Ik heb een FJ1100 uit '84 met bijna 80.000 km op de teller die de laatste tijd wat instabiel aanvoelt. Vooral met een lekkere snelheid over het klaverblad gaat ie een beetje dansen, voor mijn gevoel aan de achterkant.
Ik vermoed dat mijn achterveer/demper de veroorzaker is, aangezien deze, voor zover ik weet, nog origineel is, en ik de keerringen van de voorvork al een keer vervangen heb.
Is hier iets aan te meten / testen, behalve "op het gevoel" zolang het aan de motor zit?
Ik kan de vering en demping wel instellen (niet snel/langzaam of in- en uit verend, maar 1 instelling voor de veer voorspanning en een voor de hardheid van de demper), maar ik heb geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen. Is daar iets aan te doen, behalve experimenteren met de instellingen?
Ik heb nog een demper liggen van een donor motor, maar die heeft ook al 70.000 km gelopen. Kan ik er achter komen of deze nog redelijk in orde is zonder deze er onder te moeten sleutelen om te proberen?
Zou dit probleem ook veroorzaakt kunnen worden door verschil tussen de voorpoten, en zo ja, hoe zou ik dat vast kunnen stellen?
Ik heb, met een achtergrond van hoofdzakelijk elektronica en informatica naast werktuigbouwkunde, een sterke voorkeur voor "meten is weten".
Bestaan hier ook testbanken voor, en zo niet, hoe zou deze geconstrueerd kunnen worden? Als er meer mensen zijn met dit probleem, is het misschien wel interessant om hier iets voor te maken. Ik zit dan te denken aan een of meerdere loadcells (van industriële weegschalen, daar kan ik wel aan komen), met een systeem om een demper in te klemmen en te belasten met statische of vallende gewichten of pneumatische cilinders of zo.
Ik vermoed dat mijn achterveer/demper de veroorzaker is, aangezien deze, voor zover ik weet, nog origineel is, en ik de keerringen van de voorvork al een keer vervangen heb.
Is hier iets aan te meten / testen, behalve "op het gevoel" zolang het aan de motor zit?
Ik kan de vering en demping wel instellen (niet snel/langzaam of in- en uit verend, maar 1 instelling voor de veer voorspanning en een voor de hardheid van de demper), maar ik heb geen idee hoe ik dat in zou moeten stellen. Is daar iets aan te doen, behalve experimenteren met de instellingen?
Ik heb nog een demper liggen van een donor motor, maar die heeft ook al 70.000 km gelopen. Kan ik er achter komen of deze nog redelijk in orde is zonder deze er onder te moeten sleutelen om te proberen?
Zou dit probleem ook veroorzaakt kunnen worden door verschil tussen de voorpoten, en zo ja, hoe zou ik dat vast kunnen stellen?
Ik heb, met een achtergrond van hoofdzakelijk elektronica en informatica naast werktuigbouwkunde, een sterke voorkeur voor "meten is weten".
Bestaan hier ook testbanken voor, en zo niet, hoe zou deze geconstrueerd kunnen worden? Als er meer mensen zijn met dit probleem, is het misschien wel interessant om hier iets voor te maken. Ik zit dan te denken aan een of meerdere loadcells (van industriële weegschalen, daar kan ik wel aan komen), met een systeem om een demper in te klemmen en te belasten met statische of vallende gewichten of pneumatische cilinders of zo.