Verhogingssetje: voor- en nadelen?

pierpower

MF'er
18 dec 2005
82
0
Hallo

Wil onder mijn SV650 een verhogingsetje plaatsen.

Wat zijn de voordelen?

Nadelen?

Zelf te monteren?

Welke is de beste?

Thanx!! :]
 
Hallo

Wil onder mijn SV650 een verhogingsetje plaatsen.

Wat zijn de voordelen?

Nadelen?

Zelf te monteren?

Welke is de beste?

Thanx!! :]
Hi

Leuk plan

Ziet mooier uit (persoonlijke mening), stuurt scherper, meer grondspeling.

Middenbok (als je die hebt) niet meer bruikbaar, schuiner staan op de jiffy, hogere zit (kan ook een voordeel zijn), ketting kan aanlopen op achterbrug, kettingspanning lastiger afstellen, motor kan nerveuzer worden op hogere snelheden.

Zekersss, stelt niets voor, even dogbones wisselen, 20 min werk als je het weet.

Voor weinag pecunia's: ebay (internationaal zoeken op tail risers). Merk maakt geen donder uit.

No problemo 8-)
 
Voordelen zijn zowel het uiterlijk, maar nog belangrijker de stuureigenschapen worden vaak/altijd beter.
Echter kan de motor bij hoge snelheden wat onstabiel worden.Mijn cbr600 is achter bijna 5 cm verhoogt, en heeft geen last van onstabieliteit.
Dat is natuurlijk te verhelpen met een stuurdemper.
Ik zou wel kiezen voor een andere schokbreker en geen tailriser/T-bone, omdat bij veel(cm) verhoging er toch meer krachten op de ophangpunten komen als origineel. Dit is alleen mijn gevoel, ik heb hier geen bewijs voor.
 
Let wel even op dat je genoeg speling hebt voor je uitlaat. De achterbrug wordt als het ware verder naar beneden gedrukt. Als je uitlaat nu al bijna tegen je achterburg komt (1 a 2 mm) dan kun je er donder op zeggen dat ie met tailrisers tegen je achterbrug gaat aankomen.
 
Als je genoeg grondspeling hebt kan je voor beter stuurgedrag ook je voorvorkpoten 0,5 tot 1 cm door je kroonplaat heen steken.
Grondspeling is niet alleen je kuip, maar ook de steunen en uitlaat in een bocht.
Dus achter ophogen is altijd aan te raden.
 
Ziet mooier uit (persoonlijke mening), stuurt scherper, meer grondspeling.

Middenbok (als je die hebt) niet meer bruikbaar, schuiner staan op de jiffy, hogere zit (kan ook een voordeel zijn), ketting kan aanlopen op achterbrug, kettingspanning lastiger afstellen, motor kan nerveuzer worden op hogere snelheden.

Zekersss, stelt niets voor, even dogbones wisselen, 20 min werk als je het weet.

nou heb ik toevallig vorige week mijn achterkant 55mm opgehoogd.
ongeveer alles wat hierboven genoemd is klopt :)

ziet er strak uit, stuurt sneller, middenbok kwam tegen ketting aan dus moest eraf, het monteren was (mbv middenbok) snel gedaan
egt nerveuzer op hoge snelheid is de mijne niet geworden, maarja harder dan 172km/u (op de fiets teller en dus ruim 200 op normale teller) gaat mijn fietsje toch niet :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan