Vering helden opgelet! Wie kent deze cartridge?

Timo023

Rookie
10 jan 2021
29
12
Hallo allemaal!

Recent een mooie r6 gekocht met aangepaste voorvork (roma 4357) vering en remmerij.

Nu wist de verkoper echter niet wat voor cartridge er in de vork zat. Iemand aan de hand van mijn foto's een idee welk merk/type het kan zijn?
Alle suggesties zijn welkom!
oh. en de keerringen zijn lek dus die ga ik vervangen. Moet alleen even uitvogelen nog waar ik dadelijk de topcap van de vork kan afdraaien. Zit die onder de kroonplaat ofzo? of gaat de stelknop er op een manier af? Iemand ideeën?

Bedankt vast voor de hulp allen!!!
 

Bijlagen

  • 20220430_214532.jpg
    20220430_214532.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 225
  • 20220430_214529.jpg
    20220430_214529.jpg
    98 KB · Weergaven: 188
  • 20220430_123159.jpg
    20220430_123159.jpg
    502,8 KB · Weergaven: 194
  • 20220430_221741.jpg
    20220430_221741.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 208
  • 20220430_221716.jpg
    20220430_221716.jpg
    145,2 KB · Weergaven: 225
  • 20220430_221658.jpg
    20220430_221658.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 234
Beste,

het is ongeveer dezelfde voorvork.
de ene poot is ingaande demping,
de andere poot is uitgaande demping.

met inkorten heb ik geen ervaring, ik heb de voorvork ondertussen verkocht.

de stelknoppen krijg je eraf met een kleine inbus maat 3 geloof ik.
inbusjes zitten dwars in de zijkant in de stellers.
de kap vd vorkpoot draai je gewoon los dmv een veerkeringtang (circlipstang) en schroevendraaier.
zet de punten van de tang stevig in de dop, en met een schroevendraaier kan je dan de dop eruit draaien,
doppen zitten niet zo heel vast.

ik heb de vork altijd binnengedaan voor onderhoud bij een specialist, dus meer weet ik niet.

grtjes Joebiker
05EB283E-627D-4543-8544-0F5E50E3D66D.jpeg
50EBB1EF-B7EA-403B-AB07-8ED280456B2F.jpeg
4D303F36-3B63-4A40-9D6C-E5C0F754AF37.jpeg
 
Circlip tang is niet het juiste gereedschap. Daar krijg je beschadigingen van, zoals de vorige eigenaar ook heeft gedaan op mijn Adreani cartridges (die staan te verstoffen). Juiste soort gereedschap staat op de andere foto, is er in allerlei maten…


C517BB99-68B3-4615-A1A0-21561C51D0DE.jpeg
3704B3D8-2ABE-4498-99FA-D87111851D71.jpeg
 
Beste,

het is ongeveer dezelfde voorvork.
de ene poot is ingaande demping,
de andere poot is uitgaande demping.

met inkorten heb ik geen ervaring, ik heb de voorvork ondertussen verkocht.

de stelknoppen krijg je eraf met een kleine inbus maat 3 geloof ik.
inbusjes zitten dwars in de zijkant in de stellers.
de kap vd vorkpoot draai je gewoon los dmv een veerkeringtang (circlipstang) en schroevendraaier.
zet de punten van de tang stevig in de dop, en met een schroevendraaier kan je dan de dop eruit draaien,
doppen zitten niet zo heel vast.

ik heb de vork altijd binnengedaan voor onderhoud bij een specialist, dus meer weet ik niet.

grtjes JoebikerBekijk bijlage 1758406Bekijk bijlage 1758407Bekijk bijlage 1758408
Top mannen! Super bruikbare info. Geweldig wat een kennis en ervaringen er hier nog zo online rondhobbelt. @joe Weet je toevallig ook of de doppen met stelknoppen er op los kan komen? Denk het wel? Imbusje lijkt door iemand een keer te zijn doorgedraaid.

Ik heb een standaard keerringen besteld. Even wachten tot deze binnen zijn en dan ga ik proberen deze te vervangen. Meet ik vooraf het olieniveau even op of waag nog even een keer een belletje aan HK suspension. Hopelijk geen 300 euro aan keerringen nodig!🤨

Zal even wat foto's delen als hij uit mekaar ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Top mannen! Super bruikbare info. Geweldig wat een kennis en ervaringen er hier nog zo online rondhobbelt. @joe Weet je toevallig ook of de doppen met stelknoppen er op los kan komen? Denk het wel? Imbusje lijkt door iemand een keer te zijn doorgedraaid.

Ik heb een standaard keerringen besteld. Even wachten tot deze binnen zijn en dan ga ik proberen deze te vervangen. Meet ik vooraf het olieniveau even op of waag nog even een keer een belletje aan HK suspension. Hopelijk geen 300 euro aan keerringen nodig!🤨

Zal even wat foto's delen als hij uit mekaar ligt.
Vraag echt naar Jos of Edgar,die ken ik al vanaf 1998,heb toen voor mijn R1 een stuurdemper en achtershock van WP bij ze gekocht.Die weten waarschijnlijk wel meer over jou vork.
 
Top mannen! Super bruikbare info. Geweldig wat een kennis en ervaringen er hier nog zo online rondhobbelt. @joe Weet je toevallig ook of de doppen met stelknoppen er op los kan komen? Denk het wel? Imbusje lijkt door iemand een keer te zijn doorgedraaid.

Ik heb een standaard keerringen besteld. Even wachten tot deze binnen zijn en dan ga ik proberen deze te vervangen. Meet ik vooraf het olieniveau even op of waag nog even een keer een belletje aan HK suspension. Hopelijk geen 300 euro aan keerringen nodig!🤨

Zal even wat foto's delen als hij uit mekaar ligt.
De stelknoppen (rood) van in-en uitgaande demping komen los, als je te weinig ruimte hebt onder de stelknop.
je moet de stelknoppen vastzetten wanneer de dempingen op hun hardst staan, volledig in dus.
dan zet je de inbussen vd knoppen vast. Daarna draai je ze uit, naar de gekozen demping.

De stelknoppen vd veervoorspanning (blauw) kan je een tweede gat boren tegenover de doorgedraaide stelknop, voor een inbusje.
bij deze WP moet je rustig te werk gaan met de stelknoppen, ook bij verdraaien veervoorspanning til je best de voorkant vd motorfiets op, zodat er geen gewicht op rust.
 
Oke. De onderdelen zijn eindelijk binnen!
Nu de vraag hoe ik de as er uit krijg... Zit links een grote 19mm hex en aan beide kanten 2 klem.boutjes. Wanneer ik die los heb begint de as met de hex meteen al los mee te draaien. Aan de andere kant zie je een schroefdraad zitten maar het buitenwerk draait mee. Kan het wiel een klein beetje van links naar rechts schuiven maar krijg de as er met geen mogelijkheid uit.... Wil deze ook niet slopen.
Wie weet raad? Hoe krijg ik de as uit het voorwiel?
 
de klemschroeven aan deze kant vast draaien, as er uit, en dan klemschroeven los en de bus er uit.
Ja? Toch wel? Heb het geprobeerd met de kelmbouten aan 1 kant vast. Maar kreeg de as met geen mogelijkheid rond gedraaid was bang iets te breken. Nu maar even volgespoten met WD 40 dadelijk nog eens proberen. En anders met wat warmte.
 
Je moet de klemschroeven aan de kant van de bus vast zetten, aan de kant van de binnenzeskant heeft geen zin want dan draait de as niet, maar dat had je wel door toch..
 
Je moet de klemschroeven aan de kant van de bus vast zetten, aan de kant van de binnenzeskant heeft geen zin want dan draait de as niet, maar dat had je wel door toch..

Je moet de klemschroeven aan de kant van de bus vast zetten, aan de kant van de binnenzeskant heeft geen zin want dan draait de as niet, maar dat had je wel door toch..
Thanks voor de snelle reactie! Je gaat soms toch aan jezelf twijfelen... WD40 wat warmte en een grote hefboom deden het hem.
Kunnen we vanavond de vering afmaken.
 
Aangezien jullie zo razendsnel zijn nog maar even een check. Bij adjustable forks rebound helemaal in(naar rechts) preload helemaal uit voor in de caps los haal?
 
preload uit is wel makkelijk ja, wbt de uitgaande demping dacht ik helemaal uit, maar wel even tellen wat het volledige stelbereik is. Bij hermonteren van de bovenste dop moet je soms de dop op een bepaalde afstand op de cartridge 'stok' draaien, en controleren met de hoeveelheid instelbaarheid (in clicks of omwentelingen)
 
Zoals inderdaad reeds vermeld is dit een complete WP roma vork en geen aangrpaste originele R6 vork.
De buiten benen van de vork zijn wel lichter van kleur dan ik tot nu toe heb gezien.
Ik heb ook zo een WP roma vork in een oude BOTT racer zitten.
De klauwen zijn idd brembo cnc 30/34,beiden mooi "ouder" race materiaal.

Henk!!!
 
Blijkt best lastig zonder manual. Is een andere cartridge dan waar ik eerder aan heb gewerkt. Even online zoeken hoe deze precies uit elkaar gaat.
Hier vast wat foto's. Ervaringen van iemand met deze cartridge uit elkaar halen om de fork seals te vervangen zijn zeker welkom!
 

Bijlagen

  • IMG-20220605-WA0000.jpg
    IMG-20220605-WA0000.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20220605-WA0001.jpg
    IMG-20220605-WA0001.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 29
Job done. Keerringen vervangen.
Zoals beloofd hier dan nog een paar foto's van het binnenwerk. Veer naar beneden trekken en dan haal je het bovenste schijfje er zo uit wat alles op zijn plek houd. Voor het terug zetten heb je wel even een extra set handjes nodig om de veer terug te trekken. Tenzij je armen als popeye hebt.
 

Bijlagen

  • IMG-20220606-WA0000.jpg
    IMG-20220606-WA0000.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 34
  • 20220606_130509.jpg
    20220606_130509.jpg
    167 KB · Weergaven: 36
  • IMG-20220605-WA0001.jpg
    IMG-20220605-WA0001.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 33
Heeft iemand enig idee wat de voorvorken waard zouden kunnen zijn? Ik heb de motor redelijk goedkoop gekocht en overweeg nu om hem maar in onderdelen uit te gaan halen om zo nog iets van het geld terug te gaan zien. Ik ben geen ervaren racer en denk ook dat deze vork en eventueel de achter shock in een mooie cupracer veel beter tot hun recht zullen komen. Hopelijk kan ik dan nog iets van het geld er uit halen en dit gebruiken om een betrouwbaar stock racemodel ergens vandaan te halen voor mijn circuit dagen. Ik zag ergens een vergelijkbare vork gaan voor 999 euro. Is deze dat mogelijk ook nog waard?

Ontzettend bedankt voor jullie input vast! Dit is echt een enorme telleurstelling. Had graag op deze motor het circuit op gegaan maar dat zit er financieel voorlopig even niet meer in..
 
Laatst bewerkt:
Moest ik die van mij verkopen,zou ik ook wel in de richting van 1000€ ervoor vragen.
Compleet met magnesium kroonplaten.
Op marktplaats zit er een zekere andré die dit soort vorken zoekt,misschien daar eens gaan informeren.

Henk!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan