Vering helden opgelet! Wie kent deze cartridge?

Timo023

Rookie
10 jan 2021
29
12
Hallo allemaal!

Recent een mooie r6 gekocht met aangepaste voorvork (roma 4357) vering en remmerij.

Nu wist de verkoper echter niet wat voor cartridge er in de vork zat. Iemand aan de hand van mijn foto's een idee welk merk/type het kan zijn?
Alle suggesties zijn welkom!
oh. en de keerringen zijn lek dus die ga ik vervangen. Moet alleen even uitvogelen nog waar ik dadelijk de topcap van de vork kan afdraaien. Zit die onder de kroonplaat ofzo? of gaat de stelknop er op een manier af? Iemand ideeën?

Bedankt vast voor de hulp allen!!!
 

Bijlagen

  • 20220430_214532.jpg
    20220430_214532.jpg
    137,3 KB · Weergaven: 225
  • 20220430_214529.jpg
    20220430_214529.jpg
    98 KB · Weergaven: 188
  • 20220430_123159.jpg
    20220430_123159.jpg
    502,8 KB · Weergaven: 194
  • 20220430_221741.jpg
    20220430_221741.jpg
    143,3 KB · Weergaven: 208
  • 20220430_221716.jpg
    20220430_221716.jpg
    145,2 KB · Weergaven: 225
  • 20220430_221658.jpg
    20220430_221658.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 234
Ik ken Roma 4357 alleen van KTM maar dat zit meer in de cross/enduro wereld.
Ja dat kwam ik online ook alleen tegen. Maar het bedrijf wat ooit aan de vering gewerkt heeft gaf aan het als deze vork te herkennen. Prima vering overigens! Alleen de top cap komt helemaal niet overeen met die van de roma wat ik in de manual zie.
 
Dat zijn mooie onderdelen zeg! Maar wel bedoeld eigenlijk voor race gebruik. De voorvork en brembo remklauwen heb ik het over. Erg mooi spul. Maar weet je dat de remklauwen geen stofringen hebben? Deze onderdelen vragen erg veel onderhoud en bijna na iedere dag rijden schoonmaken en inspecteren.

Voor de voorvork zou je André Stamsnijder van SO uit Borne eens kunnen vragen. Die draait de dop waarschijnlijk zo los waar je bijstaat.
 
Waarschijnlijk moet je die dop verder indrukken totdat de circlip vrijkomt. Zo zit het ook bij het reservoir/piggybag aan de achterschokbreker. En ook bij sommige voorvorken
 
Dat zijn mooie onderdelen zeg! Maar wel bedoeld eigenlijk voor race gebruik. De voorvork en brembo remklauwen heb ik het over. Erg mooi spul. Maar weet je dat de remklauwen geen stofringen hebben? Deze onderdelen vragen erg veel onderhoud en bijna na iedere dag rijden schoonmaken en inspecteren.

Voor de voorvork zou je André Stamsnijder van SO uit Borne eens kunnen vragen. Die draait de dop waarschijnlijk zo los waar je bijstaat.
Dank! De motor gaat eigenlijk ook enkel op het circuit worden gebruikt. Weet je toevallig welke klauwen dit zijn?

(Wist de vorige eigenaar ook niet te vertellen en ben op zoek naar de juiste remblokken 0B03 staat op de achterkant.
Goed om te weten van de stofkappen. Zal ze na elke circuitdag even onderhouden.
 
Dat is een complete WP vork,geen aangepaste originele vork. :9~
Ik vind online dus echt heel weinig over die vorken... Kwam alleen tegen dat deze op de ktm duke 690 zou zitten?

Is het goed spul? (Ben nieuw in de racerij maar voelde wel dat het erg goed reed en de prijs was erg goed dus meteen meegenomen.)

Overigens heb ik gevonden hoe de cap los gaat. Zat met mijn neus te kijken.... De gaatjes zaten net onder de adjusters verborgen. Dus met het juiste gereedschap haal ik hem zo los.
 
Brembo axiaal 40mm Cnc P4 30/34
30/34 staat voor de zuigerdiameter, zit verschil in de voorste en de achterste dus. Axiaal 40mm voor de ophanging/bevestiging.
En cnc is ook belangrijk om te weten, aangezien meestal remklauwen uit gegoten aluminium bestaan.
 
Ik vind online dus echt heel weinig over die vorken... Kwam alleen tegen dat deze op de ktm duke 690 zou zitten?

Is het goed spul? (Ben nieuw in de racerij maar voelde wel dat het erg goed reed en de prijs was erg goed dus meteen meegenomen.)

Overigens heb ik gevonden hoe de cap los gaat. Zat met mijn neus te kijken.... De gaatjes zaten net onder de adjusters verborgen. Dus met het juiste gereedschap haal ik hem zo los.
Nee deze vork zit niet in een ktm 690. Jouw Roma vork is veel ouder, van begin jaren '90.
En echt gebruikt voor lichtere race motoren. Denk aan 250cc 2Tact supermono/lichte supertwin (bott)
 
Het is in elk geval een aftermarket WP. Die zijn zelden gelijk aan elkaar. Qua stelmogelijkheden, coating, 1 of 2 vaste of losse remklauwopnames, as diameter.

Volgens mij werden ze altijd gebouwd naar wens van de klant.
 
Dat is inderdaad een race/aftermarket vork.
Duur spul,veel betere kwaliteit dan wat standaard in gelijk welke KTM gebruikt werd.
Ook te zien aan de goudkleurige binnenpoten die er zeer waarschijnlijk pas later in gekomen zijn,volgens mij hadden ze die toen nog niet,of tegen meerprijs.
 
Nee deze vork zit niet in een ktm 690. Jouw Roma vork is veel ouder, van begin jaren '90.
En echt gebruikt voor lichtere race motoren. Denk aan 250cc 2Tact supermono/lichte supertwin (bott)
Dank voor je reacties!
Hoe zie jij dat zo ongeveer dan? De motor zelf is uit 2002. Vermoed dat de vork er ergens in 2010 is opgekomen.

Ben erg benieuwd hoe dat gegaan is dan. Een van de vorige eigenaren is dus naar WP gegaan destijds heeft er om een vork gevraagd en die is toen op maat voor hem gemaakt? Zal een duur geintje zijn geweest... Waarom niet gewoon een vork nemen van bijvoorbeeld een nieuwere R6 en bij een verenspecialist de cartridges en veren e.d. laten upgraden?

Misschien een stomme vraag hoor maar vraag mij af wie er zo een maatwerk vork laat bouwen terwijl er in mijn ogen toch stukken makkelijkere opties zijn?

Achterveer is overigens ook van WP. Zal daar morgen ook wel even een fotootje van online gooien.
 
Cartridges voor motoren van omstreeks jaar 2000 waren er destijds volgens mij niet. Veel keus op gebied van remmen ook niet, 40mm was veel gangbaarder.
 
Dank voor je reacties!
Hoe zie jij dat zo ongeveer dan? De motor zelf is uit 2002. Vermoed dat de vork er ergens in 2010 is opgekomen.

Ben erg benieuwd hoe dat gegaan is dan. Een van de vorige eigenaren is dus naar WP gegaan destijds heeft er om een vork gevraagd en die is toen op maat voor hem gemaakt? Zal een duur geintje zijn geweest... Waarom niet gewoon een vork nemen van bijvoorbeeld een nieuwere R6 en bij een verenspecialist de cartridges en veren e.d. laten upgraden?

Misschien een stomme vraag hoor maar vraag mij af wie er zo een maatwerk vork laat bouwen terwijl er in mijn ogen toch stukken makkelijkere opties zijn?

Achterveer is overigens ook van WP. Zal daar morgen ook wel even een fotootje van online gooien.
Sorry voor de late reactie. De WP Roma voorvork was in 2002 al niet meer leverbaar, en in 2010 was WP al volledig overgenomen door Ktm.

De WP Roma voorvork is nog een product van WP toen het nog een Nederlands merk was. Deze vork zal dus hoogst waarschijnlijk voor een andere motor op maat gemaakt zijn. En later door verkocht en in de R6 terecht zijn gekomen. De voorvork is waarschijnlijk ouder dan de Yamaha.
Waarom deze vork dan inbouwen?
Ik denk omdat men er destijds aan kon komen en omdat het een verbetering was tov de originele 2002 R6 vork.
Een Yamaha R6 had in 2002 origineel nog een conventionele voorvork net als alle 600's van die tijd. De eerste 600's met upsidedown vorkpoten kwamen pas in 2006 uit.

En ja dat denk ik ook dat een R6 voorvork van 2006/2007 met een andere cartridge set een veel betere vork is dan de oude WP Roma voorvork. Maar het is wel een hele mooie vork die eigenlijk in een classic superbike thuishoort. Dus gedateerd maar nog steeds kwaliteit, en alsje er geschikt aan kunt komenprima te gebruiken is als upgrade. Dat zal de vorige eigenaar van de R6 gedacht hebben.
 
Weet iemand trouwens hoe ik de juiste keerringen kan achterhalen voor deze vork zonder de vork eerst open te halen? Heb nu eentje besteld met iig de juiste binnen en buiten diameter. Maar blijft de vraag qua dikte natuurlijk of het gaat passen.
 
WP bellen/mailen. Ook meteen even vragen hoeveel olie er in hoort, of er nog ergens o-ringen zitten die weinig kosten en je dan meteen kunt vervangen enz.

Edit: of even uitvissen of er nog ergens afstammelingen/ oud-werknemers van WP in Nederland zijn uit die tijd. Bijvoorbeeld bij Reiger, Hyperpro, SO-products etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Weet iemand trouwens hoe ik de juiste keerringen kan achterhalen voor deze vork zonder de vork eerst open te halen? Heb nu eentje besteld met iig de juiste binnen en buiten diameter. Maar blijft de vraag qua dikte natuurlijk of het gaat passen.
Moet je echt voor bij een specialist zijn. Je kunt geluk hebben dat ze destijds een reguliere keerring hebben gebruikt. Voor latere WP voorvorken kun je zomaar het geluk hebben dat je 300 euro kwijt bent voor een setje omdat ze in kleine oplages gemaakt worden.
 
Weet iemand trouwens hoe ik de juiste keerringen kan achterhalen voor deze vork zonder de vork eerst open te halen? Heb nu eentje besteld met iig de juiste binnen en buiten diameter. Maar blijft de vraag qua dikte natuurlijk of het gaat passen.
HK suspension bellen.
Edgar en Jos van HK waren natuurlijk vroeger de mannen van WP in Uden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan