verhoogd benzine verbruik

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
hallo allemaal,

ik heb sinds kort een probleem met mijn yamaha xj700.
normaal gesproken reed ik met 10 liter ong 100miles
nu nog maar 80miles
er is niets veranderd aan mijn set up.

ik heb al gecontroleerd of mijn remmen aanlopen maar dit is niet het geval.
weet iemand mischien wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt allemaal :)
 
Misschien onnozel voordehandliggend - maar ook een lagere bandenspanning verhoogt je benzine verbruik. En het luchtfilter er eens uittrekken idd. Een slechte ketting geeft ook weerstand.
Heb je al een bougie eruit gehaald om te bekijken? Als ie veel te rijk is gaan lopen, slaat je bougie zwart uit.
 
Laatst bewerkt:
Kan van alles zijn, zelfs een rekenfoutje.
So wie so verbruikt je motor nu wel wat meer. Daarnaast kunnen de naaldbuizen of de naalden uitgelubberd zijn als er verder niets anders veranderd is, maar dan had het verbruik al langzaam aan omhoog moeten gaan. Geen gat in je luchtfilter, hangende vlotter oid?
 
aan de weersomstandigheden zal het niet liggen ik heb vorig jaar namelijk ook in de winter gereden en toen bleef het verbruik wel hetzelfde.

-het luchtfilter ziet er nog best aardig uit een beetje vuil maar niets schrikbarends.
-bandenspanning is (nu) goed ik heb deze 2 weken geleden weer gecontroleerd omdat het hoge verbruik toen begon.
-ik zal morgen even de bougies controleren of ze een mooi kleurtje hebben.. :)

-een "hangende" vlotter ken ik eigenlijk niet, wat houd dit in en hoe kan ik dit controleren?
motor rijd voor de rest gewoon goed...
 
aan de weersomstandigheden zal het niet liggen ik heb vorig jaar namelijk ook in de winter gereden en toen bleef het verbruik wel hetzelfde.
Dan heb jij een wonderfiets...... of je meet niet goed. Het verbruik gaat in de winter áltijd omhoog.

-het luchtfilter ziet er nog best aardig uit een beetje vuil maar niets schrikbarends.
-bandenspanning is (nu) goed ik heb deze 2 weken geleden weer gecontroleerd omdat het hoge verbruik toen begon.
-ik zal morgen even de bougies controleren of ze een mooi kleurtje hebben.. :)
-een "hangende" vlotter ken ik eigenlijk niet, wat houd dit in en hoe kan ik dit controleren?
motor rijd voor de rest gewoon goed...

-Een vuil luchtfilter kan wel degelijk voor een hoger verbruik zorgen. Dat zie je ook niet aan de buitenkant, of het nog genoeg doorlaat. Schoonmaken of vervangen dus.
-Controleren van de bougies op kleur heeft niet zoveel zin met moderne benzine.
-Bij een hangende vlotter zie je de benzine overstromen. Meestal helpt een tikje met het handvat van een schroevendraaier op het vlotterhuis, soms moet ie open.
 
Waar komt toch de mythe vandaan dat je in de winter een hoger verbruik zal hebben? Auto's kunnen in de winter een hoger verbruik hebben vanwege alle enorme energie verbruikers maar de meeste hiervan zitten niet eens op een motorfiets.

Daar komt bij dat koude lucht dikker is en lambda dus dichterbij 1 zal liggen indien deze 'normaal' onder 1 ligt. Ergo een injectie motor (wat TS dan niet heeft) is in theorie in de winter zuiniger.

Nu houd ik meerdere voertuigen bij via Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de (zowel dieselauto's als mijn eigen motoren) en bij geen een valt een hoger verbruik te meten tijdens de winter.
 
hallo allemaal,

ik heb sinds kort een probleem met mijn yamaha xj700.
normaal gesproken reed ik met 10 liter ong 100miles
nu nog maar 80miles
er is niets veranderd aan mijn set up.

ik heb al gecontroleerd of mijn remmen aanlopen maar dit is niet het geval.
weet iemand mischien wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt allemaal :)
Is het een Maxim, of Maxim X?

Even carbs goed afstellen, synchroniseren en je kunt weer vooruit....
 
Waar komt toch de mythe vandaan dat je in de winter een hoger verbruik zal hebben? Daar komt bij dat koude lucht dikker is .
Je geeft het zelf al aan, dat het geen mythe is.
Wat denk je wat er met de luchtweerstand gebeurd? en nee, de extra zuurstof in de koudere lucht compenseert dit zeer waarschijnlijk niet.
 
Neem aan dat je een handmatige choke hebt? Kan zijn dat je de choke op het stuur wel terugzet, maar dat de kabel een beetje stroef loopt waardoor de klep niet goed geopend wordt. Kan ook voor een flink hoger verbruik zorgen.
 
Ik heb een maxim gewoon, geen x.

Ik zal dalijk even de choke kabel controleren, ik heb namelijk voor dit probleem
De balhoofdlagers vervangen. Mischien dat hierbij de kabel niet goed is gegaan.

anders wordt het denk ik toch even een monteur opzoeken om de carbs. Te stellen. (of is dit zelf ook goed te doen?)
 
.

Daar komt bij dat koude lucht dikker is en lambda dus dichterbij 1 zal liggen indien deze 'normaal' onder 1 ligt. Ergo een injectie motor (wat TS dan niet heeft) is in theorie in de winter zuiniger.
~[/quote]


Hiermee sla je meteen de bekende spijker op zijn kop, de lucht is dikker, meer zuurstof, motor levert meer vermogen en de luchtweerstand is ook groter, olie komt minder snel op temperatuur en de motor zal langer op zijn choke blijven draaien, en ook maar even meenemen dat regen en nat wegdek ook vermogen kost, dus een motorvoertuig verbruikt in de kou meer brandstof dan bij warmte.
 
.

Daar komt bij dat koude lucht dikker is en lambda dus dichterbij 1 zal liggen indien deze 'normaal' onder 1 ligt. Ergo een injectie motor (wat TS dan niet heeft) is in theorie in de winter zuiniger.
\


Hiermee sla je meteen de bekende spijker op zijn kop, de lucht is dikker, meer zuurstof, motor levert meer vermogen en de luchtweerstand is ook groter, olie komt minder snel op temperatuur en de motor zal langer op zijn choke blijven draaien, en ook maar even meenemen dat regen en nat wegdek ook vermogen kost, dus een motorvoertuig verbruikt in de kou meer brandstof dan bij warmte.[/quote]

Ware het niet dat een XJ700 een luchtgekoelde 4 cylinder lijnmotor is uit pakweg 1985.
Die heeft geen automatische choke, injectie, lambdasonde oid.
Meestal zijn die dingen ook nog afgesteld voor de amerikaanse markt. Dwz zo weinig mogelijk emissie (te arm dus meestal). Dit is bij TS duidelijk niet het geval, getuige de zwarte bougies.

@Ts: gooi eens een potje Forté Carb Cleaner door de tank en synchroniseer de carburateurs. Vervang je luchtfilter door een K&N inlegfilter en je motor loopt ook weer een stuk armer.

Het allerbeste is om de motor eerst op een goede testbank te zetten, zodat je weet waar je probleem precies ligt.
Ik gok op carburatie niet synchroon en een beetje vervuiling....

Trouwens, volgens mij ligt de klepstelinterval bij de oude XJ's rond de 24000 mls, wellicht dat daar ook nog wat winst te halen is....
Pas op! Voor het synchroniseren heb je zeer waarschijnlijk een YICS-tool nodig, anders lukt het niet.....

Kijk eens op www.xjbikes.com voor meer informatie, die jongens kennen die fietsen van binnen en buiten....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips vmax zodra de beurs het weer toelaat
Ga ik beginnen met ze 1 voor 1 af te werken.

Mijn kleppendeksel lekt trouwens een beetje kan dit ook een oorzaak zijn ?

In ieder geval al bedankt.
Wordt vervolgd
 
Bedankt voor de tips vmax zodra de beurs het weer toelaat
Ga ik beginnen met ze 1 voor 1 af te werken.

Mijn kleppendeksel lekt trouwens een beetje kan dit ook een oorzaak zijn ?

In ieder geval al bedankt.
Wordt vervolgd

Ja zeg dat dan meteen!. Tuurlijk zorgt een versleten kleppendeksel voor een hoger verbruik.


Edit: ooh je hebt het over benzine :+
 
Laatst bewerkt:
Jaja we zijn weer op nivo. :p
Als ik 1 op 12 zou rijden ben ik toch niet zo blij. Vooral niet met mijn 10liter tankje :(
Hoho..... 10 liter tot reserve hé.....dan heb je er nog minimaal 2 over.... :P

100 mijl zijn tot reserve haalbaar, bij een goede afstelling....


Met de V-Max haal ik 1 op 16, met de Maxim X hooguit 1 op 14.....

Het hoeft niet veel te kosten, om een flesje Forté Fuel System Cleaner door de tank te jassen. Dan is alles in ieder geval weer goed schoon.

Wat ook wel handig is om te weten: wordt de motor wel warmgereden?
Ik bedoel: hoe lang rij je er per keer op?
Van een kwartiertje rijden is de motor niet warm, waardoor je bougies ook zwart kunnen worden en het verbruik omhoog gaat....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan