Vering anders instellen bij regen?

In het boek 'Essential riding skills' van Dan Netting komt dit onderwerp kort langs.
In algemene zin een interessant stukje leesvoer.
 
Vergeet je niet je carbon remschijven te wisselen voor stalen exemplaren? 8-)
Die koolstof krengen komen in de regen echt niet op temperatuur:X



:+
 
Als jij het nodig denkt te vinden bij nat weer een ander afstelling te plaatsen, dan moet je je eens afvragen of de openbare weg wel het juiste terrein is om te gaan rijden.
 
Als jij het nodig denkt te vinden bij nat weer een ander afstelling te plaatsen, dan moet je je eens afvragen of de openbare weg wel het juiste terrein is om te gaan rijden.
Tja.. Het zelfde kun je je afvragen voor ongeveer alle performance-upgrades die mensen monteren. 99% van de "extra prestaties" zit ver buiten het bereik van wat op de openbare weg past of nodig is, maar wordt gemonteerd omdat het de eigenaar enige vorm van genoegen doet. Ik denk dat dat hier ook het geval is.
Diversiteit is leuk en zolang niemand er last van heeft lijkt het mij een geval van "leven en laten leven". Iedereen zijn eigen vorm van motorbeleving.
(tenzij we natuurlijk consequent gaan doen en bij iedereen met aftermarkt vering, slip-on dempers,, powercommanders of K&N Luchtfilters gelijk ook even de rijvaardigheid op de openbare weg ter discussie willen stellen, maar laten we daar aub niet aan beginnen)
 
Om even een misverstand uit de wereld te helpen. !!! Je kunt met veer voorspanning een veer niet harder of zachter maken. Een veer van bijv 90 Nm blijft bij uit of indraaien 90 Nm. Je veranderd slechts de rijhoogte en negatieve veerweg !!

Juist die negatieve veerweg wordt sowieso in bochten wat kritischer. Omdat je minder middelpuntvliedende krachten hebt door een lagere bochtensnelheid en een steilere bochthoek.Dan veer je niet zo ver in

Als je in de regen rustiger en comfortabeler wil gaan rijden dan moet je je vering inderdaad aanpassen....
maar waarom geen tweede setje wielen met angel GT?? en een setje met offroad voor als er een wegopbreking is!

Ik had al besloten om op de YZF750 Angel GT's te laten monteren. Er zijn 5 FZRren rijklaar en daar wil ik best wat experimenten mee uitvoeren.
Voor wegopbrekingen wil ik nog steeds een DT400 hebben.
 
Juist die negatieve veerweg wordt sowieso in bochten wat kritischer. Omdat je minder middelpuntvliedende krachten hebt door een lagere bochtensnelheid en een steilere bochthoek.Dan veer je niet zo ver in

je weet toch wat negatieve veerweg is ?
 
Omdat jan in staat is een fout inzicht van mij te corrigeren

Negatieve veerweg is in mijn optiek het stuk dat je nog uit kan veren. Nu sta ik even op een been of dat statisch is of dynamisch. Ik ga van dynamisch uit. Dus het kan zijn dat het statisch is, dan had ik het de dynamische negatieve veerweg moeten noemen. Dus het stuk dat je uit kan veren op het moment dat alle bocht-krachten op het onderstel uitgeoefend worden
 
Als jij het nodig denkt te vinden bij nat weer een ander afstelling te plaatsen, dan moet je je eens afvragen of de openbare weg wel het juiste terrein is om te gaan rijden.
@Leejoow Ik denk dat je de berichten in dit topic even goed door moet lezen, zowel mijn doelstelling als de ervaringen van ervaren experimentalisten. Daarin leer je dat een standaard motorfiets een compromis is die problemen geeft bij nat weer. Om die problemen te verminderen ga ik dit experiment opstarten. Van de 5 rijklare FZRren gaan er dus 2 lijdend voorwerp worden van dit experiment. Tuurlijk rij ik eerst het oude rubber op.
 
Omdat jan in staat is een fout inzicht van mij te corrigeren

Negatieve veerweg is in mijn optiek het stuk dat je nog uit kan veren. Nu sta ik even op een been of dat statisch is of dynamisch. Ik ga van dynamisch uit. Dus het kan zijn dat het statisch is, dan had ik het de dynamische negatieve veerweg moeten noemen. Dus het stuk dat je uit kan veren op het moment dat alle bocht-krachten op het onderstel uitgeoefend worden
negatieve veerweg is de veerweg die de motor onder eigen gewicht (al of niet met rijder) inveert. IN RUST.

ik zie totaal niet in hoe die kritisch kan worden omdat je trager door de bocht gaat/minder middelpuntvliedende krachten hebt.
ALS het zo was zou niet alleen nat een wegdek, maar gewoon alle tragere bochten een probleem zijn.

negatieve veerweg heb je nodig tijdens hard accelereren en door putten rijden : dan moet de motor verder kunnen uitveren dan zijn "rust" positie zodat het voorwiel kontakt behoudt met de ondergrond. In een bocht ben je een held als je de negatieve veerweg zou gebruiken en toch niet op je gezicht liggen :+ enkel bij het uitkomen van de bocht als de motor al vrij rechtop staat kan je hard genoeg accelereren om de negatieve veerweg aan te spreken.
 
negatieve veerweg is de veerweg die de motor onder eigen gewicht (al of niet met rijder) inveert. IN RUST.

ik zie totaal niet in hoe die kritisch kan worden omdat je trager door de bocht gaat/minder middelpuntvliedende krachten hebt.
ALS het zo was zou niet alleen nat een wegdek, maar gewoon alle tragere bochten een probleem zijn.

negatieve veerweg heb je nodig tijdens hard accelereren en door putten rijden : dan moet de motor verder kunnen uitveren dan zijn "rust" positie zodat het voorwiel kontakt behoudt met de ondergrond. In een bocht ben je een held als je de negatieve veerweg zou gebruiken en toch niet op je gezicht liggen :+ enkel bij het uitkomen van de bocht als de motor al vrij rechtop staat kan je hard genoeg accelereren om de negatieve veerweg aan te spreken.

Exact wat Rob zelf al omschreef, maar iets meer uitgebreid ;);)
 
neen, want "dynamische" negatieve veerweg bestaat niet.
de negatieve veerweg ligt vast bij vertrek/is niet variabel terwijl je rijdt en kan niet kritisch worden doordat je trager als normaal door de bocht gaat.
 
Ware het niet dat in bochten ook putten en kuilen zitten.
 
neen, want "dynamische" negatieve veerweg bestaat niet.
de negatieve veerweg ligt vast bij vertrek/is niet variabel terwijl je rijdt en kan niet kritisch worden doordat je trager als normaal door de bocht gaat.

Precies zoals ik al aangaf, janbros zet iets wat al begrepen is net "iets" meer uitgebreid neer. ;) ;) ;)
 
Ware het niet dat in bochten ook putten en kuilen zitten.

die veranderen daar niets aan. als je te weinig negatieve hebt als je trager door de bocht gaat, had je sowieso al véél te weinig negatieve veerweg voor als je gewoon rechtdoor rijdt, omdat de motor dan niet ingedrukt wordt in zijn veren door de middelpuntvliedende krachten.

ik denk dat jij "gebruikte veerweg" aanziet als negatieve veerweg, maar dat is dus niet zo.
 
die veranderen daar niets aan. als je te weinig negatieve hebt als je trager door de bocht gaat, had je sowieso al véél te weinig negatieve veerweg voor als je gewoon rechtdoor rijdt, omdat de motor dan niet ingedrukt wordt in zijn veren door de middelpuntvliedende krachten.

ik denk dat jij "gebruikte veerweg" aanziet als negatieve veerweg, maar dat is dus niet zo.
Dat klopt, alleen noemde ik het de niet bestaande "dynamische negatieve veerweg"

Anyhow... Mij is duidelijk dat ik de demping wat aan ga passen, Full Wets op nummer 3 zet en dan maar wachten tot er een hoosbui komt.
 
Dat klopt, alleen noemde ik het de niet bestaande "dynamische negatieve veerweg"

Anyhow... Mij is duidelijk dat ik de demping wat aan ga passen, Full Wets op nummer 3 zet en dan maar wachten tot er een hoosbui komt.
Nou , dat wordt wachten tot volgend jaar dan maar , t weer ziet er de komende tijd droog uit iig 8-)
 
Negatieve veerweg kun je afstellen als volgt. Je zet je motor op de wielen zonder belasting van rijder. Dan markeer je een punt op je zitje achter. En meet de rijhoogte Daarna laat je je motor achter volledig uit de vering trekken met t achterwiel nog net op de grond. Het verschil in hoogte is je negatieve veerweg. Bij straat motoren tussen de 15 en 25 mm. Voorzijde trek je de voorvork volledig omhoog. En meet je de binnen poot van keerring tot onderpoot. Chroom gedeelte. Daarna zet je de voorvork op de grond. Paar keer inveren en t chroom gedeelte weer meten. Het verschil is je negatieve veerweg liefst 20 a 25 mm. Deze waarden kun je veranderen door je veervoorspanning in of uit te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan