Verhogingssetjes

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
Tegelen
Iemand ervaring met verhogingssetjes? Heb op m\'n fazer nu een jaar een verhogingssetje zitten omdat ik in eerste instantie alles aan de grond reed. Nu is ie achter dus 3 cm hoger en moet ik moeite doen om de slijtpennen aan de grond te krijgen maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik de rijeigenschappen wel positief veranderd vind. Iemand anders met dezelfde problemen?
 
Op mijn B12 zitten ook tailrisers
Ik \'glij\' nu wat meer naar voren op de buddy, maar ik heb wel het gevoel dat ik \"hoekiger\" kan sturen. Ik vond het een verbetering, behalve als je echt een toerhouding zoekt dan kan ik me voorstellen dat het minder ontspannen zit.
 
door het verhogen van de achter kant verandert de goniometrie en valt je motor eerder in een bocht (je voorvork komt rechter te staan).

Correct, omdat de balhoofdhoek kleiner wordt, en er meer gewicht op de voorkant komt te rusten, worden de rijeigenschappen wat sportiever. Karakter kan wat overstuurd zijn vergeleken met de oude situatie.
 
hoe moet\'k zo\'n verhogingssetje dan juist zien? Balhoofddhoek veranderen? Dan ga je vooraan de motor hoger leggen.. da\'s dan een verhogingssetje? Of kotm er nog meer bij kijken?
 
Wat er bij de meeste verhogingssetjes (voor achter) gebeurd is dat het aangrijpingspunt voor de veer/schokbreken wordt verplaatst. De schokbreker blijft dus gehandhaafd, maar de achterkant van de motor komt hoger te staan. Dit vergroot inderdaad de grondspeling (stepjes zitten bij een sportieve motor redelijk naar achteren), maar zorgt er ook voor dat de motor (het frame) naar voren gaat hellen. Dit is over het algemeen geen ongewenste situatie omdat het lijdt tot een wat racier stuurkaraker.
Omdat het frame naar voren gaat hellen, wordt de balhoofdhoek minder. De voorvork komt dus steiler te staan. Hoe steiler deze is, hoe \"nerveuzer\" het stuurkarakter (vergelijk een custom maar met ene racer). Daarnaast komt het gewicht van de motor en berijder meer naar voren, waardoor het percentage gewicht op het voorwiel toeneemt (bijv. 55% ipv 50%, bij customs ligt het meeste gewicht op de achterband), ook dit zorgt voor een meet overstuurd karakter (de motor valt de bocht in, bochten worden korter dan eerst aangesneden). Vraag is of dit gewenst is, het vraagt nl. om meer controle van de berijder en een vastere hand, een stuurdemper kan dan uitkomst bieden.
 
Bedankt voo reacties. Ga van het weekend weer proberen met de originele \"situatie\". Nu dat ie achter wat hoger staat is het wel een stuk makkelijker/leuker om stoppies te maken.

Na het weekend laat ik wel weten wat het beste rijdt

grtz
 
stierenschijt...., ;) een stuurdemper voorkomt alleen tankslappers en zal niet het oversturende karakter weg nemen.
ps 5% verschil is een leuke droom. :z -on

Stuurdemper verandert de geometrie niet, en dus ook niet het stuurkarakter van de motor. Als berijder moet je wel om kunnen gaan met het veranderende stuurkarakter (overreacting), en een tankslabber kan dan wel om de hoek komen kijken. Het reageert allemaal toch wat directer.

Percentages heb ik geen idee van, waarschijnlijk zal het nog geen % schelen. Anders kan je altijd nog beton in je kuip gieten...

Ach ik ben ook maar een technische leek. Volgens mij stond er in één van de laatste M&T een artikel over motorgeometrie, maar ja... nog niet gelezen hè.
 
Ha die Biking,

Ik dacht al wat een bekende naam. Nog een beetje droog thuis gekomen na het kampeerweekend in Grun? Ik heb geen verhogingssetje op m\'n Fazer en kan je dus helaas niet verder helpen.

Spider (Nienke)
 
Ha die Biking,

Ik dacht al wat een bekende naam. Nog een beetje droog thuis gekomen na het kampeerweekend in Grun? Ik heb geen verhogingssetje op m\'n Fazer en kan je dus helaas niet verder helpen.

Spider (Nienke)

FF denken.... Volgens mij zijn we goed nat geworden en is Willie zo ongeveer van de snelweg afgeblazen maar het was toch een leuke terugreis. M\'n motor is nog niet gefikst dus nu maar hopen dat ze dat ding vandaag of morgen nog kunnen \"fiksen\" Kom je zaterdag ook?

Grtz
 
Ik hoop voor je dat \'ie zo snel mogelijk weer thuis is, straks moet je zaterdag op de CB rijden! Ik kan helaas zaterdag niet, heb om een uur of 1 een reunie. Volgende keer beter.

CU!
 
Terug
Bovenaan Onderaan