.
 
Als je de dogbones vervangt komtie dus echt wel hoger, ook als je er op zit.

Ervaring, want ik heb hier 3 fzrren met allemaal verschillende konthoogtes.

Je kan ze makkelijk zelf maken als je maar een beetje de maten aanhoudt voor wat betreft de treksterkte.
Het is me nog immer een vraag waarom ze die dingen niet standaard met Ball-Joints uitrusten of dat dat er aftermarket nooit opgekomen is
 
hmm .. ik heb maar weer eens gekeken naar nadat ik hoorde van de voorgaande commentaren op mijn verhaal en ik dacht dat toch ook mogelijk was.. Maar ik neem ander advies zeker serieus..
ketting breken !? hmm.. lijkt me sterk aangezien hij tevens verlaagd kan worden..waarom dan niet omhoog .?
Als je daarvoor bang bent ,kijken hoe de belasting erop is met een dummy passagier en kijken wat de ketting doet ..
maar omdat het een vast gegeven is lijkt me dat geen probleem. ik heb nog een mooi plat stuk alu liggen maar even dikker staal.. uiteindelijk gaat het ook maar om een verhoging van 3 cm..en dus kortere dogbones..
 
25 jaar oude schokdemper vervangen door een nieuwe is echt het beste dat je voor een youngtimer kunt doen. Je kunt je nu niet voorstellen hoeveel verschil dat gaat maken.

En alles eens goed nameten en aan de hand daarvan kijken wat er mogelijk is met verhogen. En wat de beste oplossing zou zijn. Maar er is een hoop mogelijk en te verbeteren maar ook totaal te verkloten....
 
over verkloten gesproken.. spatbord verzagen naar nieuw model ..? behalve stabiliteit die eronder zit ( metalen plaat) ook nog een idee.. alleen is de ophanging verhoogd bij het nieuwe model dus kan er niet zoveel af.. en komen de boutjes ook wel erg snel tegen de band aan.. en ik wilde eigenlijk ook nog een overmaat band 110 ipv 100-90 erop monteren...😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan