Verhouding krukas- achterwiel pk's

Da Puppet Masta

Die hard MF'er
31 mrt 2003
669
0
Hoe zit het ook alweer met deze verhouding, is dat inderdaad achterwielvermogen * 1.12 (12%)? Dusss, 100 awpk is op de krukas 112 pk?
Maar wat is de verhouding om te rekenen van krukas naar achterwiel? 12 procent van 112 is 13.44 pk dus kom je dan op minder dan 100. Of is het gewoon krukas delen door 1,12? Dan klopt het.

Vervolgens, de praktijk.
Ik heb een gixxer 600 model K3 met standaard 115 pk. Op het achterwiel had ik standaard 100 pk. Nu heb ik een leo gemonteerd en een K&N en kom op 103.4 pk. Dus toch mooi 3,4 pk gewonnen. Maar wat heb ik dan nu op de krukas? Als ik 103.4 maal 1,12 doe kom ik op 115 pk. Maar ik heb er meer dan origineel, het voelt namelijk veel beter. Misschien had ik origineel minder pk's of is dit een 'zuinige' bank (motorextra. Wel een goede bank overigens + service O-) ). Ik denk overigens het laatste. Maar is die 12% procent nu wel juist?

Lang verhaal, veel vragen & getallen, weet het.

Ben benieuwd naar ervaringen,

DPM
 
Jou verhaal te volgen is het verlies van krukas naar achterwiel: (115-100)/100 * 100% = 15% (lijkt me veel btw)
Dus als je met filtergebeuren en alles 103,4 awiel-pk's vindt.... Zou dat betekenen (uitgaande van hetzelfde verlies) dat je 1,15 * 103,4 = 118,9 krukas-pk's zou moeten hebben .....

Snappie...
 
Jouw krukas vermogen stellen we even al 100%. Wat jij overhoudt aan het wiel is 10 a 12% minder.

Achterwiel pk's = krukas pk's * (100 - 12) / 100
Achterwiel pk's * 100 / 88 = krukas pk's

en laat 100/88 nou rond de 1.12 wezen
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen krukas en achterwiel pk's heeft geen vast verschil.
Alles dat vanaf de kruas tot het achterwiel in beweging gezet moet worden kost kracht.
Dus ook de cardan , de ketting of de belt.
Daar zit al ruim verschil in.
Het kan ook zijn dat een fabriek het krukasvermogen opgeeft met alleen de noodzakelijke delen om het blok te laten lopen.
Dus geen koppeling of versnellingsbak. Maar ook geen dynamo.
Ik dacht dat Ducati wel meet met een vol blok.
 
Dus ook de cardan , de ketting of de belt.

Ja maar daar heb je dus verschillende verhoudingen voor. Kan je bepalen op een motorbloktestbank voor krukas pk's en op een testbank zoals de meeste het hebben. De verhouding welke men hanteert voor de verschillende aandrijflijnen zit er niet ver vanaf. Als je wilt gaan mierenneuken dan moet je dus jouw blok op een motorbloktestbank zetten. Je krijgt dan wel een heel mooi grafiekje met krukasvermogen, wielvermogen en vermogensverlies door de aandrijflijn.

ik meen dat tandwiel 10 a 12% (naargelang de staat van de ketting), cardan 14% en riem 6% vermogensverlies betekent
 
kom er ff niet uit. zal inderdaad wel 12 procent zijn. kom dan echter maar op 116 pk op kruk. bank zal dus ook wel echt karig zijn.

Ga nu lekker slapen, morgen weer,

Bye

DPM
 
Dat vermogensverlies is natuurlijk een gemiddelde, dat door de meetbank wordt "aangenomen" om tot de achterwielpk's te komen. Het werkelijke verlies zal per motor verschillen.
Bovendien: waar praten we helemaal over? Die winst van 3 a 4 pk ga je zéker niet merken, tenzij er door de nieuwe uitlaat ergens een "dip" wordt opgeheven of juist geïntroduceerd. Op topsnelheid kan dat hooguit een paar kilometer verschil uitmaken. Een beetje tegenwind nivelleert dat al.....
 
Okee nog een antwoordje dan,

nee fiets is niet bagger...want Sub4sec had op andere bank standaard 104 en nu op deze bank mEt heel systeem en K&N 105,5. Maar 1.5 gewonnen. bank is gewoon redelijk strak maar is alleen maar prima want die luitjes met 111 awpk's met een 600 cc...uhu right.

Bye
 
Dat vermogensverlies is natuurlijk een gemiddelde, dat door de meetbank wordt "aangenomen" om tot de achterwielpk's te komen. Het werkelijke verlies zal per motor verschillen.
Bovendien: waar praten we helemaal over? Die winst van 3 a 4 pk ga je zéker niet merken, tenzij er door de nieuwe uitlaat ergens een "dip" wordt opgeheven of juist geïntroduceerd. Op topsnelheid kan dat hooguit een paar kilometer verschil uitmaken. Een beetje tegenwind nivelleert dat al.....

Puur voor de fun! Maar inderdaad die 3 pk en 1 nm maakt niet veel uit, wel wat. Vooral het verloop is veeeeel beter geworden. Geen dipjes meer.

DPM
 
Okee nog een antwoordje dan,

nee fiets is niet bagger...want Sub4sec had op andere bank standaard 104 en nu op deze bank mEt heel systeem en K&N 105,5. Maar 1.5 gewonnen. bank is gewoon redelijk strak maar is alleen maar prima want die luitjes met 111 awpk's met een 600 cc...uhu right.

Bye

ja maar niet iedere fiets is hetzelfde. Daarnaast zou je moeten meten op 1 bank en niet op verschillende want je kan zo niet vergelijken. Paul Ritzen heeft een 118pk sterke CBR600RR op de bank gehad. Heeft ook wel de nodige duiten gekost die fiets
 
ja maar niet iedere fiets is hetzelfde. Daarnaast zou je moeten meten op 1 bank en niet op verschillende want je kan zo niet vergelijken. Paul Ritzen heeft een 118pk sterke CBR600RR op de bank gehad. Heeft ook wel de nodige duiten gekost die fiets

Correctie, niet alleen op de bank gehad, maar ik heb hem dus ook gemaakt.......
(beetje spammen voor mezelf kan soms geen kwaad O-) )

Oh ja, het waren 117,9 achterwiel paardjes....., toen ik begon waren 't er iets van 106.
 
Oh ja, het waren 117,9 achterwiel paardjes....., toen ik begon waren 't er iets van 106.

ach, het is gemakkelijker (oké ook imposanter) om 118pk te zeggen ipv 117.9pk :P

Evaring dus..........., maar ja, de docenten leren je 't uiteindelijk ook :+

Ze moeten me dan maar niet beloven dat ik een duale opleiding kan volgen als het niet kan wegens te veel mensen. Heb nu wel meer tijd over om te prutsen ;)
 
Ik hoorde wel eens als "vuistregel" dat ieder tandwielen-raakpunt 10% van het vermogen kost.

Da's wel een beetje errug veel, let op krukas->koppeling 10%, primaire->secundaire versn.bak as 10%, voortandwiel->achtertandwiel 10%.
dus 100%-10%=90% 90%-10%=81% 81%-10%=72,9% wat er dan uiteindelijk over zou blijven, en dat is toch wel een beetje heel erg pessimistisch, en ook niet reeel.
 
Dat vermogensverlies is natuurlijk een gemiddelde, dat door de meetbank wordt "aangenomen" om tot de achterwielpk's te komen. Het werkelijke verlies zal per motor verschillen.
Bovendien: waar praten we helemaal over? Die winst van 3 a 4 pk ga je zéker niet merken, tenzij er door de nieuwe uitlaat ergens een "dip" wordt opgeheven of juist geïntroduceerd. Op topsnelheid kan dat hooguit een paar kilometer verschil uitmaken. Een beetje tegenwind nivelleert dat al.....
Tis eerder andersom. De bank meet aan het achterwiel en gooit er een correctie overheen om aan de krukas PK's te komen. En idd, 3 à 4 PK op top zul je over het algemeen niet merken. Maar vaak zorgt het ook voor een verbetering in het midden gebied of het verminderen van een dip in de powerband. En dat merk je wel.
 
En idd, 3 à 4 PK op top zul je over het algemeen niet merken. Maar vaak zorgt het ook voor een verbetering in het midden gebied of het verminderen van een dip in de powerband. En dat merk je wel.

Die winst die je pakt zou je dan ook in percentages moeten uitdrukken in plaats van absolute waarden.
Als ik 5pk win door een ander uitlaatsysteem, dan is dat voor mij een stijging van meer dan 10%.
En dat voel ik wel ;)
 
Tis eerder andersom. De bank meet aan het achterwiel en gooit er een correctie overheen om aan de krukas PK's te komen.

Klopt! En volgens mij bestaan er banken die bij het uitrollen de weerstand kunnen meten zodat de volledig juiste correctie naar krukas pk's berekend kan worden.

En anderzijds bestaan er natuurlijk banken waarop alleen het motorblok geplaatst wordt. Maar dat is in de dagelijkse praktijk een beetje lastig :9
 
Orpheus, je hebt uiteraard gelijk......

Neemt niet weg dat iemand, die een verschil van een paar pk of een a twee Nm ook écht voelt, zich meteen moet aanmelden bij de MotoGP. Dat soort mensen is GOUD waard...... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan