vering bij naafbesturing ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.213
439
omg. den bosch
een goedenavond toegewenst allemaal,

ik ben voornemens om binnenkort te starten met de bouw van een span, en ben nu bezig om onderdelen te verzamelen. de motorfiets word een K1100LT met naafbesturing. nu vraag ik me eigenlijk af wat er normaal voor vering word toegepast, dus wat voor veer/demping, van een "stereo fiets" of een "mono shocker".
het meest ideale lijkt mij de vering van een yamaha GTS 1000 omdat deze standaard al naafbesturing heeft.

wie weet hier meer over en wil dat delen ?
alvast bedankt.
 
Ik denk het niet. Met zijspan komt er veel meer gewicht op. Je kan bij Technoflex of Hyperpro terecht voor info en/of passende veren.
 
Laatst bewerkt:
Met naafbesturing heb je eigenlijk geen ruimte voor twee dempers.
Ga maar uit van een monoshock van een normale straatfiets. Door de hoek en het moment van de draagarm ten opzichte van de schokdemper kan je eindeloos variëren. Je kunt dat doen door wat goniometrie en mechanica los te laten. Je kunt ook veel om je heen kijken hoe anderen dat gedaan hebben.
Meestal zie ik een standaard achterschokbreker die vrij vlak halverwege de draagarm gemonteerd is.
 
Met naafbesturing heb je eigenlijk geen ruimte voor twee dempers.
Ga maar uit van een monoshock van een normale straatfiets. Door de hoek en het moment van de draagarm ten opzichte van de schokdemper kan je eindeloos variëren. Je kunt dat doen door wat goniometrie en mechanica los te laten. Je kunt ook veel om je heen kijken hoe anderen dat gedaan hebben.
Meestal zie ik een standaard achterschokbreker die vrij vlak halverwege de draagarm gemonteerd is.

Klopt volgens mij helemaal.

Ik heb de standaard voorveer van mijn R1100RS voorzien van een vulbus zodat hij wat voorgespannen staat. Dat scheelt wel in de hoogte maar de veer en de demping zijn eigenlijk allebei te slap.

Ik ga dat ook aanpassen zodat hij wat stugger wordt.
Ik ben benieuwd wat je van de K1100LT gaat maken.

Vooral veel foto's plaatsen!
 
Laatst bewerkt:
is het niet zo dat die monohockers doormiddel van een hefboomconstructie worden bediend en daardoor een nogal korte slag hebben. mischien wel een te korte slag.

er zullen zeker voldoende foto's worden geplaatst.
 
Hier komt dus de goniometrie en mechanica om de hoek kijken.
Hier worden de werktuigbouwers van de fietsenmakers gescheiden!

Met passen en meten wordt nog heel veel tijd versleten.
 
Laatst bewerkt:
is het niet zo dat die monohockers doormiddel van een hefboomconstructie worden bediend en daardoor een nogal korte slag hebben. mischien wel een te korte slag.

er zullen zeker voldoende foto's worden geplaatst.
Kijk, de goniometrie en mechanica :}
Als je de schokbreker vlak monteert heb je veel wieluitslag en weinig veerbeweging.
 
Ik heb een schokbreker van een GSX1000R met een zwaardere veer op de mijne
 
Kijk, de goniometrie en mechanica :}
Als je de schokbreker vlak monteert heb je veel wieluitslag en weinig veerbeweging.

dat klopt inderdaad, maar liever zie ik een veerpoot met een behoorlijke veerweg. in mijn ogen word het krachten spel dan gunstiger.
 
Inderdaad, als de slag van de demper gelijk is aan de veerweg van het wiel is ook de kracht gelijk.
Als het wiel 2x zoveel beweegt als de demper dan is de kracht op de aanhechting van de demper 2x zo groot.

En of de schokbreker dan vlak ligt of rechtop staat maakt niets uit.

Ga je alles zelf bouwen of ga een bestaand span aanbouwen?
En de naafbesturing, wordt dat eigenbouw?
 
kompleet zelfbouw. doel is eigenlijk om eind 2011 een rijdend geheel te hebben, zonder bak, die wil ik dan in de winter maken. kan ik ondertussen oefenen met zijspan rijden.
 
@ jozzi: was die zwaarder veer ook echt nodig, of heb je hem juist zwaarder gemaakt om sportievere rij eigenschappen te verkrijgen.
en die langere wielbasis hoe vertaalt zich dat in de rij eigenschappen, wat merk je daarvan tijdens het rijden ? kijk als het voordelen heeft wil ik daar ook wat van mee pakken.
zijn er trouwens nog wat meer foto's van jou naafbesturing beschikbaar ?
 
De zwaardere veer zit erop om inderdaad sportiever te rijden, de lange wielbasis geeft een betere rechtdoorstabiliteit en door de kortere naloop in verhouding met een schommelarm heb je toch een goede stuureigenschap in de bochten. Verder zit door de langere achterbrug het zijspanwiel verder naar voren maar naar verhouding met de de wielbasis van de motor is het wel weer normaal.
Als je een standaard achterbrug hebt moet het wiel verhoudingsgewijs dus verder naar achteren.
Maar omdat met een orginele achterbrug het wiel verder naar voren staat, staat je zijspanwiel ten opzichte van van het achterwiel dan al verder naar voren.
De voorloop staat niet volgens de vuistregel van het boekje van het derde wiel, maar ik heb in Oss op de pinksterrace met wat courreurs van zijspannen gesproken en ben met hun informatie aan de gang gegaan.
Als je zijspanwiel verder naar voren staat gaat je zijspan beter rechtdoor en als je zijspanwiel verder naar achter staat kun je beter door de bocht(denk je maar eens in:als het zijspanwiel zover naar voren zou staan dat het langs je voorwiel zou staan kom je geen boucht meer door).
Als je bak breder wordt kan je zijspanwiel verder naar voren(volgens de zijspanracers).
Het blijft natuurlijk altijd een discussie hoeveel het zijspanwiel naar voren staat, als je het zijspanwiel te ver naar voren plaatst zal je combinatie sneller met de neus van de bak in de grond duiken(er is dus een grens).

Volgens mij is het dus een combinatie van factoren:
*Hoever staat je voorwiel ten opzichte van het achterwiel(wielbasis).
*Hoe groot is de spoorbreedte van de combinatie.
*Hieruit volgt de voorloop van je zijspanwiel.
Je weet zelf of je sportief rijdt of liever gaat touren dus kun je je zijspanwiel altijd nog verder naar voren of naar achteren plaatsen(tot een bepaalde grens)

Ik zou dus met een paar zijspannen rijden en daaruit het zijspan kiezen wat voor jou het fijnste rijdt en daar de maten van overnemen(spoorbreedte, wielbasis van de motor en de voorloop van het zijspanwiel).
Dan krijg je een driehoek, deze verschaal je dan naar je eigen zijspan.
Hierdoor krijg je de plaats van je voorwiel en van daaruit kun je je naafbesturing bouwen.

Bij mij is de wielbasis eigenlijk te groot als ik bovenstaand verhaal op mijn zijspan nameet maar dat komt omdat je een buis (mijn draagarm van de naafbesturing is opgebouwd uit buis) niet verder kunt buigen als 1.5x de diameter anders krijg je teveel rek aan de buitenbocht(scheurtjes) of gaat de binnenbocht plooien of erger knikt de binnenbocht.
Er zijn natuurlijk wel truukjes om toch een scherpere bocht te maken maar mijn mening is: het is een draagarm van je stuurinrichting daar ga je niet met truukjes werken.
En een andere beperking was dat ik persé mijn stuuruitslag zo groot mogelijk wilde houden, nu is mijn stuuruitslag even groot als een normale Vmax en dat is best wel prettig als je haarspaldbochtjes wilt rijden of moet keren op de weg.

Als ik een nieuwe naafbesturing maak dan wordt de hele constructie anders zodat ik mijn voorwiel dichter bij het motorblok kan bouwen
Op het MF staan wel wat foto's van mijn naafbesturing of je klikt op dit topic.

vmax met naafbesturing

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
 
Het blijft natuurlijk altijd een discussie hoeveel het zijspanwiel naar voren staat, als je het zijspanwiel te ver naar voren plaatst zal je combinatie sneller met de neus van de bak in de grond duiken(er is dus een grens).

Een heel verhaal, Jozzi. Ik kan me er een heel eind in vinden.
Maar ik ben het met bovenstaande opmerking niet eens!
Volgens mij voorkomt een grotere voorloop juist het duiken van de neus van je zijspan.
De denkbeeldige lijn door je voorwiel en je zijspanwiel is de kantelas waarover je voorover kiepert. Met meer voorloop ligt die as verder naar voren. Je zwaartpunt komt dus verder achter die as te liggen waardoor er altijd minder duikneiging zal zijn.

Ik heb bij mijn span vooral gekeken naar die zijspannen waarmee ze in Frankrijk rally rijden.
Die zijn kort, laag en breed en daarmee superwendbaar, en dus minder rechtuit stabiel.
Dat is wel het motorrijden wat ik heel erg leuk vind, lekker raggen op kleine weggetjes waar 80 km/uur heel erg hard is.

Het is dus maar net wat je zoekt.
 
Klopt slijptol, dat heb ik verkeerd getypt.
Ik ben het helemaal met je eens, soms typen de vingers niet wat het hoofd wil.
Ik rij liever "pittig"op de 80km/h weggetjes, ik ben ook erg tevreden over het stuurgedrag van die van mij. Beetje slippen en driften!!(daarom staat mijn zijspanwiel ook verder naar voren) maar door de grote wielbasis blijft hij/zij toch stabiel als je rechtdoor wil.

Volgens mij is iedereen hier op het forum wel tevreden over zijn eigen span
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel het motorrijden wat ik heel erg leuk vind, lekker raggen op kleine weggetjes waar 80 km/uur heel erg hard is.

Het is dus maar net wat je zoekt.

Dat is ook mijn rijstijl. Ik denk weet dat ik in de toekomst ook een zijspan met naafbesturing wil. Hoe en wat zal de toekomst uitwijzen, maar ik wil vlot de bocht om en rij met mijn schommelvork tegen de grenzen van de grip aan 8-)
 
jozzi bedankt voor het uitgebreide antwoord.
het was me trouwen nog niet opgevallen dat je een langere achterbrug hebt.
het span wat ik voor ogen heb is neigt meer naar het toeren dan naar het racen, een spoertieve toerder zeg maar.
zoals jij het beschrijft kies je eerst de verhouding achterwiel/zijspanwiel en aan de hand daarvan bouw je de naafbesturing.
ik zie dat anders, ik wil eerst de naafbesturing maken omdat daarbij waarschijnlijk toch het doel is om je voorwiel kort bij de motor te houden.
zo kort als orgineel gaat niet lukken dus krijg je automatisch een grotere wielbasis, die je eigenlijk toch niet veel groter wil maken, omdat het er vaak niet mooier van word.

zou de opstelling van de wielen ook nog invloed hebben op de gevoeligheid van spoorvorming in het wegdek ?
ik wilde eigenlijk de spoorbreedte van het span gelijk houden aan de gemiddelde auto, omdat je dan zoveel mogelijk in de zelfde sporen rijd, vooral zinvol in de winter lijkt mij.
wat denken julie is dat te breed ?

de stuuruitslag wil ik inderdaad ook zo groot mogelijk maken of in ieder geval gelijk aan het orgineel. dat schijnt vaak een nadeel van naafbesturing te zijn, dus wellicht niet zo eenvoudig te maken.
 
Laatst bewerkt:
Trixo, de uitslag van je voorwiel kun je zelfs nog groter maken dan de uitslag van je stuur(als je met reactiestangen gaat werken zoals bij de mijne).
Je maakt de tussenmaat tussen de linkse en rechtse stang bij je balhoofd breder of bij het voorwiel smaller, dan heb je een beweging die niet 1:1 draait. Het nadeel is wel dat je zijspan zwaarder gaat sturen.
Je andere vraag of het zinvol is of je een spoorbreedte maakt gelijk van een auto, ik denk het wel maar ik heb er geen rekening mee gehouden.
Ik heb enkel gekeken hoe groot de spoorbreedte moest zijn om het stuur niet aan te raken als het stuur recht staat en de kap gaat open, resultaat is dat ik een grotere spoorbreedte heb als m'n auto(en waardoor mijn voorloop van het zijspanwiel naar voren kwam.
Ik weet niet hoe lang je al hier op het forum zit maar op als je de link hebt geklikt zie je mijn span met een boxerbak, die zit er niet meer op. Ivm een dochtertje die heel graag ijsjes gaat eten met het zijspan hangt er nu een Munro van EZS aan.
 
Boeiende discussie. Ik heb niet op deze manier gepland wat de stuureigenschappen van mijn zijspan zouden zijn.
Ik heb een bmw rs met een EZS fame voor de bak. Het is een breed frame, pas voor een 1,5 of tweepersoonsbak en daarmee wordt het al een breder span.
De spoorbreedte zal niet ver van een autootje zitten, maar juist daardoor duiken practische problemen op. Een breed GS stuur en daarop gemonteerde spiegel zorgen ervoor dat het geheel zo breed is dat ik niet recht vooruit mijn garage in kan rijden.
Dat is dan nog niet zo erg, maar achteruit de garage uit, waarbij de motor over een soort putdeksel geduwd moet worden, maakt het manouvreren soms zwaar werk.
Het gaat in mijn praktijk dus niet alleen om spoorbreedte, maar ook om de breedte van spiegel tot spatbord. Iets smaller had handiger geweest.
Succes met je plannen.
 
Ik heb mijn bak aan laten bouwen bij EZS met de opmerking dat het geheel door een deur van 195 cm moest kunnen. Kan ook , ik heb aan elke kant een paar cm over. Gevolg is wel dat ik met m'n rechterbeen tegen de bak aan zit, de duo klem zit met het rechterbeen, en dat ik het stuur naar links moet draaien om de bak te kunnen openen.

Maar, het zijspan kan wel naar binnen
 
Laatst bewerkt:
je kan inderdaad door een beetje met de stuurstangen te spelen de stuuruitslag veranderen.
maar de beperking is toch de kroming in je onderste draagarm, daar waar je wiel naar toe draait als je stuur maximaal links staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan