verhoogd benzine verbruik

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
hallo allemaal,

ik heb sinds kort een probleem met mijn yamaha xj700.
normaal gesproken reed ik met 10 liter ong 100miles
nu nog maar 80miles
er is niets veranderd aan mijn set up.

ik heb al gecontroleerd of mijn remmen aanlopen maar dit is niet het geval.
weet iemand mischien wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt allemaal :)
 
Normaal rij ik ook 1op16. Ik rij inderdaad niet zo zeer ver 12km ong.
Woon werk verkeer. Dus dat zou de kleur vd bougies wel kunnen verklaren
Morge dan maar een zo'n flesje en een luchtfilterelement halen.
 
Vandaag voor het werk maar even een nieuw luchtfilterelement gehaald.
Ze hadden het zelfs op voorraad :o
En een flesje voor de carbs.
Meteen ook ff 4nieuwe vonkstokjes gehaald.

Morgen maar even vervangen.
Helaas weet ik pas of het werkt als m'n tank weer leeg is.
Dus maar even wat meer rijden :D hopelijk blijft het droog...
 
Vandaag voor het werk maar even een nieuw luchtfilterelement gehaald.
Ze hadden het zelfs op voorraad :o
En een flesje voor de carbs.
Meteen ook ff 4nieuwe vonkstokjes gehaald.

Morgen maar even vervangen.
Helaas weet ik pas of het werkt als m'n tank weer leeg is.
Dus maar even wat meer rijden :D hopelijk blijft het droog...
Hou wel even in de gaten dat je met een K&N filter het benzine-luchtmengsel kunt veranderen, waardoor de motor te arm kan gaan lopen.

Ik zou, als een motorzaak in de buurt een open dag met aktieprijzen heeft ofzo, toch even een testrun laten maken. Dan weet je precies hoe het daarmee zit...
 
Geen k&n filter voor mij.
Gewoon de originele :)

Mischien wel maar eens naar zo'n testdag gaan. Ben wel benieuwd eigenlijk.

Zouden ze zoiets ook op de motorbeurs in utrecht doen?
Nope, denk het niet.
Motorbeurs Utrecht is heel streng naar de standhouders toe, voor wat betreft starten van motoren etc......

De parkeerplaats hebben ze hard nodig voor de toestromende massa's dus daar zullen ze geen Dynojetbank gaan opbouwen. Is trouwens ook nogal wat voor nodig, om een goede testbank op te bouwen, in te stellen etc. Een echt betrouwbare meting zul je alleen krijgen bij een goed afgestelde bank, met een operator die ook weet waar hij mee bezig is.
Spanjer in Stein (Lb) of Professor Ritzen in Weert (Lb) bijvoorbeeld.

Meestal wordt rond de motorbeurs in Utrecht bij veel motorzaken een soort van Seizoensopening gehouden, met korting op testruns etc...
 
Laatst bewerkt:
Nope, denk het niet.
Motorbeurs Utrecht is heel streng naar de standhouders toe, voor wat betreft starten van motoren etc......
De parkeerplaats hebben ze hard nodig voor de toestromende massa's dus daar zullen ze geen Dynojetbank gaan opbouwen. Is trouwens ook nogal wat voor nodig, om een goede testbank op te bouwen, in te stellen etc. Een echt betrouwbare meting zul je alleen krijgen bij een goed afgestelde bank, met een operator die ook weet waar hij mee bezig is.
Spanjer in Stein (Lb) of Professor Ritzen in Weert (Lb) bijvoorbeeld.
Meestal wordt rond de motorbeurs in Utrecht bij veel motorzaken een soort van Seizoensopening gehouden, met korting op testruns etc...


Je hebt gelijk.
Toch vind ik het geen aanrader om een motor met probleempjes op zo'n testdag op de Dyno te zetten. Dan is er immers geen tijd om eventuele problemen te verhelpen en is de meting ook niet erg uitvoerig.
TS, als je die fiets écht goed afgesteld wil hebben, dan moet je door de zure appel heenbijten en er wat (Dyno)tijd en geld in steken bij een goeie motorboer. Het is niet anders. Een paar runs en wat afsteltijd zal je naar schatting tussen de 100 en de 200 Eurie kosten, onderdelen niet meegerekend.
 
Je hebt gelijk.
Toch vind ik het geen aanrader om een motor met probleempjes op zo'n testdag op de Dyno te zetten. Dan is er immers geen tijd om eventuele problemen te verhelpen en is de meting ook niet erg uitvoerig.
TS, als je die fiets écht goed afgesteld wil hebben, dan moet je door de zure appel heenbijten en er wat (Dyno)tijd en geld in steken bij een goeie motorboer. Het is niet anders. Een paar runs en wat afsteltijd zal je naar schatting tussen de 100 en de 200 Eurie kosten, onderdelen niet meegerekend.

Klopt, maar puur om te kijken of er geen rare dingen aan de hand zijn en het mengsel te controleren, is zo'n dag met een run voor 2 tientjes uitermate geschikt. Zeker als je lekker vroeg daar bent en zorgt dat de motor al goed warm is...
 
Normaal rij ik ook 1op16. Ik rij inderdaad niet zo zeer ver 12km ong.
Woon werk verkeer. Dus dat zou de kleur vd bougies wel kunnen verklaren
Morge dan maar een zo'n flesje en een luchtfilterelement halen.

Oi..... die had ik ff gemist. Als je 12 km rijdt naar je werk, komt je motor niet of nauwelijks op temperatuur, zeker niet in de winter. De inwendige vervuiling is dan hoger, de condens hoopt zich op en in veel gevallen zal het benzineverbruik ook wat oplopen.
 
Klopt, maar puur om te kijken of er geen rare dingen aan de hand zijn en het mengsel te controleren, is zo'n dag met een run voor 2 tientjes uitermate geschikt. Zeker als je lekker vroeg daar bent en zorgt dat de motor al goed warm is...

Yep, als je gewoon ff zeker wilt zijn dat alles in orde is, is dat prima. Maar ik vermoed dat er bij TS al wat meer nodig is?
 
Oi..... die had ik ff gemist. Als je 12 km rijdt naar je werk, komt je motor niet of nauwelijks op temperatuur, zeker niet in de winter. De inwendige vervuiling is dan hoger, de condens hoopt zich op en in veel gevallen zal het benzineverbruik ook wat oplopen.

Ja dat snap ik wel :Y
maar ik rij al 2 jaar dit stukje, raar dat dit probleem dan nu pas plots verschijnt B|
 
Ja dat snap ik wel :Y
maar ik rij al 2 jaar dit stukje, raar dat dit probleem dan nu pas plots verschijnt B|

Dan heb je gewoon 2 jaar mazzel gehad. :+

Nee, zo werkt dat niet. Het is niet zo dat je na een paar dagen al iets merkt. Of dát de verklaring is voor je hogere verbruik kan ik uiteraard ook niet zeggen.
Je hebt geen verandering gemerkt met dat nieuwe luchtfilter?

Beste wat jij kunt doen is die fiets naar een goeie motorboer brengen en de zaak eens laten nalopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Davey,

ik zie net dat je waarschijnlijk in Heerlen woont (advertentie op motorshopper).
Je zou eens bij Paul Ritzen in Weert kunnen proberen.
Paul is zowat de professor van de carburatie hier in het zuiden.....niet écht goedkoop, maar wel de beste....

BTW: als je nog interesse hebt in de watergekoelde versie van jouw motor: bij mij in de garage staat er nog 1......klein beetje werk (carbs reinigen) en invoeren, dan doet hij het weer....
 
vandaag even de voorvorkkeeringen vervangen van 'm'n motortje.
dan kan ik weer even flinke stukken rijden om te kijken of het verbruik nog hetzelfde is of dat het nu verbeterd is.

( Btw: vmax wat moet die watergekoelde nog opbrengen? kan ik m'n vrouw mischien ompraten :P )
 
vandaag even de voorvorkkeeringen vervangen van 'm'n motortje.
dan kan ik weer even flinke stukken rijden om te kijken of het verbruik nog hetzelfde is of dat het nu verbeterd is.

( Btw: vmax wat moet die watergekoelde nog opbrengen? kan ik m'n vrouw mischien ompraten :P )

Ik zou zeggen, kom gewoon eens kijken als je zin en tijd hebt.
De motor staat nu zo'n 6 jaar geconserveerd in mijn garage.
Het spuitwerk is allemaal nieuw (zwart metallic), in een professionele spuiterij gedaan.
Er zitten veel nieuwe onderdelen op en er zijn heel veel gebruikte onderdelen bij (o.a. complete uitlaat met bochten, collector en dempers). Ook de gewilde chromen kapjes voor over de airbox en de carbs zitten er meervoudig bij.
De tank is leeg en van binnen met teflonspray ingespoten weggezet, dus roest zou er niet in mogen voorkomen.

Het is vooral veel polijstwerk, om het aluminium weer in hoogglans te krijgen, de carburateurs zouden het beste eens gereinigd mogen worden en voor de rest een normaal smeerbeurtje met een paar nieuwe bougies. Dat zou het moeten zijn.
Er zitten twee ongebruikte Metzeler banden bij (overjarig, maar liggend, droog en donker bewaard).

Het liefste zou ik hem gewoon ingevoerd en lopend verkopen. Op het moment loopt de motor niet, door een kapotte "dodemansknop" maar dat is redelijk makkelijk te fixen.
 
Ik heb mischien (waarschijnlijk) het probleem gevonden...
Toen ik het luchtfilterelement ging vervangen zag ik dat de plastic/rubber vernauwing wat normaal in het filter zit,
Er niet meer inzat (deze had ik eruit gehaald toen ik een tijdje geleden startproblemen had).

Shame on me...

Nu rest mij alleen nog de taak om even wat km's te vreten om te testen.

Wat jammer nou dat het vandaag zo'n mooi weer is :D
 
Laatste update.. Het is opgelost. Probleem was blijkbaar toch de vernauwing in het luchtfilter.

Ik rij nu zelfs met zijspan eraan weer in de 90miles..
In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de tips en het meedenken.

Much appreciated :|
 
Terug
Bovenaan Onderaan