Verhogen motor??

remy-r

MF'er
1 jul 2013
90
0
Noordbroek
Hallo, ik heb ongeveer een half jaar mijn rijbewijs en motor en nu is mijn vraag of de motor ook omhoog zou kunnen. Het gaat om een Kawasaki zx6r van 1995 als hij recht staat rijstand, met mij erop +/- 135 kg is de zadel 74 cm hoog ik ben 1.90cm dus is de motor aan de kleine kant nu is mijn vraag kan dit ook iets omhoog ofzo??
 
Ik zou eerder kiezen voor aan je gewicht aangepaste vering/schokdemping. Dan zakt de motor ook minder in.
Daarnaast ga je dat écht wel merken in het rijgedrag, bij een Japanse fiets als deze was de vering voor een rijder van rond de 70-75 kilo optimaal afgesteld. Je snapt wel dat die fiets met jouw gewicht er op geen optimaal veergedrag vertoont, te meer omdat hij al wat ouder is en de vering/schokdemping niet geweldig meer zal zijn.
 
Je vering is niet op jou gewicht berekend.
Behalve dat de motor laag is voor je lengte zal hij verder in de veren zakken.
Je kan dit enigsinds opvangen door de veervoorspanning te verhogen.
DE veer word er niet stugger door maar je motor komt iets omhoog.
Het beste is om je vering en demping aan te laten passen maar dat gaat waarschijnlijk meer kosten dan de dagwaarde van je motor.
 
Ik zou eerder kiezen voor aan je gewicht aangepaste vering/schokdemping. Dan zakt de motor ook minder in.
Daarnaast ga je dat écht wel merken in het rijgedrag, bij een Japanse fiets als deze was de vering voor een rijder van rond de 70-75 kilo optimaal afgesteld. Je snapt wel dat die fiets met jouw gewicht er op geen optimaal veergedrag vertoont, te meer omdat hij al wat ouder is en de vering/schokdemping niet geweldig meer zal zijn.

Tja dat is makkelijker gezegd als gedaan.
 
niet naar een motorzaak gaan, maar naar een veringspecialist.
zoals bv hyperpro.
veervoorspanning is niet voldoende in dit geval, je moet aan zwaardere veren.
 
Laatst bewerkt:
Tja dat is makkelijker gezegd als gedaan.

Je vroeg om oplossingen.
De motor verhogen is geen oplossing, maar een stukje broddelwerk. Je verhoogt het zwaartepunt en bovendien doe je niets aan de vering, die het erg moeilijk heeft met jouw gewicht.
Een setje veren (voor en achter), afgestemd op je gewicht, gaat je de kop niet kosten. Zal niet ideaal zijn (dat is het pas als je ook de schokdemping zelf aanpakt), maar is in ieder geval een bruikbare oplossing. Maar uiteraard kost het wel geld.
 
Je vroeg om oplossingen.
De motor verhogen is geen oplossing, maar een stukje broddelwerk. Je verhoogt het zwaartepunt en bovendien doe je niets aan de vering, die het erg moeilijk heeft met jouw gewicht.
Een setje veren (voor en achter), afgestemd op je gewicht, gaat je de kop niet kosten. Zal niet ideaal zijn (dat is het pas als je ook de schokdemping zelf aanpakt), maar is in ieder geval een bruikbare oplossing. Maar uiteraard kost het wel geld.

Ik vroeg alleen of de motor ook kon verhogen ofzo. maar ok dan moet ik eens rondkijken op internet hoe en wat denk ik
 
Kun je (Remy-R) niet even al je issues met betrekking tot je fiets in één topic vermelden?

135KG op een ZX6-R moet kunnen met de standaard demper/veer, alleen is dat dan wél gebaseerd op 't gewicht van de rijder + duo
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg alleen of de motor ook kon verhogen ofzo. maar ok dan moet ik eens rondkijken op internet hoe en wat denk ik
Ja je kan alleen de motor verhogen en dat doe je het beste door de voorspanning te verhogen.
Dit is goedkoop en je vering zal minder snel onderin slaan.
Het probleem dat je vering veel te licht is voor jouw gewicht blijft.
Als je de veren vervangt voor zwaardere veren dan moet je ook de demping aan laten passen aan de zwaardere veren.
Hecht je echter geen waarde aan een goed sturende motor dan kan je de voorspanning verhogen door een busje op de voorveren te leggen van zo'n 2cm en de achterveer ook te verhogen zodat hij achter ook ongeveer 2cm omhoog komt.
 
Het is sowieso niet verkeerd de vering en demping
Een upgrade te geven.
Gezien de leeftijd van de motor.
Een upgrade kost wel wat, maar het stuurgedrag zal
ook flink verbeteren :Y


Bij veel motoren is mogelijk de achterzijde te verhogen
Door andere "dogbones" te plaatsen.

Misschien voor TS ook een optie?
 
Je kunt ook de bestaande dogbones iets inkorten, dan komt de motor iets omhoog EN door de gewijzigde verhouding van de demperaansturing wordt de demping ook iets stugger.
Wat verandert er aan de demperaansturing?
Als je de dog bones langer of korter maakt blijft alles gelijk alleen staat de swingarm iets gedraaid.
De invloed op de vering is zo klein dat je daar niks van gaat merken.
 
Eén ding is nog niet genoemd: verhogen van de motor doet niets voor de hoek van de knieën. Is natuurlijk een open deur, maar dat misverstand hebben we vaker gezien op M-F. Lang persoon wil motor verhogen omdat z'n benen wat klem zitten, alleen gaat dat niet werken omdat de voetsteunen uiteraard net zo vlot mee omhoog komen.
 
De standaard vering en instelling daarvan wordt af fabriek gebaseerd op een rijder van ca. 80kg. Aangezien de motor af fabriek voorzien is van een duo zit, zal de vering daar op berekend en instelbaar en instelbaar zijn.

Enige nadeel is dat je qua instelbereik teveel naar het uiterste bereik van het instelbereik gaat zitten. Zodra je sportiever gaat rijden kun je aan de grenzen van de demper komen.

Naast de voorspanning van de achterdemper zul je voor ook aan de slag moeten.
Met name de ingaande demping zal verhoogd (meer dempen) moeten worden om overmatig duiken bij hard remmen te voorkomen.

Wil je er geen geld in steken ==> standaard vering afstellen op jouw gewicht
Heb je er 300-400 euro voor over ==> voor en achter stuggere veren(dus niet de hele demper) monteren.
 
Ik ben de laatste tijd toch eens aan het zoeken weer geweest en dit gevonden. Iemand hier ervaring mee??

bikefarmMV Motorrad Technik - D-18276 Kuhs

Je kan de achterkant verhogen door andere "langere/kortere" dogbones te monteren.

Als je dat doet is er een nog goedkoper alternatief. Je bouwt de achterdemper uit. Laat een aluminium ring maken van 15mm dik die je op de demperveer legt.
Daarmee verhoog je de achterkant ook.
 
Wat dacht je van een grotere motor? Bijvoorbeeld het oude type ZX9?. Past beter bij je postuur. Zelf ben ik net zo lang en zit ook aan de andere kant van de 100kg. Voel mij op een 600tje niet lekker. De ZX9 is net even wat meer motor. ZXR of ZX7 kan ok goed.
 
De standaard vering en instelling daarvan wordt af fabriek gebaseerd op een rijder van ca. 80kg. Aangezien de motor af fabriek voorzien is van een duo zit, zal de vering daar op berekend en instelbaar en instelbaar zijn.

Enige nadeel is dat je qua instelbereik teveel naar het uiterste bereik van het instelbereik gaat zitten. Zodra je sportiever gaat rijden kun je aan de grenzen van de demper komen.

Naast de voorspanning van de achterdemper zul je voor ook aan de slag moeten.
Met name de ingaande demping zal verhoogd (meer dempen) moeten worden om overmatig duiken bij hard remmen te voorkomen.

Wil je er geen geld in steken ==> standaard vering afstellen op jouw gewicht
Heb je er 300-400 euro voor over ==> voor en achter stuggere veren(dus niet de hele demper) monteren.

dus ik begrijp uit dit verhaal dat ik uiteindelijk andere stuggere veren op zouden moeten. Ik had hier al wel eens over gedacht en weet niet echt wat ik moet. Dan kan ik misschien net zo goed een andere fiets kopen. Ik bedoel het is een95er. En ik ben niet echt in het bezit van grote financiele middelen. Maar deze set zou dus niet kunnen helpen dat ie echt anders word.
 
dus ik begrijp uit dit verhaal dat ik uiteindelijk andere stuggere veren op zouden moeten. Ik had hier al wel eens over gedacht en weet niet echt wat ik moet. Dan kan ik misschien net zo goed een andere fiets kopen. Ik bedoel het is een95er. En ik ben niet echt in het bezit van grote financiele middelen. Maar deze set zou dus niet kunnen helpen dat ie echt anders word.

Als je een andere motor koopt hou je hetzelfde probleem.

Ik gaf je 2 opties
Huidige vering goed afstellen
Stuggere veren (dus geen complete demper) en alleen achter zou voldoende moeten zijn. Als de voorkant wat meer "doorzakt" zorgt er alleen maar voor dat ie wat scherper stuurt.

En een andere opties is wat ik net schreef: alu busje onder de achterveer.
Dit heb ik ooit ooit gedaan omdat ik de motor achter hoger wilde hebben. Werkte prima.
 
Laatst bewerkt:
Je kan de achterkant verhogen door andere "langere/kortere" dogbones te monteren.

Als je dat doet is er een nog goedkoper alternatief. Je bouwt de achterdemper uit. Laat een aluminium ring maken van 15mm dik die je op de demperveer legt.
Daarmee verhoog je de achterkant ook.
je geeft op die manier meer voorspanning en houd zo nauwelijks of geen negatieve veerweg meer over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan