Vering anders instellen bij regen?

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.260
112.223
Rèswèk
Ligt het voor de hand dat de vering bij regen wat zachter ingesteld wordt? Toen ik nog autorace deed waren er wat stelregels: stabilisatorstangen los, meer vleugel en de voorspanning en demping minderen. Nou gaat het er niet om of dat goed was, dat was het. Maar op een motor heb je geen stabis en vleugel maar wel vering. Dat zou in navolging dan ook zachter kunnen. Waarschijnlijk komt er 1 op full wets te staan.
 
Als dat beter is... maar daar open ik dan wel een topic over
 
Waar hebben we het over? Gewoon op straat rijden om van A naar B te komen, of sportief straatrijden, of racen? En heb je het dan over nu racen, of een natte zomerse circuitdag?
 
Jan, dat was juist bij de autos de crux. Alles gaat wat langzamer waardoor je langer over hobbels en kuilen doet.
 
Waar hebben we het over? Gewoon op straat rijden om van A naar B te komen, of sportief straatrijden, of racen? En heb je het dan over nu racen, of een natte zomerse circuitdag?
Nee geen vervoermiddel. Gewoon ruim sportief weggebruik. Bekende weggetjes.
Nu glijdt en glibbert alles. Als ik wat kan verbeteren is dat leuk. Waarom niet?
Maar je hoort er niemand over.
 
Jan, dat was juist bij de autos de crux. Alles gaat wat langzamer waardoor je langer over hobbels en kuilen doet.
dat laatste deel klopt nauwelijks, tenzij je 10den van seconden "langzamer" vindt. je vering zal er in alle geval quasi niets van merken.

wat ze wel gaat merken is dat je minder bruusk de remmen induikt en rustiger op het gas gaat, vooral vanaf grotere hellingshoeken uit bochten accelererend.
 
Ah ja okee. Ook ligt de bochtensnelheid wat lager waardoor je minder "in de veren gaat". Dat betekent dat je boven de " werkhoogte" zit waardoor je te weinig uitgaande slag hebt. Hey effe voor de goeie orde: ik ga geen kampioen willen worden. Dan had ik wel een topic ergens onder race gestart. Gewoon lekker comfortabel door de regen.
 
Wat ik ervan denk te weten is: als je niet hard genoeg gaat, heb je geen grip, en als je wel hard genoeg gaat, zijn de regenbanden binnen een uur versleten.
 
Zeer waarschijnlijk. Maar als ze versleten zijn komen er nieuwe op. Ik schat dat ik er wel een paar dagen mee wegkom. Doordat ik me rijbewijs niet kwijtwil doe ik tussen twee bochten niet vol uitaccelereren. Op rechte eindjes hier in Forepark haal je best 150 - 200. Dat zou mongolenwerk zijn
 
Zeer waarschijnlijk. Maar als ze versleten zijn komen er nieuwe op. Ik schat dat ik er wel een paar dagen mee wegkom. Doordat ik me rijbewijs niet kwijtwil doe ik tussen twee bochten niet vol uitaccelereren. Op rechte eindjes hier in Forepark haal je best 150 - 200. Dat zou mongolenwerk zijn
Grote vraag is hoe je je vering en demping nu hebt staan op een straatmotor. Gewoonlijk - in eder geval bij mij - is een "straatsetting" sowieso al een compromis vanwege de grotere diversiteit aan wegdek (hobbels, klinkers, etc) tov een circuit waarbij in ieder geval de demping iets zachter komt te staan.
Een andere vraag is wat die regenband gaat doen bij straatsnelheden. Grote kans dan een circuit-gerichte regenband bij straatgebruik minder grip heeft dan een sporttour/straatband omdat hij bij gebrek aan snelheid helemaal niet lekker in zijn temperatuurbereik moet werken. Of interpreteer ik de term "regenbanden" nu als iets anders dan dat je bedoelt??
 
Nee gewoon full wets. Er zitten supercorsas op. Daarom staat die motor nu stil.
 
Zou "body position" bij nat weer ook niet wat kunnen helpen , hoe rechterop je de motor kunt houden hoe meer grip?
 
Wanneer je in de regen op straat sportief rijdt ben je niet slim bezig.

Het lijkt mij dan ook compleet zinloos indien je met een gezond verstand deelneemt aan het verkeer in de regen.

Op het circuit wellicht. Ik kan het daar met enkel regenbanden als aanpassing prima af.
 
Wanneer je in de regen op straat sportief rijdt ben je niet slim bezig.
Sportief rijden op straat is uberhaupt gekkenwerk, maar dat is een heel ander topic. Ik ken mijn weggetjes hier beter dan menigeen het circuit kent, rij mijn rondjes opbouwend en ik heb al zo vaak gezegd: palen zijn taboe
Het lijkt mij dan ook compleet zinloos indien je met een gezond verstand deelneemt aan het verkeer in de regen.
Lijkt... zekerheid kan je niet geven..
Deelnemen aan het verkeer... waar zijn die medeweggebruikers in een industriewijk op zondagochtend vroeg?
Ik ga niet met 200% risico als een wilde tussen de vrachtwagens in de donderdagavondspits mijn banden en veren testen
Op het circuit wellicht. Ik kan het daar met enkel regenbanden als aanpassing prima af.
Dit maakt sense, na je belerende bijdrage waar je me in het ziekenhuis aan mag herinneren ;)
Is jouw ervaring dat niemand wat aan zijn vering doet? Zie de bijdrages van @Janbros . Ik denk dat het circuit, waar het nu niet over gaat, voor een motor misschien wel meer marge geeft en wijzigingen niet direct nodig zijn. Ervaringen van classic-racers die ook in industriewijken racen zouden misschien waardevoller zijn. Het gaat me er niet om records te breken maar mijn rijstijl met regen wat meer mijn rijstijl met droog weer te benaderen.
 
Yup, ik word ook ingehaald door natte kranten als het wegdek nat is en glimt.. voel dingen glijden op rotondes en weet niet zeker of het alleen mijn verbeelding/angst is..
 
Grote kans dan een circuit-gerichte regenband bij straatgebruik minder grip heeft dan een sporttour/straatband omdat hij bij gebrek aan snelheid helemaal niet lekker in zijn temperatuurbereik moet werken.
Er is niemand die me dat kan vertellen. Het wordt waarschijnlijk een experiment en ik zal het er met de jongens waar ik die banden vandaan haal best even over hebben. Ze hebben wel enige ervaring...

Ik vind dit sowieso leukere dingen om te doen dan een stukkie carbon of een ledlampie monteren.
 
Er is niemand die me dat kan vertellen. Het wordt waarschijnlijk een experiment en ik zal het er met de jongens waar ik die banden vandaan haal best even over hebben. Ze hebben wel enige ervaring...

Ik vind dit sowieso leukere dingen om te doen dan een stukkie carbon of een ledlampie monteren.
Ik niet in ieder geval, maar ik kan me voorstellen dat er op de researchafdelingen van bandenfabrikanten wel mensen werken die er goed onderbouwde ideeën bij hebben hoor. ;)

Niks mis met iets uitproberen buiten de gebaande kaders. Benieuwd hoe het uitpakt. Veel succes!
 
Dat kom ik trouwens nu ook allemaal tegen met die SC2 en... wat is je punt?
 
Nee gewoon full wets. Er zitten supercorsas op. Daarom staat die motor nu stil.

Die supercorsa vervangen door Angel GT, dan heb je grip in de regen, en met droog weer kun je er nog steeds als een debiel mee raggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan