Vering af laten stellen (professioneel)

Roy Rovers

MF veteraan
30 okt 2012
1.672
0
Heesch
Beste mf-ers

Ik wil graag de vering af laten stellen van mijn tuono v4
Hij staat gewoon kut orgineel, vind ik waardoor die in het midden van de bochten wil gaan zoeken

Betreft Sachs vering

Ik woon zelf in Heesch, zoek dus een veringspecialist die dit goed kan doen en het liefst die ook Savonds open is

Mag Best een stuk rijden zijn..

Alvast bedankt! :W
 
Bedankt nog voor alle reacties ga even wat zaken bellen morgen. *O*

Ik probeer hem voor vrijdag af te laten stellen want dan vertrek ik met de motor ;)

( waarom niet eerder Laten doen ipv laatste moment?)

Ik heb de motor net ingereden, dus nu weet ik hoe of wat
 
Er is in de motogp,wsbk,onk,bsb,idm en ga zo maar door geen rijder die zelf zijn vering afstelt.

Da's wel heel kort door de bocht ;)
Ik heb altijd mijn vering zelf afgesteld omdat het inderdaad een erg persoonlijk iets is. De basis is door iedereen redelijk goed zelf af te stellen, door je een klein beetje te verdiepen in de theorie.

En daarmee bedoel ik dan rijhoogte, veervoorspanning en ingaande demping. Uitgaand is al wat moeilijker en krijg je alleen goed door te rijden en te voelen wat de motor doet tijdens remmen en accelereren.

Mijn ervaring is wel dat als je 4 verschillende experts raadpleegt, je ook vaak 4 verschillende oplossingen en/of benaderingen te horen krijgt. Maar dat is een kwestie van filteren en datgene doen wat het dichtst bij je eigen idee en gevoel komt.

Nu is het op de openbare weg lastig om een perfecte afstelling te vinden. Dat gaat ook niet lukken, de omstandigheden waarin je rijdt liggen zover uit elkaar, dat je in het gunstigste geval een goede compromis kunt bereiken.
 
Da's wel heel kort door de bocht ;)
Ik heb altijd mijn vering zelf afgesteld omdat het inderdaad een erg persoonlijk iets is. De basis is door iedereen redelijk goed zelf af te stellen, door je een klein beetje te verdiepen in de theorie.

En daarmee bedoel ik dan rijhoogte, veervoorspanning en ingaande demping. Uitgaand is al wat moeilijker en krijg je alleen goed door te rijden en te voelen wat de motor doet tijdens remmen en accelereren.

Mijn ervaring is wel dat als je 4 verschillende experts raadpleegt, je ook vaak 4 verschillende oplossingen en/of benaderingen te horen krijgt. Maar dat is een kwestie van filteren en datgene doen wat het dichtst bij je eigen idee en gevoel komt.

Nu is het op de openbare weg lastig om een perfecte afstelling te vinden. Dat gaat ook niet lukken, de omstandigheden waarin je rijdt liggen zover uit elkaar, dat je in het gunstigste geval een goede compromis kunt bereiken.

Is ook kort door de bocht maar mijn punt is wel duidelijk dacht ik zo ;)
 
BRS Suspension in Stein, nederland
Doet niet enkel Bitubo, maar ook revisies van originele, ohlins, sachs, wp, ...
super service en mooie prijzen

Als je daar gaat informeren, doe Stefan de groeten van mij ;)

zeker een aanrader!

en nee, Stefan sponsort mij niet :)
 
Het vreemde is dat alle fabrikanten van vering en demping het zelfde denken als ik schreef
JIJ moet het doen.......JOUW rijstijl is van belang en JOUW gevoel is van belang

Als het anders zou zijn dan hadden de fabrieken het wel anders gedaan
Maw als er een perfecte instelling zou zijn dan zouden de heren uit Japan de motor wel op die instelling hebben gezet

een perfecte afstelling hangt samen met je tempo die je kan rijden( ga je harder, dan is bijstelling noodzakelijk), dus de basis kan een motorzaak of specialist prima instellen, de rest leer je wel als je harder gaat rijden.

Standaard vering is sowieso bagger, vaak zit er zelfs een veel te lichte of te zware veer onder, het is een centenkwestie en de leverancier zet ze gewoon random in elkaar.

En een standaard vering ga je toch nooit perfect krijgen en dat is ook een soort van veiligheid die ingebouwd is. ( als je een standaard vering helemaal dicht draait, veert het nog steeds, terwijl een aangepaste vering dan ook zo hard als beton wordt, maar dat is gevaarlijk voor de NOOB ! en kan dus niet bij een standaard element )
 
Het is niet een magische ring/tywrap :+


Oude cock ring ??

Idd...vering afstellen is persoonlijk en moeilijk. Denk dat 90% er geen kaas van gegeten heeft en wat aanklooit. De grootste prutsers zijn degene met de duurste ohlinspoten meestal..want die kopen die bende en denken het beste te hebben ?
En dat terwijl een op maat gemaakte stock vork met bv ander binnenwerk 10x beter is dat bv een ohlins gasvork te kopen en die erop te zetten zonder hem custom te laten maken achteraf.. Al geldt dat niet voor de serieuze rijders in de cup en onk ed..
 
Laatst bewerkt:
Oude cock ring ??

Idd...vering afstellen is persoonlijk en moeilijk. Denk dat 90% er geen kaas van gegeten heeft en wat aanklooit. De grootste prutsers zijn degene met de duurste ohlinspoten meestal..want die kopen die bende en denken het beste te hebben ?
En dat terwijl een op maat gemaakte stock vork met bv ander binnenwerk 10x beter is dat bv een ohlins gasvork te kopen en die erop te zetten zonder hem custom te laten maken achteraf.. Al geldt dat niet voor de serieuze rijders in de cup en onk ed..
Wat mag er mis zijn met die dure ohlinspoten?
 
Hoi Roy

Probeer zelf eens eerst.

Noteer wat je doet.

Leer je veel van.

JJ suspension in Mill is een alternatief

Ben er afgelopen jaar ook geweest voor advies.

mvg,

Ronald
 
Laatst bewerkt:
Lekker laten afstellen, en ondertussen goed luisteren wat de man te zeggen heeft, en kijken wat ie doet..
Zijn afstelling opschrijven en gebruiken als basis, en van daaruit zelf verder gaan pulken...

Heb je ook iets om naar terug te gaan, mocht je de instelling verkloten...

Zo doe ik het ook op met mijn MTB... Met mijn motor ben ik bij lange niet rap genoeg om te gaan kloten met de instellingen van mijn vering. Ze staan naar mijn gevoel prima voor een snelheid waar ik me goed bij voel..
 
Laatst bewerkt:
Juist "boefje",

dat is voor de leek dé manier.
Ik ben met mijn Griso naar Mile Pajic geweest, een vanalles en nog wat racer met tientallen (!!) jaren ervaring.
Zijn site:
http://www.pajic-racing.com/RenD/RenDhome.htm
Ik ben ook niet meer de jongste, m'n garantie is er al lang af..., (55 lentes...)
ik ken Mile Pajic nog van zijn racetijd. Ik heb 'm veel zien gassen.
Ik aan de rustige zijde van het groen...
Het is een lust voor het oog om die ervaring te werk zien gaan.
Van daar uit kun je ,mits nodig, verder gaan.

Specifieke veringspecialisten kunnen ook je veringsmateriaal aanpassen met veren en andere dempingsonderdelen.
Dán krijg je plots een heel andere brommer...
Is natuurlijk wél een heel stuk prijziger.

Ad B
 
Ik ben onlangs bij Andre Stamsnijder (SO Products) in bornerbroek geweest voor het aan laten passen van complete voorvork vering van zx10r. Hij heeft compleet uit elkaar gehad, uitgespindeld en nieuwe geleiding erin. Vervolgens loopt het geheel veel mooier maar zijn de standaard veren te zacht waardoor de voorkant te snel inzakt. Hij heeft zwaardere veren erin gezet en het geheel loopt nu stukken soepeler!
Andre stamsnijder heeft ontzettend veel ervaring en kan je precies vertellen wat je nodig hebt voor jouw motorfiets afhankelijk van de wensen. Kost wel een paar centen maar dan heb je het ook echt goed en een compleet andere motor retour...
 
Terug
Bovenaan Onderaan