Verhoudingen Ketting & Tandwielen

Gerrit_125

MF'er
3 mei 2004
187
0
De huidige verhouding op m'n machientje is 15/40 (tandwiel voor/achter). ofte 2,669. Totale verhouding is 4,055 (primair) x 0,923 (5e versnelling) x 2,669 (bestaande secundaire) = 9,982, dus per 9,982 omwentelingen van de krukas is er 1 omwenteling van het achterwiel.

Voor een betere verhouding (voor langere stukken is dit minder trekkracht maar langere versnellingsverhouding) dacht 'k vooraan een 17 te steken, wat secundair een reductie geeft van 17 op 40 of 2,352. Rekening houdende met de rest van de aandrijving is er dan een totale reductie van 8,8066.

Klinkt goed maar wat met de ketting ??? Als 'k me niet vergis verhoudt een bewerking van één tand op het voorste tandwiel 3 tanden op het achterste. Is m'n redenering correct als 'k dan stel indien 'k dezelfde ketting wil behouden maar vooraan van een 15 naar 17 ga, achteraan moet volgen van de bestaande 40 naar een (theoretische 17-15=2 & 2x3=6) 34 (wat deze verhouding voor de machine dan terug te zwaar maakt waarschijnlijk want dan zit 'k met een secundaire eindreductie van 17/34 of 2,000) ?

:? :? :? :? :? :? :?

Heel veel ingewikkelde praat op dit uur hoor, pff ;)

Laten we het simpel houden:

1)Indien je A-wiel niet helemaal naar voren staat, heb je waarschijnlijk nog wel ruimte om naar voren te komen en dus dezelfde ketting te gebruiken.

2)Ik zou nooit 2 tanden bijsteken vooraan, gaat imho je blokje onnodig belasten. Haal er dan vanachter een paar af, zelfde resultaat, maar je blok heeft er minder moeite mee.

Just my idea :)

Heel veel ingewikkelde praat op dit uur hoor, pff ;)

Laten we het simpel houden:

1)Indien je A-wiel niet helemaal naar voren staat, heb je waarschijnlijk nog wel ruimte om naar voren te komen en dus dezelfde ketting te gebruiken.

2)Ik zou nooit 2 tanden bijsteken vooraan, gaat imho je blokje onnodig belasten. Haal er dan vanachter een paar af, zelfde resultaat, maar je blok heeft er minder moeite mee.

Just my idea :)

Ok Joe maar de totale reductie is primair x versnellingsbak x secundair dus als 'k secundair nu het eerste of tweede tandwiel aanpas, wat is het verschil ??? De totale reductie die de motor moet overbruggen blijft toch dezelfde :? :?

Terug
Bovenaan Onderaan