Verhuizen naar Nederland - motor mee

kleine hexe

Die hard MF'er
4 sep 2003
528
0
Ik ga binnenkort naar Nederland verhuizen, en tuurlijk moet mijn bezempje ook mee.

Ik ben er al achter gekomen dat ik hem als deel van mijn inboedel kan invoeren (scheelt me BPM ;) ). Weet iemand toevallig binnen welke periode de motor op naam gezet moet worden nadat ik me ingeschreven heb (zodat hij nog als inboedel verklaart kan worden?)

Ik zou de motor namelijk graag nog een tijdje bij mijn ouders (in Duitsland dus) in de garage laten staan, omdat ik hem niet kan stallen waar ik straks ga wonen.
 
Volgens mij is het zelfs zo dat je vóórdat je naar NL komt, de motorfiets al op jouw naam moet hebben staan (volgens mij iets van 6 maanden) en als je in NL bent, nog een jaar voordat je 'm mag verkopen, anders krijg je alsnog na-heffing.

Misschien een dooddoener, maar op de site van de belastingdienst kunnen ze je hier vast wel meer over vertellen.
 
Ja. dat klopt, ik ben ook niet van plan om mijn schatje te verkopen en hij staat ook lang genoeg op mijn naam.

Mijn vraag is eigenlijk meer, binnen welke tijd ik hem NA mijn verhuizing op naam gezet moet hebben zodat ik hem niet "echt" moet invoeren, maar hem als inboedel kan declareren.
Kan me voorstellen dat ze na afloop van bijv. een jaar best kunnen zeggen dat ze het niet meer accepteren.
 
Ervaringen dateren van een jaar of 10 terug, maar toen mocht je als "nieuwe" Nederlands ingezetene nog een jaar doorrijden met het voertuig op het oude kenteken voordat je hem op Nederlands kenteken moest zetten.
 
Volgens mij maakt dat al niet meer uit.. hij staat immers al op jouw naam... en anders neem je 'm op papier mee... ofwel.. je schroeft de NL platen erop en schorst de hsb (let wel even op je verzekering.... het "makkelijkste" is om hem totaal niet te verzekeren, maar volgens mij heb je dan na een jaar problemen als je 'm wil gaan verzekeren.... ze willen dan weten hoe lang je 'm al hebt... en in eerste instantie lijkt het dan alsof je een jaar onverzekerd hebt gereden)

En let ook even op of de inboedelverzekering van je ouwelui zoiets wel dekt...
 
mijn ervaring is van 6 jaar terug (koekblik meegenomen uit Duitsland). Het termijn is een paar maanden maar of dat nu 3 of 6 maanden na verhuizing is weet ik even niet meer. Ik moest wel eerst een ontheffing aanvragen bij de douane (krijg je een brief waarin een onbeduidend ambtenaartje zich bevoegd vindt en het goed vindt dat het voertuig BPM loos ingevoerd wordt alsof hij dat persoonlijk beslist). Met die brief kon ik toen de NL papieren aanvragen (met koekblik moest ik ook nog APK laten uitvoeren bij RDW).
 
RDW verwijst naar Douane. Heb daar het volgende gevonden (ja, ja verveel me :+ )

Als u naast de verhuisgoederen ook een vervoermiddel in het vrije verkeer
wilt brengen, kunt u dat aangeven bij vraag 5. Als het vervoermiddel
een motorrijtuig is, ontvangt u twee afzonderlijke vergunningen, één
vergunning voor de verhuisgoederen en één voor het motorrijtuig.
Gebruik dit formulier ook als u een wijziging wilt doorgeven. Vul
dan alleen vraag 1 in en de vraag of vragen waarvoor de gegevens zijn
gewijzigd.

Voorwaarden
Om de vergunning te kunnen krijgen, moet u voldoen aan de volgende
voorwaarden:
– U brengt uw normale verblijfplaats over van een land buiten de
Europese Gemeenschap naar Nederland of een andere eg-lidstaat.
– U hebt uw normale verblijfplaats gedurende ten minste twaalf
maanden gehad buiten de Europese Gemeenschap.
– De goederen behoren tot uw inboedel.
– U hebt de goederen ten minste zes maanden in bezit en in gebruik
gehad.
– U hebt de goederen als inboedel gebruikt en u gaat ze ook weer als
inboedel gebruiken.
U brengt de goederen in het vrije verkeer binnen twaalf maanden
nadat u uw normale verblijfplaats hebt overgebracht.

– U gaat de goederen niet uitlenen, verpanden, verhuren of overdragen;
hiervoor geldt een termijn van twaalf maanden na de datum waarop de
goederen in het vrije verkeer zijn gebracht.

Zoals ik het lees moet je dus binnen 12 maanden na je verhuizing de motor in Nederland in het vrije verkeer brengen. Ofwel registreren bij RDW.

Staat trouwens ook dat het gaat om verhuizing van buiten EG naar Nederland. Bel anders even met Douane of RDW (goede ervaring met telefonische informatie bij RDW).

linkje naar formulier: http://download.belastingdienst.nl/...rgun_vrijstelling_verhuisgoed_do2392z1fol.pdf
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, er zit wel een catch in dus. Die 12 maanden geldt voor invoer van buiten de EG (mijn ervaring geldt voor invoer vanuit de VS). Voor invoer vanuit Duitsland zullen dus wel andere en minder gunstige regels gelden.
 
Volgens mij maakt dat al niet meer uit.. hij staat immers al op jouw naam... en anders neem je 'm op papier mee... ofwel.. je schroeft de NL platen erop en schorst de hsb (let wel even op je verzekering.... het "makkelijkste" is om hem totaal niet te verzekeren, maar volgens mij heb je dan na een jaar problemen als je 'm wil gaan verzekeren.... ze willen dan weten hoe lang je 'm al hebt... en in eerste instantie lijkt het dan alsof je een jaar onverzekerd hebt gereden)

En let ook even op of de inboedelverzekering van je ouwelui zoiets wel dekt...

Schorsing is in plaats van een verzekering.. dus je rijdt niet onverzekerd rond, verzekeringen kunnen dat gewoon in 1 keer zien hoor. Hij mag dan alleen niet op de openbare weg komen.
 
Je kan hem inderdaad 12 maanden op duits kenteken laten staan alvorens hem over te schrijven naar een nederlands kenteken.... (dus ook evt in duitsland stallen die maanden, het gaat om het papierwerk naturlich)
Wat betreft invoer etc... zal ik even aan een collega vragen, die is hier inmiddels iets langer vanuit duitsland. Dat laat ik nog wel even weten :)
 
Hartstikke bedankt iedereen *D , 12 maanden klinkt veelbelovend, tot die tijd zal ik zeker een fatsoenlijke woning geregeld hebben (... tenminste dat hoop ik hihi :+ )

De site van de douane had ik ook al bekeken, maar dat stuk had ik met mijn blonde kop blijkbaar over het hoofd gezien :$

Schorsen is geen optie, ik wil wel de mogelijkheid houden om te rijden, al is het maar een rondje als ik bij mijn ouders ben :P
 
Pfff pffff kuch hoest.... ff het stof eraf blazen :+ :+


Het is gelukt *O* *O* (of zou ik beter moeten zeggen "ik kan het voeren van gele platen niet langer uitstellen " :+ ), ben vandaag samen met manlief naar het RDW in Roosendaal geweest, met een berg papieren in mijn zak, vrijwaring BPM ivm verhuizing (om DAT papiertje te krijgen ben ik 23 keer terug naar DLD gereden om nog dit en dat te halen; wat later niet een nodig bleek te zijn), legitimatie, duitse kentekenpapieren etc etc....

img1831.jpg



Motor op de aanhanger achter de auto, zo konden we dus 2 in 1 doen. Daar aangekomen was er een ontzettend vriendelijk zeikwijf, wat ons verwelkomende B| Zei ze meteen dat ik de duitse papieren in moest leveren en dat deze vernietigd gingen worden, en op mijn vraag hoe ik de voertuigen dan in DLD af moest melden kreeg ik geblaft "Daar ga ik niet over, we doen dit altijd zo".... "eeeehhh,Ja, maar ik moet de papieren in DLD laten zien bij de afmelding...." "Dat is toch niet MIJN probleem" kwam het terug... ik kreeg al een iets aanzwellende dikke hals (vooral omdat er op de beeldscherm die daar in de wachtkamer hangt iets staat van "vriendelijk gesprek met z´n tweeen"....)
"Is goed mevrouw, u gaat u gang maar, ik kijk dan wel hoe ik het in DLD kan regelen"

Vervolgens vult ze papiertjes in, geen probleem voor mijn oud bezempje, die is van 1991... dan is de auto aan de beurt...en ja wéér op dezelfde vriendelijke toon, "waar is de conformiteitsverklaring? Uw auto is van 2004 en dan hoort die erbij te zitten, had u ook maar beter op onze site moeten lezen....."

Hmmm, CVO, heb ik niet erbij gekregen toen ik de auto kocht... en werd me ook niks van gezegd toen ik het RDW gebeld had, maargoed....ik had het KUNNEN weten
Dus ik vraag, wat er gebeurd als ik dat ding NIET heb... "Ja, dan komt het ook niet op uw kentekenbewijs".... hmm ja, ok, maar wat voor gevolgen heeft dat precies? "Daar ga ik niet over en bemoei ik me ook niet mee...." (vriendelijk gersprek met z´n tweeen had ik toch gelezen??? moet ik toch verkeerd begrepen hebben :r )
Gelukkig heb ik dat papiertje nog gevonden en kon eindelijk alles zijn gang gaan.

Na korte tijd werden we in de hal geroepen voor de keuring; en die meneer was echt relaxed en heel aardig. We mochten de motor zelfs op de trailer laten staan en hoefden hem niet in dat rotweer heen en weer te sjouwen.
Hij keek ff naar het framenummer, kleur en afmetingen. Nummer van het blok kon hij zo 1,2,3 niet vinden maar dat was geen hinder... alles ok, we mochten weer even gaan wachten tot we opgeroepen werden, even dokken en dan langs de douane voor aangifte BPM... de volgende lacher B|

Vorige week hadden we nog alles van internet geplukt, netto catalogusprijzen opgevraagt enzovoort... en helaas bij het invullen van het formuliertje een fout gemaakt en dus de douane gebeld om te vragen of we een nieuw formuliertje konden krijgen... heel verhaal daar aan de telefoon verteld....verhuisd, vrijwaring is al binnen....
"Maar mevrouw, als u een vrijwaring hebt, dan hoeft u toch niks te betalen, en hoeft u ook niks in te vullen!!!" "Weet u dat zeker???" "Ja, mevrouw, tuurlijk."

Als ik de naam nog wist van deze medewerkster, dan zou ik die graag ff willen spreken }) })

TOCH nodig dus, en het is echt een genoegen (NOT) om de papieren daar ter plekke in te vullen, ff nog een keer Honda bellen voor de netto catalogus prijs van 1991 en dan zo een hele berekening maken..... (en dat alles voor een BPM waarde van welgeteld 9,00 € , ok, voor de auto iets meer hihi). Tenslotte waren ze het iig ermee eens (waarbij de door ons ingevulde bedragen toch veranderd waren.... konden ze dan niet meteen alles uit hun systeem overnemen??? ...) en nu is het een paar dagen wachten tot het kentekenbewijs in huis is.



Als mijn schat nu NOG niet gelooft dat ik van hem hou....zoveel dat ik zelfs gele nummerplaten op mijn auto schroef......dan weet ik het ook niet meer :+
 
Laatst bewerkt:
_O-


Al die moeite en dan is het niet eens lekker weer om te rijden, sjongejonge :+

;)
 
Laatst bewerkt:
Pfff pffff kuch hoest.... ff het stof eraf blazen :+ :+


Het is gelukt *O* *O* (of zou ik beter moeten zeggen "ik kan het voeren van gele platen niet langer uitstellen " :+ ), ben vandaag samen met manlief naar het RDW in Roosendaal geweest, met een berg papieren in mijn zak, vrijwaring BPM ivm verhuizing (om DAT papiertje te krijgen ben ik 23 keer terug naar DLD gereden om nog dit en dat te halen; wat later niet een nodig bleek te zijn, legitimatie, duitse kentekenpapieren etc etc....

[afbeelding]


Motor op de aanhanger achter de auto, zo konden we dus 2 in 1 doen. Daar aangekomen was er een ontzettend vriendelijk zeikwijf, wat ons verwelkomende B| Zei ze meteen dat ik de duitse papieren in moest leveren en dat deze vernietigd gingen worden, en op mijn vraag hoe ik de voertuigen dan in DLD af moest melden kreeg ik geblaft "Daar ga ik niet over, we doen dit altijd zo".... "eeeehhh,Ja, maar ik moet de papieren in DLD laten zien bij de afmelding...." "Dat is toch niet MIJN probleem" kwam het terug... ik kreeg al een iets aanzwellende dikke hals (vooral omdat er op de hun beeldscherm die daar in de wachtkamer hangt iets staat van "vriendelijk gesprek met z´n tweeen"....)
"Is goed mevrouw, u gaat u gang maar, ik kijk dan wel hoe ik het in DLD kan regelen"

Vervolgens vult ze papiertjes in, geen probleem voor mijn oud bezempje, die is van 1991... dan is de auto aan de beurt...en ja wéér op dezelfde vriendelijke toon, "waar is de conformiteitsverklaring? Uw auto is van 2004 en dan hoort die erbij te zitten, had u ook maar beter op onze site moeten lezen....."

Hmmm, CVO, heb ik niet erbij gekregen toen ik de auto kocht... en werd me ook niks van gezegd toen ik het RDW gebeld had, maargoed....ik had het KUNNEN weten
Dus ik vraag, wat er gebeurd als ik dat ding NIET heb... "Ja, dan komt het ook niet op uw kentekenbewijs".... hmm ja, ok, maar wat voor gevolgen heeft dat precies? "Daar ga ik niet over en bemoei ik me ook niet mee...." (vriendelijk gersprek met z´n tweeen had ik toch gelezen??? moet ik toch verkeerd begrepen hebben :r )
Gelukkig heb ik dat papiertje nog gevonden en kon eindelijk alles zijn gang gaan.

Na korte tijd werden we in de hal geroepen voor de keuring; en die meneer was echt relaxed en heel aardig. We mochten de motor zelfs op de trailer laten staan en hoefden hem niet in dat rotweer heen en weer te sjouwen.
Hij keek ff naar het framenummer, kleur en afmetingen. Nummer van het blok kon hij zo 1,2,3 niet vinden maar dat was geen hinder... alles ok, we mochten weer even gaan wachten tot we opgeroepen werden, even dokken en dan langs de douane voor aangifte BPM... de volgende lacher B|

Vorige week hadden we nog alles van internet geplukt, netto catalogusprijzen opgevraagt enzovoort... en helaas bij het invullen van het formuliertje een fout gemaakt en dus de douane gebeld om te vragen of we een nieuw formuliertje konden krijgen... heel verhaal daar aan de telefoon verteld....verhuisd, vrijwaring is al binnen....
"Maar mevrouw, als u een vrijwaring hebt, dan hoeft u toch niks te betalen, en hoeft u ook niks in te vullen!!!" "Weet u dat zeker???" "Ja, mevrouw, tuurlijk."

Als ik de naam nog wist van deze medewerkster, dan zou ik die graag ff willen spreken }) })

TOCH nodig dus, en het is echt een genoegen (NOT) om de papieren daar ter plekke in te vullen, ff nog een keer Honda bellen voor de netto catalogus prijs van 1991 en dan zo een hele berekening maken..... (en dat alles voor een BPM waarde van welgeteld 9,00 € , ok, voor de auto iets meer hihi). Tenslotte waren ze het iig ermee eens (waarbij de door ons ingevulde bedragen toch veranderd waren.... konden ze dan niet meteen alles uit hun systeem overnemen??? ...) en nu is het een paar dagen wachten tot het kentekenbewijs in huis is.



Als mijn schat nu NOG niet gelooft dat ik van hem hou....zoveel dat ik zelfs gele nummerplaten op mijn auto schroef......dan weet ik het ook niet meer :+
ik ben overtuigd :o , als je zoveel gezeik voor me overhebt kan ik niet aners dan capituleren :P :j
 
Terug
Bovenaan Onderaan