vering instellen

corky

Die hard MF'er
20 feb 2005
324
0
ergens en nergens
gisteren naar de horensbergdam in genk gaan trainen, maar de motor had de neiging om te slingeren dit zowel voorwiel als achterwiel, ik had de bandenspanning nagekeken en had te weinig bar. achter had ik 0,54 bar, deze opgepompt tot 0,85 bar was het iets beter maar was nog een beetje aan het slingeren. kan dit ook met de achtervering te maken hebben zodat deze te zacht staan of te hard? het circuit is harde ondergrond (leem met veel stenen) en hoe is de beste afstelling? harde ondergrond harde afstelling of een zachte?
 
0,85 bar?

Lijkt me nog steeds heeeeeeeel erg weinig.
Voor weggebruik zitten de meeste motoren rond de 2,4 bar voor
en 2,8 bar achter.

Ik kan me voorstellen dat voor offroad een lagere spanning nodig kan zijn.
Even opgezocht:
Voor een F650 staat een druk van 1,8 voor, 1,9 achter.

Wellicht handig om even te vertellen wat voor motor je het over hebt...
 
0,85 bar?

Lijkt me nog steeds heeeeeeeel erg weinig.
Voor weggebruik zitten de meeste motoren rond de 2,4 bar voor
en 2,8 bar achter.

Ik kan me voorstellen dat voor offroad een lagere spanning nodig kan zijn.
Even opgezocht:
Voor een F650 staat een druk van 1,8 voor, 1,9 achter.

Wellicht handig om even te vertellen wat voor motor je het over hebt...


:z
Een F650 is geen offroad en 1.8 en 1.9 bar is geen offroadspanning.

Voor cross geld over het algemeen de vuistregel: 1 bar (heb ik me laten vertellen, ik cross niet).

Het lijkt mij als leek dat je vering/demping op een harde baan ook wat straffer afgesteld moet staan. Op straat rijd je meestal ook met wat hardere vering/demping
 
dat lijkt me ook extreme weinig dan rij je meer op de stijfheid van de band dan op de lucht druk die er in zit.

ik rij zelf Downhill mountinbiking ook daar is een minimale druk van 1 bar in de bad vereist. en ik denk dat het zwabberen eerder van de te lage bandenspanning komt dan van de instelling van je voor of achter veering.

hiet kan men toch alleen de rebount of de compression instellen.
verder zou je de sag kunnen veranderen mits dze niet goed is door een zwaarde re veer. maar dan betwijfel ik dat het aan je vering ligt.

Rebount te laag dan :
las je een te lage rebount hebt dan voel je dat je vering stug wordt dus krijg je harde klappen niet lekker smooth. de vering kan zich dan niet snel genoeg terug komen naar zijn oorspronkelijke positie.

Rebount te hoog :

nu voel je dat de motor omhoog stuterd dus het wie wordt van de grond af geketst.

Concluzie :
je moet dus altijd een goede midden weg kiezen. dit is afhankelijk van het te rijden parcour.

Compression:

Compression kun je veranderen als je merkt dat je vering helemaal in gaat bij de meeste veringen wordt hij dan op het einde stugger dus progressiever.

SAG
de sag is afhankelijk van je gewicht en dat van de moter. dit een bepaalde afstand die de vering moet in veren als je er op zit dit moest ongeveer 20 tot 30 % van de gehele veer weg zijn als ik me niet vergis


zou gewoon meer druk er in doen e kijken of het over is. is het dan nog njiet over dan even verder zoeken.

succes
;)
 
Laatst bewerkt:
zijn je wiellagers goed?
en heeft de achterbrug geen speling?
en het balhoofd ook geen speling?
en ja is al gezegd banden spanning iets hoger zeker 1bar of meer
 
gisteren naar de horensbergdam in genk gaan trainen, maar de motor had de neiging om te slingeren dit zowel voorwiel als achterwiel, ik had de bandenspanning nagekeken en had te weinig bar. achter had ik 0,54 bar, deze opgepompt tot 0,85 bar was het iets beter maar was nog een beetje aan het slingeren. kan dit ook met de achtervering te maken hebben zodat deze te zacht staan of te hard? het circuit is harde ondergrond (leem met veel stenen) en hoe is de beste afstelling? harde ondergrond harde afstelling of een zachte?

heb ik ook ervaring mee de eerste keer dat ik het probeerde op deze ondergrond slingerde die van mij ook zo maar een vriend van mij had nergens last van die vertelde mij dat je harder moest rijden en ja hoor dat werkt, gewoon gas erop dan slingerde ik niet meer (wil hiermee niet zeggen dat je als een bejaarde rijd)
dus kan zijn dat je te rustig eroverheen rijd
 
klopt als je langzaam rijd dan volgt te motor gewoon het spoor ( vooral op zahcte ondergrond zo) en klopt je moet voor de cross toch minstent 1 bar hebben maar dat weet je nu wel denk ik :]
 
Compression:

Compression kun je veranderen als je merkt dat je vering helemaal in gaat bij de meeste veringen wordt hij dan op het einde stugger dus progressiever.

of ik begrijp je zin even niet...

maar vering kan op 2 manieren progressief zijn, door een progressieve veer, of door een progressief (hevel)systeem.
Als je de veer strakker zet wordt de initiele veerspanning verhoogd, maar dat verandert niets aan de mate van progressiviteit. Als je de progressiviteit als lijn in een grafiek zou zien, zou die lijn in zijn geheel omhoog gaan...dus dat klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt.
Of ik begrijp je zin dus verkeerd...
 
het gaat hier over een kx250 van 2002, de moto is een paar weken volledig gereviseerd geworden bij de verkoop van de handelaar. ik heb nergens speling op(heb ik allemaal gecontroleerd). ik ga het eens proberen met de bandenspanning op 1 bar te zetten en kijken hoe de moto dan reageert. de vering had ik op het circuit de demping al harder gezet en het ging al iets beter met de sturing
 
Laatst bewerkt:
Wellicht handig om even te vertellen wat voor motor je het over hebt...



alweer een nieuwe moto gekocht voor te baggeren, het is een kawasaki kx 250 van 2002. weet iemand welke kwaaltjes dat deze hebben en dergelijke?




Om deze motor gaat het?
 
Laatst bewerkt:
dat klopt, hier een foto van me op het circuit.
full
 
Voor motorcross varieer ik de bandenspanning van 0,8 bar voor oud Hollands klapzand tot 1,2 bar voor stenige kleibanen (zoals in belgie).
 
Terug
Bovenaan Onderaan